معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت رشد فناوری در دولت یازدهم را بسیار مناسب دانست و گفت: تعداد شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت از حدود 250 در سال 92 به 782 شرکت دانش بنیان در حال حاضر افزایش یافته است.


به گزارش خبرگزاری سلامت دکتر رضا ملک زاده صبح امروز در دومین همایش دستیابی به مرجعیت علمی که در ستاد دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، اظهار داشت: 30 درصد از شرکت های دانش بنیان کشور در حوزه سلامت فعالیت دارند و 50 درصد از بودجه صندوق نوآوری و شکوفایی شرکت های دانش بنیان به شرکت های حوزه سلامت اختصاص یافته است.
وی خاطرنشان کرد: زیرساخت های فناوری سلامت در دانشگاه های علوم پزشکی کشور در سال گذشته توسعه قابل توجهی یافته و در این مدت 10 آزمایشگاه مجهز در 10 دانشگاه علوم پزشکی ساخته شده و ساخت 10 آزمایشگاه دیگر در دست اجرا است.


دکتر ملک زاده یکی از برکات انقلاب اسلامی را توسعه و پیشرفت آموزش و پژوهش در کشور عنوان کرد و با اشاره به وجود  1123 واحد دانشگاهی در کشور، گفت: در حال حاضر 58 واحد دانشگاهی در وزارت بهداشت هستند و تعداد دانشجویان کشور به حدود 4 و نیم میلیون نفر افزایش یافته است همچنین تعداد دانشجویان دوره دکتری به حدود 58 هزار نفر رسیده و ایران از نظر تعداد دانشجویان دوره دکتری نسبت به جمعیت در رتبه های بسیار مناسب جهانی قرار گرفته است.


معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه علاوه بر افزایش تولید مقاله به پیشرفت فناوری در حوزه سلامت توجه زیادی شده است، افزود: در حوزه بیوتکنولوژی 307 شرکت دانش بنیان در حوزه بیوتکنولوژی فعال هستند که نیمی از آن مربوط به حوزه سلامت است و  اقدام به تولید محصول و صادرات می کنند و رتبه ایران از نظر تولیدات بیوتکنولوژی در دنیا 14 و در منطقه اول است.


وی تعداد اسناد علمی ثبت شده ایران در پایگاه ها و نمایه های علمی بین المللی را حدود 333 هزار سند عنوان کرد و گفت: در منطقه فقط ترکیه از نظر تعداد اسناد ثبت شده در این مجامع از ایران بالاتر است اما ایران توانسته در سال 2016 میلادی، 51 هزار و 187 سند علمی تولید کند و رتبه آن از نظر استنادات نیز پیشرفت بسیار خوبی داشته است.
دکتر ملک زاده رتبه ایران از نظر تولید مقالات علمی و استنادات را به ترتیب در دنیا 16 و 18 و در منطقه اول عنوان کرد.


معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه از 51 سند علمی تولید شده در ایران در سال 2016 میلادی 15 هزار سند علمی معادل 30 درصد مربوط به حوزه پزشکی بود، اضافه کرد: تولید 30 درصد از اسناد علمی در حوزه پزشکی در حالی انجام شد که 10 درصد از اعضای هیات علمی و 11 درصد از کل بودجه پژوهش در اختیار وزارت بهداشت است.


وی اظهار داشت: تعداد دانشمندان یک درصد برتر جهان در ایران از 8 نفر در سال 92 به 43 نفر در سال جاری افزایش یافته و تعداد دانشمندان برتر کشور که H-INDEX بالاتر از 15 دارند از 108 به 441 نفر افزایش یافته است.


دکتر ملک زاده تاکید کرد: در تولید علم رشد مناسبی داشته ایم اما باید در حوزه کیفی سازی تحقیقات و پژوهش ها نیز فعالیت چشمگیری داشته باشیم و مهم است که دانشجویان، کار تیمی و گروهی را بیشتر در دستور کار خود قرار دهند و روی موضوعات و حوزه های خاص متمرکز شوند.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت یادآور شد: برنامه ای تحت عنوان فوق لیسانس تحقیق و پژوهش با همکاری و استفاده از تجارب دانشگاه های برتر دنیا در حال تنظیم شدن برای اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی است تا آنها با متدولوژی تحقیقات آشنا شوند.


به گفته وی فقر در زیرساخت های حوزه تحقیقات و فناوری، احترام به نخبگان کشور، بی توجهی به علوم پایه و بودجه نامناسب، مهمترین چالش های حوزه پژوهش است.
دکتر ملک زاده اظهار داشت: بر اساس قانون و برنامه باید 3 درصد از تولید ناخالص ملی به حوزه پژوهش اختصاص می یافت اما 0.3 درصد در حوزه پزشکی به حوزه پژوهش اختصاص یافت در حالی که کشورهای پیشرفته و صنعتی به طور متوسط 2.4 درصد از بودجه خود و حتی کره جنوبی 3.7 درصد از بودجه خود را به این حوزه اختصاص می دهد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: در کشور ما حدود 500 میلیارد تومان معادل 125 میلیون دلار به حوزه پژوهش اختصاص می یابد در حالی که فقط در دانشگاه استنفورد به عنوان یکی از دانشگاه های برتر جهان، یک میلیارد و 200 میلیون دلار از بودجه به حوزه پژوهش اختصاص می یابد.


وی یکی از مهمترین اقدامات دولت یازدهم را راه اندازی صندوق نوآوری و شکوفایی شرکت های دانش بنیان ارزیابی کرد و ادامه داد: تا کنون یک هزار میلیارد تومان از اعتبارات به این صندوق اختصاص یافته و 3141 طرح از 2100 شرکت دانش بنیان تا کنون از تسهیلات این صندوق استفاده کرده اند و 443 طرح دیگر نیز در دست بررسی است.
وی در پایان تصریح کرد: تمام تلاش و سعی ما این است که سهم اقتصاد دانش بنیان را در GDP افزایش دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha