کد خبر: فرهنگ-تمدن-اسلامی-نباید-زیر-چتر-توسعه-غ
۶ مهر ۱۳۹۵، ۱۶:۴۶

مشهد ـ رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: غیر ممکن است فرهنگ تمدن اسلامی زیر چتر فرهنگ توسعه غربی قرار بگیرد و باقی بماند.

به گزارش خبرنگار مهر، مجید فاطمی ارفع ظهر سه‌شنبه در یکصد و سی و هشتمین جلسه علنی چهارمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد، که در تالار شهر میدان شهدا برگزار شد، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مشهد پایگاه شهادت است و خصوصیاتی دارد که انسان کمتر در جاهای دیگر می بیند، اظهار کرد: مشهد به عنوان پایتخت معنوی نظام مقدس جمهوری اسلامی همانگونه که در تشکیل انقلاب اسلامی نقش محوری و اساسی داشت می تواند در تکمیل انقلاب و رسیدن به آرمان اصلی انقلاب که ایجاد تمدن نوین اسلامی است نقش محوری و پیش رو داشته‌باشد.

وی ادامه داد: صدور انقلاب اسلامی و مقدمه سازی برای تمدن سازی می‌بایست با محوریت شهر مقدس مشهد صورت گیرد، چرا که ظرفیت های بی‌نظیر این شهر فرصت هایی است که می‌تواند زمینه ساز اتحاد عالم اسلام و شکل گیری امت واحده باشد.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به متون دینی شیعه، عنوان کرد: تنها عاملی که می‌تواند منجر به اتحاد امت اسلامی شود ولایت اهل بیت علیهم السلام است، وجود مضجع شریف حضرت ثامن الحجج عظیم‌ترین ظرفیت برای شکل گیری تمدن اسلامی است، وجود یکی از بزرگترین حوزه های علمیه عالم اسلام در خراسان با مرکزیت مشهد حضور نخبگان و فرهیختگان بزرگ و استعدادهای فراوان از جمله ظرفیت های بالفعل و بالقوه این پایگاه صدور انقلاب است.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی مشهد، با اشاره به اینکه مخالفین و معاندین داخلی و خارجی گفتمان انقلاب اسلامی نیز به خوبی به این ظرفیت عظیم پی برده اند و در تلاش برای تبدیل این فرصت به تهدید و مانع شدن تحقق اهداف انقلاب هستند، عنوان کرد: تقابل کاذب و دروغین و ساختگی تفریح و زیارت که مدتی است مورد بحث کارشناسان و مسئولان است نشان دهنده همین مساله است و باید مراقب بود تا با اقدامات نسنجیده تکمیل کننده اهداف معاندین و دشمنان نباشیم.

وی با تاکید به اینکه پیشرفت مشهد باید بر مبنای الگوی اسلامی و ایرانی محقق شود نه بر اساس مبانی توسعه که مبتنی بر فرهنگ اومانیستی غرب وحشی است، تصریح کرد: اگر تصور کنیم با شاخص های توسعه غربی می شود فرهنگ دینی و تمدنی خود را حفظ کرد و در عین حال پایتخت معنوی و فرهنگی هم باشیم بی تردید توهمی بیش نخواهد بود.

فاطمی ارفع ادامه داد: محال است فرهنگ تمدن اسلامی زیر چتر فرهنگ توسعه غربی قرار بگیرد و باقی بماند، زیرا شاخص های توسعه نا خواسته فرهنگ را تحت الشعاع قرار خواهد داد و به تدریج فرهنگ را به ابزار رسیدن به اهداف توسعه غربی تبدیل خواهد کرد.

زیارت یک امر استراتژیک برای تحقق تمدن اسلامی است

وی با بیان اینکه فرهنگ زیارت به عنوان یک امر استراتژیک برای تحقق تمدن اسلامی در تقابل جدی و حقیقی با شاخص های توسعه غربی است، بیان کرد: به هیچ عنوان نباید شهر مشهد که هویتی کاملا معنوی و زیارتی دارد براساس آن شاخص ها پیش برد و حاکم شدن شاخص های توسعه یعنی تحت الشاع قرار گرفتن فرهنگ زیارت و به یک مقوله صرفا تاریخی و باستانی و ابزاری برای توسعه اقتصادی و تجارتی تبدیل می‌شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد عنوان کرد: برنامه ریزان توسعه و تصمیم سازان که از دانش های توسعه غربی برخوردارند و به تبع آنها برخی مسئولان غرب زده و مرعوب در برابر توسعه غربی خواسته یا ناخواسته، عامدانه و جاهلانه و با علم کردن فرهنگ توریسم و گردشگری در مقابل فرهنگ زیارت در پی انحلال فرهنگ زیارت در فرهنگ گردشگری هستند و به خوبی می‌دانند مهمترین مانع بر سرراه توسعه غربی فرهنگ زیارت و تمدن اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه، گردشگری به مفهوم غربی ابزار فرهنگ توسعه بر محور سرمایه داری است اما زیارت ابزار توسعه و فرهنگ بندگی و عبودیت خدا و شکل گیری جامعه توحیدی است، افزود: تفریح و گردشگری در مفهوم دینی هیچگونه منافاتی با بندگی نداشته بلکه کمکی برای تحصیل نشاط مومنانه در بندگی است.

فاطمی ارفع تاکید کرد: با ایجاد مراکز فرهنگی و تفریحی یا مراکز تجاری و اقتصادی در شهر مقدس مشهد مخالفت نداریم بلکه با تبدیل شدن قطب زیارتی به قطب گردشگری مخالف هستیم.

وی خاطرنشان کرد: مشهد در حوزه های عمران و شهرسازی، خدمات شهری و محیط زیست، فرهنگی و اجتماعی، تفریحی و منظر شهری باید بسترهای ایجاد روح بندگی و اخلاق الهی و سرمنشا انگیزه های الهی باشد، چراکه همین انگیزه ها زیر ساخت حرکت تمدنی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha