کد خبر: عوامل-موثر-در-بروز-سیاتیک
۲۹ آبان ۱۳۹۵، ۹:۰۹

خبرگزاری سلامت: اگر ناگهان دچار کمردردی شده‌اید که همراه با آن درد به باسن، پشت ران و ساق شما هم انتشار پیدا می‌کند، به احتمال زیاد دچار وضعیتی شده‌اید که به آن سیاتیک Sciatica می‌گویند. سیاتیک به دردهای تیر کشنده‌ای گفته می‌شود که از پشت باسن شروع شده و به پشت ران و ساق و گاهی کف پا تیر می‌کشد و عوامل گوناگونی در بروز و تشدید آن نیز موثرند.

فیزیوتراپیست ابراهیم انتظاری، عضو هیأت مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران می‌گوید: یکی از مشکلاتی که این روزها افراد جامعه درگیر آن هستند بحث کمر درد و دردهایی است که به پشت پا می‌زند؛ حال آن که چنین دردهایی بر اثر گرفتاری عصب سیاتیک ایحاد می‌شوند؛ عصب سیاتیک از مهره‌های کمری جدا می‌شود و تا انگشت شصت پا را عصب دهی می‌کند. بنابراین امکان دارد در این مسیر بین دیسک باشد و دیسک تحت فشارقرار بگیرد یا زمانی که از لگن عبور می‌کند از بین یک عضله ای رد می‌شود که اگر به آن فشار وارد آمده باشد موجب آزردگی سیاتیک خواهد شد و درد سیاتیک ایجاد کند یعنی بیمار درد کمر ندارد بلکه درد سیاتیک دارد و نباید آن را با دیسک کمر اشتباه گرفت.

وی یکی از علل بروز درد سیایتک را بد نشستن، بد رانندگی کردن، محل نامناسب خواب و همچنین استفاده از کفش های نامناسب و فاقد استاندارد می داند و ادامه می دهد: نحوه انجام نادرست کارهای منزل توسط خانم ها موجب بروز سیاتیک می شود. برای نمونه خانم ها هنگام ظرف شستن مقدار زیادی به خودشان فشار وارد می کنند؛ یا هنگام استفاده از جاروبرقی باید اصول خاصی رعایت شود تا به کمر فشار وارد نشود در حالی که چنین کاری کمتر انجام می شود؛ زایمان موجب ایجاد کمر درد می شود البته اگر خانم ها قبل و در حین بارداری زیر نظر فیزیوتراپیست عضلات کمر و شکم را قوی کنند خواه ناخواه بعد از زایمان کمتر دچار کمر درد خواهند شد.

این فیزیوتراپیست چنین عنوان می کند که یکی از راه های پیشگیری ازکمر درد و سیاتیک تقویت عضلات کمر، پشت و شکم است زیرا در چنین صورتی مانند یک محافظ برای ستون فقرات خواهد بود. اگر صندلی کارمندان استاندارد و زاویه بین صندلی و میز مناسب نباشد موجب کمر درد خواهد شد. بنابراین توصیه بر این است که کارمندان هر 45دقیقه یک بار از روی صندلی برخیزند و کمی راه بروند و بعد از کمی تحرک به کارشان ادامه دهند. این در حالی است که نشستن های طولانی مدت به کمر فشار وارد خواهد کرد؛ نشستن نسبت به ایستادن فشار بیشتری به کمر وارد می کند. پس بهتر است نشستن ما اصولی و صندلی مورد استفاده مناسب و استاندارد باشد.

وی سن بروز سیاتیک را بعد از 40 سالگی می داند و هشدار می دهد: در صورت عدم درمان سیاتیک به ویژه اگر علت اصلی آن ناشی از بیرون زدگی دیسک کمر باشد به مرور زمان بیمار با درد منطبق می شود اما به تدریج دچار ضعف عضلات و فلجی عضلات خواهد شد که به عنوان مرحله خطرناک شناخته می شود. حال آن که به طور کلی افراد دچار سیاتیک باید زیر نظر پزشک و فیزیوتراپیست باشند؛ به ادامه تمرین ها، ورزش ها و پیاده روی بپردازند از تشک و صندلی مناسب استفاده نمایند و با توجه به موقعیت شغلی وضعیت فعالیت مناسبی داشته باشند تا فشار به کمر به حداقل برسد و فراموش نشود که تحرک بسیار بهتر از بی حرکتی است.

 

کد خبرنگار: 410100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha