کد خبر: عوامل-تهدیدکننده-باروری-مردان-را-بشنا-2
۲ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۰۸

خبرگزاری سلامت: مصرف مشروبات الکلی، استعمال دخانیات و همچنین آلودگی هوا جزء عواملی به شمار می‌روند که آحاد مردم نسبت به مضرات آن اشراف دارند، اما نکته مهم آن که تمامی آنها در قدرت باروری مردان هم تأثیرات منفی و نامطلوبی دارند که قدر مسلم قابل انکار نیستند. در این گزارش مهم‌ترین تبعات این عوامل به روشنی ذکر شده است.

دکتر ناصر امیرجنتی عضو هیأت علمی و دانشیار پژوهشگاه ابن سینا می‌گوید: مصرف مشروبات الکلی، دشمن ناباروی مردان می‌باشد. همانطوری که همه مردان الکلی مبتلا به هپاتیت و سیروز نمی‌شوند، همگی دچار ناباروری نمی‌شوند که احتمالا به دلیل پلی مورفیسم ژنی (حالت‌های مختلف بیان ژن) مربوط به آنزیم‌های خاص می‌باشد. مشروبات الکلی پارامترهای اسپرم و نیز بافت بیضه را مورد هدف قرار می‌دهد. با قطع مصرف آن به مدت 3 ماه، تمامی اختلالات ذکر شده به طور کامل برگشت پذیر خواهد بود.

وی ادامه می‌دهد: الکل باعث کاهش حجم مایع منی، اختلال در شکل طبیعی اسپرم و نیز افزایش سلول‌های التهابی (گلبول های سفید) در مایع منی می‌شود. الکل با تاثیر هورمونی باعث کاهش هورمون مردانه تستوسترون، بدون افزایش هورمون‌های هیپوفیزیLH) و FSH ) می‌شود. از طرف دیگر با افزایش فعالیت آروماتاز باعث افزایش هورمون استروژن در مردان می‌شود. اختلالات هورمونی ذکر شده (کاهش تستوسترون و افزایش استروژن) باعث کاهش میل جنسی، کاهش نعوظ و در نهایت ناتوانی جنسی خواهد شد. بدین ترتیب مشروبات الکلی از یک طرف با ایجاد ناتوانی جنسی و از طرف دیگر با ایجاد اختلالات مایع منی می‌تواند باروری مردان را تهدید کند.

جراح و متخصص کلیه و مجاری ادرار چنین عنوان می‌کند: استعمال دخانیات از آن جهت که شیوع خیلی زیادی دارد و به دلیل سهولت در پیشگیری و عدم مصرف آن از طرف افراد و در نتیجه پیشگیری از عواقب آن، اهمیت بهداشتی بالایی دارد. با مصرف سیگار بیش از هفت هزار ماده شیمیایی در سر تا سر بدن و ارگان‌هایش پخش می شود و عواقبی از قبیل بیماری‌های قلبی، عروقی، تنفسی، سرطان ریه مثانه، کلیه، مری، پانکراس، معده و در نهایت سلامت تولید مثلی فرد را تهدید می‌کند. سیگار با اثرات تخریبی روی اسپرم و تغییرات هورمون‌های جنسی، مردی که از لحاظ باروری و اسپرموگرام در مرز قرار دارد را به حیطه  ناباروری می‌کشاند.

طبق گفته وی، فرد سیگاری نابارور، با قطع آن ممکن است از فضای ناباروری خارج و نیاز به درمان‌های کمک باروری در همسرش منتفی می‌شود و طبیعی صاحب فرزند شوند. برای حذف اثرات مخرب سیگار، بایستی حداقل 3 ماه از استعمال آن اجتناب شود. سیگار تقریبا تمامی پارامترهای اسپرم را تحت تاثیر قرار می‌دهد از جمله حجم مایع منی، تعداد و غلظت اسپرم، درصد اسپرم‌های متحرک و درصد اسپرم‌های طبیعی که موارد فوق را با کاهش مواجه می‌کند. با سیگار میزان شکست دی – ان- آ اسپرم نیز افزایش می‌یابد. اثرات مخرب سیگار وابسته به دوز بوده و افرادی که تعداد نخ‌های بیشتری مصرف نمی‌کنند در معرض اثرات تخریبی بیشتر قرار دارند. اما افرادی که سیگاری سبک هستند هم در معرض این عوارض هستند.

دکتر امیرجنتی بیان می‌کند: با استعمال سیگار توسط یک مرد، همسر و حتی فرزند به دنیا نیامده‌اش هم دچار عوارض آن می‌شوند. به عنوان مثال اگر جنین پسر باشد، پس از تولد و در سنین باروری‌اش اندازه بیضه کوچکتر، درصد اسپرم‌های متحرک کمتر و در نهایت باروری‌اش مورد تهدید قرار  خواهد گرفت. افزایش خطر اختلالات مادرزادی و حتی سرطان در فرزندان مردان سیگاری مطرح می‌باشد. همسر مرد سیگاری حاملگی کمتری داشته و حتی میزان موفقیت روش‌های کمک بارداری وی کاهش می‌یابد. تعداد تخمک و میزان لانه‌گزینی در وی کاهش می یابد، میزان سقط، زایمان زودرس و حاملگی خارج رحمی افزایش می‌یابد. استعمال سیگار باعث اختلال نعوظ در مردان خواهد شد و از این طریق نیز ممکن است باروری مورد تهدید واقع شود.

این ارولوژیست-آندرولوژیست در ادامه سخنانش توضیح می‌دهد: آلودگی هوا می‌تواند موجب کاهش پارامترهای اسپرم و در نهایت ناباروری مردان شود. در دهه‌های اخیر پارامترهای اسپرم دچار کاهش فاحش شده و میزان ناباروری از 3% سی سال قبل به 20% کاهش پیدا کرده است. در نیمی از موارد ناباروری مردان، علت قابل شناسایی نمی‌باشد و به نظر می‌رسد عوامل محیطی و آلوده کننده و سبک زندگی در آن نقش داشته باشند. چگونگی عمل آلودگی هوا در بروز ناباروری کاملا روشن نمی‌باشند، اما این آلوده‌کننده‌ها می‌توانند در مایعات بدن نظیر خون، ادرار و مایع منی تجمع یافته و با تاثیر روی محور تولید مثلی که یک مسیر هورمونی می‌باشند، اختلال ایجاد می‌کنند.

بر اساس این گزارش و طبق گفته عضو هیأت علمی و دانشیار پژوهشگاه ابن سینا، از جمله این مواد آسیب‌رسان می‌توان به سرب، کادمیوم و جیوه اشاره کرد. هر چند دیده شده که در معرض آلودگی هوا بودن به مدت 3-2 ماه باعث کاهش تحرک اسپرم می‌شود، هر چه سن تماس پایین تر باشد و فرد مدت بیشتری در معرض آن باشد، آسیب جدی‌تر خواهد بود. آلودگی هوا باعث کاهش تعداد و غلظت اسپرم، کاهش تحرک اسپرم و کاهش درصد اسپرم طبیعی می‌شود و شکست دی- ان- آ اسپرم افزایش پیدا می‌کند. تمامی اختلالات ذکر شده در صورت حذف شرایط نامساعد، برگشت‌پذیر خواهند بود. گاه استفاده از ماسک‌های فیلتردار مشکل را کمتر خواهد کرد.

کد خبرنگار: 410100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha