رئیس مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت با موافقت از تکلیف مجلس شورای اسلامی به همه دانشگاه‌ها برای جذب بخشی از اعضای هیات علمی از جامعه ایثارگران گفت: در برنامه پنجم توسعه نیز این قانون در وزارت بهداشت اجرا شد و ما خیلی از اعضای هیات علمی خود را از جامعه ایثارگران جذب کردیم.

به گزارش خبرگزاري سلامت نمایندگان مجلس اخیرا در مصوبه‌ای همه دانشگاه‌ها را مکلف کردند، حداقل ۲۰ درصد هیات علمی مورد نظر خود را از میان جامعه ایثارگران بدون الزام شرایط سنی و مصاحبه استخدام کنند.

دکتر سید علی حسینی با اشاره به اینکه هنوز در برنامه ششم توسعه این لایحه به وزارت بهداشت ابلاغ نشده است، گفت: دقیقا نمی‌دانم این فرآیند در چه مرحله‌ای قرار دارد.

وی قانون مجلس در جذب اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها از جامعه ایثارگران را تحسین برانگیز دانست و گفت: در برنامه پنجم توسعه نیز بر اساس مصوبات و مقررات، ما در وزارت بهداشت خیلی از اعضای هیات علمی توانمند خود  را از جامعه ایثارگران جذب کردیم.

رئیس مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت گفت: همین که جامعه ایثارگران مشمول قوانین و مقررات ایثارگری می‌شوند و حمایت‌های شایسته‌ای از سوی ارگانهای مختلف نسبت به آنها می‌شود، امری خوب و تحسین برانگیز است اما این نکته را هم نباید فراموش کرد که باید تمامی تلاش خود را به کارگیریم تا افرادی که واقعا به لحاظ علمی و صلاحیت‌های عمومی شایسته‌هستند و شاخص‌های لازم را برای عضویت هیات علمی دانشگاه‌ها دارند، به کار گیریم.

دکتر حسینی گفت: این نگرانی و دغدغه امری طبیعی است که نکند افرادی که متقاضی عضویت در هیات علمی دانشگاه‌ها هستند اعم از وزارت علوم یا وزارت بهداشت، توانایی‌های لازم را نداشته باشند و این دغدغه از دغدغه‌هایی است که همواره مقام معظم رهبری و خیلی از دست‌اندرکاران و سیاستگذاران نسبت به این موضوع مهم تاکید دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه‌ها باید به لحاظ علمی، شخصیتی و فرهنگی دارای صلاحیت‌های عمومی وحرفه‌ای باشد

وی با بیان اینکه اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها باید به لحاظ علمی، شخصیتی و فرهنگی دارای صلاحیت‌های عمومی و حرفه‌ای باشند، خاطرنشان کرد: عضو هیات علمی باید همه جنبه‌های فردی و اجتماعی و علمی را دارا باشد و برای جوانان و دانشجویانی که آینده ساز این مملکت هستند، الگو باشد که خوشبختانه جامعه ایثارگران ما نیز از این دسته‌ هستند و ما خوشحالیم که همه ساله بخشی از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها را از جامعه ایثارگران جذب می‌کنیم.

وی در خصوص جذب اعضای هیات علمی از جامعه ایثارگران در برنامه ششم توسعه و اینکه دانشگاه‌ها ۲۰ درصد هیات علمی مورد نظر خود را از میان جامعه ایثارگری استخدام کنند، گفت: واقعا اگر ایثارگران در قالب این ۲۰ درصد می‌گنجند و صلاحیت‌های لازم را دارند و به لحاظ علمی شرایط مورد نظر را دارند، بسیار خوب است که به عنوان عضو هیات علمی مشغول به فعالیت شوند و مورد تکریم قرار گیرند و چه کسانی بهتر از جامعه ایثارگری کشور و خانواده‌های معظم آنان که برای دفاع از تمامیت ارضی کشور ایثارگری‌ و فداکاری‌هایی بزرگی کردند.

محدودیت در اینکه حتما باید همه افراد با هر توان و ویژگی علمی سقف ۲۰ درصد را پرکنند، خطرناک و آسیب رسان است

وی گفت: البته محدودیت در اینکه حتما باید همه افراد با هر توان و ویژگی علمی، این سقف ۲۰ درصد را پر کنند، قطعا خطرات و آسیب‌های زیادی به  وضعیت علمی و پژوهشی کشور وارد می‌کند و باید همواره این نگرانی در همه ما وجود داشته باشد که این افراد باید طبق شاخص‌های لازم جذب و به کارگیری شوند.

دکتر حسینی با تاکید بر اینکه موضوع صلاحیت‌های حرفه‌ای و عمومی در جذب و به کارگیری اعضای هیات علمی در دانشگاه‌ها امری مهم است، اظهار داشت: دقت نظر در انتخاب اعضای هیات علمی در  دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه‌های علوم پزشکی که با نظام سلامت رابطه مستقیمی دارد، از اهمیت خاصی برخوردار است. دغدغه ما تعداد کمّیایثارگران واجد شرایط برای عضویت در هیات علمی دانشگاه‌هاست که آیا واقعا این تعداد در دسترس هستند و اینکه آیا توانایی لازم برای استاد بودن را دارند که وارد سیستم آموزش و پژوهش در نظام سلامت ما شوند یا خیر؟

در برنامه پنجم توسعه نیز تلاش کردیم ۱۰ درصد اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها را از جامعه ایثارگران جذب کنیم

رئیس مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت با یادآوری اینکه در طول برنامه پنجم توسعه نیز تمام تلاش‌مان این بود که بتوانیم ۱۰ درصد اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها را از جامعه ایثارگران جذب کنیم، گفت: همواره دغدغه ما در وزارت بهداشت این است که افرادی با سبقه فرهنگی و جهادی به عنوان عضو هیات علمی وارد سیستم آموزشی ما بشوند و همواره در جذب مرکزی وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی متقاضیان جامعه ایثارگری که دارای صلاحیت‌های لازم هستند را در اولویت قرار می‌دهیم.

فعالیت ۱۶ هزار و ۸۰۰ عضو هیات علمی در وزارت بهداشت

دکتر حسینی ضمن ارایه آماری از تعداد اعضای هیات علمی وزارت بهداشت گفت: ما حدود ۱۶ هزار و ۸۰۰ عضو هیات علمی داریم که حدود سه هزار نفر از این تعداد استاد تمام و ۲ هزار نفر مربی بوده  و بیش از ۸ هزار نفر به عنوان دانشیار در دانشگاه‌های علوم پزشکی فعالیت می‌کنند و الباقی استاد یار هستند.

وی نسبت استاد و دانشجو در وزارت بهداشت را یک به ۱۱ عنوان کرد و گفت: حدود ۶۰ درصد اعضای هیات علمی وزارت بهداشت تمام وقت جغرافیایی هستند به این معنا که همه فعالیت‌شان در دانشگاه علوم پزشکی و یا ستاد وزارت بهداشت و در سیستم سلامت دولتی انجام می‌گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha