کد خبر: قارچ-سیاه-در-افراد-سالم-قادر-به-ایجاد-عف
۲۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۵۴
به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، ایلاد علوی در خصوص بیماری قارچ سیاه گفت: موکورمایست‌ها (قارچ سیاه) در سراسر محیط به ویژه در گرد و غبار، خاک، چوب پوسیده و محیط های مرطوب وجود دارد و پیوسته از طریق تنفس وارد بدن ما می شود اما در افراد سالم قادر به ایجاد عفونت نیست. وی خاطرنشان کرد: قارچ سیاه در افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده، سرطان، نوتروپنی، پیوند عضو و در صورت مصرف طولانی مدت با دوز بالای استروئیدها می‌تواند منجر به موکورمایکوزیس شوند. فلوشیپ بیماری‌های عفونی در بیماران مبتلا به نقص ایمنی و پیوند، تشخیص به موقع را در کنترل و مدیریت این بیماری که همراه با مرگ و میر بالایی است، بسیار مهم عنوان کرد.

علوی یادآور شد: برای تشخیص موکورمایکوزیس از روش‌های آزمایشگاهی، نمونه برداری بافتی و روش‌های تصویربرداری مغز، سینوس‌ها و ریه‌ها استفاده می‌شود.

وی، مدیریت ریسک فاکتورها و تجویز داروهای ضد قارچ از جمله آمفوتریسین B لیپوزومال و در صورت نیاز اقدامات جراحی را جزو برنامه های درمانی این بیماری عنوان کرد.

علوی برای بهبود پیامدهای بیماری، تاکید کرد: شروع درمان منوط به نتایج تست های تشخیصی نبوده و لازم است درمان‌های مناسب در اسرع وقت شروع شود.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت ریسک فاکتورها به ویژه کنترل دقیق قند خون بیمار و تجویز منطقی و مناسب کورتیکواستروئیدها در کووید ۱۹ علاوه بر کمک به درمان موکورمایکوزیس، نقش مهمی در پیشگیری از بروز این بیماری دارند. منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha