کد خبر: قبل-از-جراحی-بینی،-این-مطلب-را-بخوانید
۱۶ دی ۱۴۰۰، ۱:۲۱
قبل از جراحی بینی، این مطلب را بخوانید

جراحی بینی عملی است که باعث تغییر شکل در بینی می‌شود.انگیزه جراحی بینی ممکن است تغییر ظاهر بینی،بهبود تنفس یا هر دو باشد.

جراحی بینی می‌تواند استخوان، غضروف، پوست یا هر سه را تغییر دهد. با جراح خود در مورد مناسب بودن جراحی بینی برای شما و اینکه با این جراحی چه چیزی می‌توان به دست آورد صحبت کنید.

هنگام برنامه‌ریزی جراحی بینی، جراح سایر ویژگی‌های صورت مانند پوست بینی و آنچه می‎خواهد تغییر کند را در نظر می‎گیرد. اگر فرد کاندیدای جراحی بود، جراح یک برنامه سفارشی برای او تهیه می‌کند.

سالانه نیم میلیون نفر که علاقه‌مند به بهبود ظاهر بینی خود هستند، به دنبال جراح پلاستیک صورت می‌گردند. برخی از بینی‌ خود که با آن متولد شده‌اند ناراضی هستند و برخی از تغییراتی که در طول زندگی در بینی آن‌ها ایجاده شده رضایت ندارند.

جراحی بینی چیست؟

جراحی زیبایی بینی یا جراحی باعث تغییر شکل، اندازه و تقارن بینی فرد می‌شود. همچنین فرم بینی را در مقایسه با بقیه صورت در تناسب بهتری قرار می‌دهد. هنگامی که جراحی بینی توسط یک جراح زیبایی ماهر و واجد شرایط انجام می‌شود، او می‌تواند یک عمل مفید و بهبوددهنده را انجام دهد.

دلایل عمل زیبایی بینی

۱.نامنظم بودن شکل بینی

در برخی افراد یک طرف نوک بینی آن‌ها متفاوت از طرف دیگر است. به عنوان مثال یک طرف ممکن است بزرگ‌تر، کوچک‌تر، بالاتر، پایین‌تر یا کمی پیچ خورده به یک طرف باشد. از آنجا که شکل نوک بینی تا حد زیادی به غضروف زیرین آن بستگی دارد، این موضوع می‌تواند در نتیجه مسائل ژنتیکی یا آسیب دیدگی ایجاد شده باشد.

۲.بینی کج

کج بودن بینی نتیجه عدم تناسب استخوان یا تیغه بینی با خط وسط صورت است. در نتیجه به نظر می‌رسد که بینی به یک طرف خم شده است.

۳.بزرگی و پهن بودن بینی

عوامل متعددی باعث پهن شدن بینی می‌شوند. شاید پوست اطراف بینی بسیار ضخیم باشد یا بینی به دلیل ساختار استخوانی زیرین پهن دیده شود.

۴.بینی بزرگ

اکثر بینی‌های بزرگ دارای ساختار استخوانی زیرین هستند که تغییر شکل آن‌ها را نسبتا آسان می‌کند. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید اگر بینی بزرگی دارید، جراح بینی نمی‌تواند بینی فوق‌العاده کوچکی را به شما ارائه دهد.

برخی از افراد ممکن است بعدا در زندگی دچار بزرگی بینی شوند. مانند افرادی که از مراحل پیشرفته روزاسه رنج می برند. در چنین مواردی، جراحی بیشتری برای تغییر شکل بینی مورد نیاز است.

۵.بینی کوچک

همه افراد هم نمی‌خواهند بینی کوچک‌تری داشته باشند. مثلا اگر پل بینی خرد شده یا بینی به طور طبیعی کوچک باشد، شاید افراد بخواهند بینی خود را بزرگ‌تر کنند تا از نظر زیبایی بهتر به نظر برسد.

۶.بینی بلند

معمولا وقتی بینی را از جلو مشاهده می‌کنید طبیعی به نظر می‌رسد. اما از نمای جانبی، طول آن می‌تواند بیش از حد بلند باشد. کوتاه کردن بینی بلند را می‌توان با کاهش طول غضروف زیرین، کوتاه شدن تیغه بینی یا برداشتن پوست داخل سوراخ‌های بینی انجام داد.

۷.برآمدگی یا قوز بینی

قوز بینی می‌تواند در نتیجه آسیب یا به دلیل ژن‌ها ایجاد شود که دومی شایع‌ترین علت است.

۸.سوراخ‌های پهن بینی

این نوع عمل زیبایی بینی گاهی اوقات «جراحی بینی قومی» نامیده می‌شود. برای کاهش عرض سوراخ‌های بینی یک جراح پلاستیک به احتمال زیاد برش ویر را انجام می‌دهد. این شامل برداشتن بافت از پایه سوراخ‌های بینی در جایی است که به گونه‌های فرد متصل است.

مواردی مانند تغییر بینی گوشتی و بهبود بزرگی و پهن بودن بینی هم در این دسته قرار می‌گیرند.

دلایل درمانی برای جراحی بینی

۱.درمان مشکلات سینوس

مشکلات مزمن تنفسی که بر سینوس‌ها تاثیر می‌گذارند ممکن است ناشی از مشکلات آناتومیکی باشند. این موضوع یکی از علل شایع انحراف تیغه بینی است. روش اصلاح این عیوب به عنوان جراحی درمانی بینی شناخته می‌شود. این جراحی بینی ممکن است با افزایش زیبایی ترکیب شود. اما هدف این عمل جراحی معمولا اصلاح دریچه‌های غضروفی داخل بینی است. غضروف بینی بعضی از افراد ممکن است به طور مادرزادی باریک باشد یا با افزایش سن شروع به فروپاشی کند. حتی اگر اقدامات زیبایی در حین عمل انجام نشود، احتمالا تغییراتی در مشخصات بینی ایجاد خواهد شد.

۲.شکاف لب یا کام

شکاف لب و شکاف کام ( لب شکری) نقایص شایع مادرزادی هستند که اغلب بر ساختار بینی و سینوس‌ها تاثیر می‌گذارند. در برخی موارد جراحی بینی می‌تواند برخی از مشکلات ساختاری ناشی از این شرایط را ترمیم کرد. وقتی بافت بینی درگیر می‌شود، اصلاح آن با توجه به نحوه تعامل بافت در این قسمت از صورت، بخشی از درمان کلی به شمار می‌رود و یک جراحی اضافی نیست.

۳.ترمیم آسیب

آسیب‌دیدگی می‌تواند بر ظاهر و عملکرد بینی شما تاثیر بگذارد. شکستگی بینی یکی از شایع‌ترین شکستگی‌های صورت است که معمولا در اثر ورزش یا رویدادهایی مانند تصادف رانندگی اتفاق می‌افتد. این نوع آسیب می‌تواند مشکلات تنفسی مزمن ایجاد کند و همچنین ممکن است منجر به عفونت‌های سینوسی مداوم شود. این اتفاقات انرژی فرد را از بین می‌برند و باعث سردرد خواهند شد.

 آسیب حتی می‌تواند بر حس بویایی فرد نیز تاثیر بگذارد. از آنجایی که مشکلات سینوسی به طور کلی با افزایش سن افزایش می‌یابند، آسیب‌های اصلاح نشده ممکن است شرایط بد سینوس را تشدید کنند. جراحی‌بینی عملکرد را بازیابی کرده و هرگونه تغییر شکل را کاهش می‌دهد.

۴.تومورها

برخی از جراحی‌های تومور مغزی مستلزم دسترسی از طریق بینی برای از بین بردن تومور بدخیم یا خوش خیم هستند. این جراحی بینی زمانی انجام می‌شود که تومور به اندازه‌ای بزرگ شده باشد که با اندام‌ها و بافت‌های اطراف تداخل پیدا کند. جراحی آندوسکوپی برای تومورها اغلب از طریق بینی انجام می‌شود. اگر جراحی تومور باعث آسیب شود، جراحی بینی هم عملکرد بینی و هم ظاهر آن را بهینه‌سازی می‌کند.

۵.دلایلی دیگر برای جراحی بینی

جراحی بینی اغلب پس از سوختگی شدید صورت به عنوان بخشی از بازسازی کلی چهره مورد نیاز است. در برخی موارد خروپف و آپنه خواب نیز ممکن است پس از جراحی بینی بهبود یابند. عمل بینی چیزی فراتر از یک درمان زیبایی است.

خطرها و مشکلات جراحی بینی

مانند هر عمل جراحی بزرگ، عمل زیبایی بینی خطرات و مشکلاتی مانند موارد زیر را خواهد داشت:

    خون‌ریزی

    عفونت

    واکنش نامطلوب به بیهوشی

    هماتوم یا سروما (تجمع خون یا مایع در زیر پوست که ممکن است نیاز به برداشتن داشته باشد)

    عکس‌العمل‌های آلرژیتیک

    آسیب به سازه‌های زیرین

سایر خطرات احتمالی خاص جراحی بینی شامل موارد زیر است:

    مشکل در تنفس از طریق بینی

    بی حسی دائمی در داخل و اطراف بینی

    احتمال به وجود آمدن ظاهر ناهموار بینی

    درد، تغییر رنگ یا تورم که ممکن است ادامه یابد

    زخم

    سوراخ شدن تیغه بینی

    نیاز به جراحی اضافی

چگونه باید برای جراحی بینی آماده شد

قبل از برنامه‌ریزی برای عمل زیبایی بینی، باید با جراح ملاقات کنید. جراح در مورد عوامل مهمی که تعیین کننده یک عمل جراحی خوب است، صحبت می‌کند. این جلسه به طور کلی شامل موارد زیر است.

۱.سابقه پزشکی

سابقه پزشکی مهمترین سوالی است که پزشک از فرد می پرسد. این سوالات درباره انسداد بینی، جراحی و هرگونه دارویی که فرد مصرف می‌کند خواهد بود. همچنین در مورد انگیزه و اهداف بیمار برای جراحی پرسش می‌شود. اگر فرد اختلال خونریزی مانند هموفیلی داشته باشد، ممکن است کاندیدای جراحی بینی نباشد.

۲.معاینه و شناخت شرایط جسمی

پزشک معاینه فیزیکی کاملی را انجام داده و جواب آزمایش‌های لازم مانند آزمایش خون را بررسی می‌کند. او همچنین ویژگی‌های صورت و داخل و خارج بینی فرد را شناسایی خواهد کرد.

معاینه فیزیکی به پزشک کمک می‌کند تا بداند چه تغییراتی باید انجام شود. همچنین چگونه ویژگی‌های بدنی بیمار مانند ضخامت پوست یا قدرت غضروف در انتهای بینی، بر نتایج جراحی تاثیر می‌گذارد. معاینه همچنین برای تعیین تاثیر جراحی بینی بر تنفس بسیار مهم است.

۳.عکاسی از بینی

اصولا از بینی فرد در زوایای مختلف عکاسی می‌شود. ممکن است جراح از نرم افزار رایانه‌ای برای دستکاری عکس بینی استفاده کند تا به فرد نشان دهد چه نوع نتایجی در انتظار او خواهد بود. پزشک از این عکس‌ها برای ارزیابی‌های قبل و بعد جراحی و به عنوان مرجع در طول جراحی و بررسی‌های طولانی مدت استفاده می‌کند. مهمتر از همه، این است که عکس‌ها امکان بحث در مورد اهداف جراحی را فراهم می‌کنند.

۴.پیشنهادهای پزشک

اگر فرد چانه کوچکی دارد، ممکن است جراح در مورد انجام عمل جراحی برای تقویت چانه با او صحبت کند. این کار به این دلیل است که یک چانه کوچک توهم بینی بزرگ‌تر را ایجاد می‌کند. در چنین شرایطی نیازی به جراحی چانه نیست، اما شاید جراحی آن مشخصات صورت را متعادل کند.

۵.عمل زیبایی بینی سرپایی

پس از آنکه عمل جراحی برنامه‌ریزی شد، شاید یک عمل جراحی سرپایی به فرد پیشنهاد شود. در این صورت حتما فردی برای کمک و رساندن بیمار به منزل نیاز است. در چند روز اول پس از بیهوشی، ممکن است نقص حافظه، کاهش زمان واکنش و اختلال در قضاوت ایجاد شود. بنابراین بهتر است یک عضو خانواده یا دوست به مدت یک یا دو شب در کنار فرد بماند.

۶.مصرف غذا و دارو برای جراحی بینی

دو هفته قبل و بعد از عمل باید از مصرف داروهای حاوی آسپرین یا ایبوپروفن خودداری کرد. این داروها ممکن است خونریزی را افزایش دهند. فقط آن دسته از داروهایی که توسط جراح تجویز شده را می‌توان مصرف کرد. همچنین از مصرف داروهای گیاهی و مکمل‌های بدون نسخه باید پرهیز کرد.

اگر فرد سیگاری است، باید سیگار را ترک کند. سیگار کشیدن روند بهبودی پس از جراحی را کند کرده و احتمال عفونت را افزایش می‌دهد.

رویدادهای زمان عمل جراحی

بسته به اینکه جراحی چقدر پیچیده است، جراح تعیین می‌کند که عمل بینی نیاز به بی‌حسی موضعی دارد یا بیهوشی عمومی.

۱.بی‌حسی موضعی همراه با آرام‌بخش

این نوع بیهوشی  معمولا برای عمل سرپایی استفاده می‌شود. این کار به ناحیه خاصی از بدن فرد محدود می‌شود. پزشک داروی بی‌حس‌کننده را به بافت‌های بینی تزریق می‌کند و با دارویی که از طریق خط وریدی (IV) تزریق می‌شود، فرد را آرام می‌کند.

۲.بیهوشی عمومی

دارو بیهوشی با استنشاق یا از طریق یک لوله کوچک (خط IV) که در رگ دست، گردن یا سینه قرار گرفته به فرد تزریق می‌شود. بیهوشی عمومی بر کل بدن تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود، فرد در حین عمل جراحی بیهوش شود. بیهوشی عمومی به لوله تنفسی نیاز دارد.

روند کار جراح بینی

جراحی بینی ممکن است داخل بینی یا از طریق یک برش کوچک خارجی در قسمت پایین بینی، بین سوراخ‌های بینی انجام شود. جراح به احتمال زیاد استخوان و غضروف زیر پوست را دوباره تنظیم می‌کند.

بسته به میزان نیاز به برداشتن یا افزودن، جراح می‌تواند شکل استخوان بینی یا غضروف را به چند روش تغییر دهد. برای تغییرات کوچک، ممکن است از غضروف گرفته شده در عمق بینی یا گوش استفاده کند. برای تغییرات بزرگ‌تر، جراح می‌تواند از غضروف دنده، ایمپلنت یا استخوان سایر قسمت‌های بدن سود ببرد. پس از ایجاد این تغییرات، پوست و بافت بینی را به عقب کشیده و برش‌های بینی را بخیه می‌زنند. اگر دیواره بین دو طرف بینی (تیغه بینی) خم یا منحرف باشد، جراح می‌تواند آن را برای بهبود تنفس اصلاح کند. پس از عمل جراحی، فرد به یک اتاق ریکاوری منتقل خواهد شد. جایی که کارکنان بر به هوش آمدن او نظارت می‌کنند.

رویدادهای بعد از عمل جراحی

پس از عمل جراحی باید در رختخواب استراحت کرد و سر خود را بالاتر از سینه قرار داد تا خونریزی و تورم کاهش یابد. بینی فرد ممکن است به دلیل تورم یا آتل‌های داخل بینی دچار احتقان شود. در بیشتر موارد پانسمان داخلی به مدت یک تا هفت روز پس از عمل باقی می‌ماند.

خونریزی خفیف و تخلیه مخاط و خون قدیمی برای چند روز پس از جراحی یا پس از برداشتن پانسمان شایع است. پزشک ممکن است یک تکه گاز کوچک که با یک نوار چسب طبی محکم می‌شود را زیر بینی قرار دهد. گاز باید طبق دستور پزشک عوض شود.

برای کاهش بیشتر احتمال خونریزی و تورم، پزشک ممکن است از فرد بخواهد که اقدامات احتیاطی را تا چند هفته پس از جراحی رعایت کند.

ممکن است پزشک از فرد بخواهد:

    از فعالیت‌های سنگین مانند ایروبیک و دویدن خودداری کند

    در حالی که روی بینی خود بانداژ دارد، حمام کند

    برای جلوگیری از یبوست غذاهای پر فیبر مانند میوه و سبزیجات بخورد. یبوست می‌تواند باعث ایجاد فشار در محل جراحی شود

    از حالت‌های شدید صورت مانند لبخند زدن یا خندیدن خودداری کند

    دندان‌های خود را به آرامی مسواک کند تا حرکت لب بالا محدود شود

    لباسی بپوشد که از جلو بسته شود و لباس‌هایی مانند تیشرت یا ژاکت را روی سر خود نکشد

    حداقل چهار هفته پس از عمل، عینک یا عینک آفتابی را روی بینی خود قرار ندهد تا از فشار بر بینی جلوگیری کند

    در زمان خروج از خانه، از ضد آفتاب SPF 30 مخصوصا روی بینی استفاده کند. آفتاب زیاد ممکن است باعث تغییر رنگ دائمی نامنظم در پوست بینی شود

تورم موقت یا تغییر رنگ سیاه و آبی پلک‌ها می‌تواند دو تا سه هفته پس از جراحی بینی برطرف شود. برطرف شدن ورم بینی بیشتر طول می‌کشد. محدود کردن سدیم غذایی به فرد کمک می‌کند تا تورم سریع‌تر برطرف شود. بعد از جراحی هیچ چیزی مانند یخ یا بسته‌های سرد، نباید روی بینی قرار بگیرد.

جراحی بینی با سپتوپلاستی چه تفاوتی دارد؟

جراحی بینی یک عمل جراحی برای تغییر شکل بینی است. از آنجا که تنفس و شکل بینی به هم مرتبط هستند، گاهی ممکن است جراحی بینی نه تنها برای تغییر ظاهر بینی بلکه برای بهبود تنفس از طریق بینی نیز انجام شود.

سپتوپلاستی یک عمل جراحی برای بهبود تنفس از طریق صاف کردن دیواره داخل بینی است که مجاری بینی را به دو طرف راست و چپ تقسیم می‌کند.

وقتی تیغه بینی کج است، تنفس از طریق بینی را دشوار می کند. سپتوپلاستی اغلب با جراحی بینی ترکیب می‌شود.

 

آیا عمل زیبایی بینی یک عمل ساده است؟

جراحی بینی یک عمل چالش برانگیز است. این ناشی از چندین عامل خواهد بود. بینی یک شکل سه بعدی پیچیده است که در وسط صورت قرار دارد. تغییرات ایجاد شده در حین جراحی بینی اغلب بسیار اندک است. اما این تغییرات می‌تواند تفاوت عمده‌ای در ظاهر و عملکرد بینی ایجاد کند. از آنجا که این تغییرات کوچک هستند، می‌توانند کوچک‌ترین خطا را به بزرگ‌ترین اشتباه تبدیل کنند.

آیا باید در بیمارستان بمانم؟

تقریبا همه افرادی که جراحی بینی انجام می‌دهند، می‌توانند همان روز پس از جراحی با خیال راحت بیمارستان را ترک کنند. در موارد نادر، اگر به سختی با حالت تهوع روبه‌رو بوده یا مشکلات دیگری داشته باشند، باید تحت نظر بمانند. در این صورت ممکن است لازم باشد که فرد یک شب در بیمارستان بماند.

دوره بهبودی چقدر است؟

برای استراحت یک هفته‌ای از محل کار، مدرسه یا سایر تعهدات برنامه‌ریزی شود. در طول هفته اول، هر روز به تدریج احساس بهتری ایجاد می‌شود. یک هفته پس از جراحی، افراد معمولا احساس می‌کنند دوباره خودشان هستند.

بعد از عمل تورم ایجاد می‌شود. برطرف شدن تورم ممکن است ماه‌ها طول بکشد. اگرچه اکثر مردم پس از چند ماه، دیگر متوجه آن نمی‌شوند. افراد معمولا بعد از یک هفته به انجام بیشتر فعالیت‌ها برمی‌گردند و بعد از دو تا چهار هفته همه فعالیت‌ها را از سر می‌گیرند.

آیا این جراحی خطر دارد؟

همه جراحی‌ها دارای خطراتی هستند.

خوشبختانه خطرات جراحی بینی کم و عوارض آن نادر است.

پزشک قبل از عمل به طور مفصل در مورد خطرات و مزایای جراحی با فرد صحبت می‌کند.

تغییرات بسیار جزئی در ساختار بینی اغلب در حد میلی‌متر اندازه‌گیری می‌شود، اما می‌تواند تفاوت زیادی در ظاهر بینی ایجاد کند. در بیشتر مواقع یک جراح با تجربه می‌تواند به نتایجی برسد که هر دو طرف از آن راضی باشند. اما در برخی موارد تغییرات جزئی کافی نیست و فرد و جراح ممکن است تصمیم بگیرند که برای تغییرات بیشتر، جراحی بینی دوم را انجام دهند. در این صورت، باید حداقل یک سال منتظر عمل بعدی بمانند، زیرا بینی می‌تواند در این مدت تغییراتی کند.

منبع:سیو طب

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha