کد خبر: لاغری-با-چای-سبز؛-آیا-چای-سبز-لاغر-می‌ک
۲۲ دی ۱۴۰۰، ۱۹:۳۷
لاغری با چای سبز؛ آیا چای سبز لاغر می‌کند؟

لاغری با چای سبز سال‌های سال است که در بخش‌هایی از جهان مانند چین و ژاپن مورد توجه بوده است. پیش از آنکه به سراغ لاغری با چای سبز برویم، ابتدا باید بیشتر با آن آشنا شوید.

با خبرگزاری سلامت همراه باشید.

شما ممکن است از این ماده برای هضم غذای خود استفاده کنید؛ یا شاید صبح خود را با آن شروع کنید.

اما احتمالا زمان آن رسیده که این نوشیدنی را به عنوان بخشی ضروری از رژیم غذایی خود در نظر بگیرید. چای سبز یکی از سالم ترین نوشیدنی های روی زمین است. این نوشیدنی سرشار از آنتی اکسیدان و ترکیبات گوناگون گیاهی است، که برای سلامتی مفید هستند.

 برخی افراد ادعا دارند که چای سبز چربی‌سوزی را افزایش می‌دهد و به کاهش وزن کمک می‌کند.

 

  برای لاغری با چای سبز چقدر در طول روز چای بنوشیم؟

 

برخی از محققان، نوشیدن بین سه تا پنج فنجان چای سبز را در روز پیشنهاد می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد، نوشیدن بیش از هفت فنجان چای سبز در روز ممکن است به پیشگیری از سرطان پروستات کمک کند.

اما تحقیقات دیگر می‌گوید که این مقدار چای سبز ممکن است برای یک فرد معمولی بیش از حد زیاد باشد. البته واکنش افراد به کافئین متفاوت است، بنابراین نوشیدن چای سبز در حد اعتدال از اهمیت خاصی برخوردار است. اما، به عنوان یک قانون کلی، نوشیدن بین یک تا سه فنجان در روز توصیه می‌شود.

 به علاوه، مصرف زیاد کاتچین (به یاد داشته باشید چای سبز سرشار از کاتچین است) با کاهش جذب آهن مرتبط است، که می‌تواند منجر به کم خونی و فقر آهن شود.زنان در دوران قاعدگی و همچنین آن‌هایی که تحت دیالیز قرار می‌گیرند و یا در معرض کم خونی قرار دارند، باید در مصرف چای سبز، بیشتر محتاط باشند.

چای سبز همچنین می‌تواند با برخی داروها تداخل داشته باشد، بنابراین بهتر است قبل از مصرف مقادیر زیاد آن با پزشک خود مشورت کنید. سازمان بهداشت و ایمنی اروپا نسبت به مکمل های چای سبز هشدار داد که می توانند به کبد آسیب برسانند.

فواید چای سبز برای سلامتی

1-سرشار از آنتی اکسیدان‌ها ی فعال است چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان‌های پلی فنل، از جمله کاتچینی به نام EGCG است. این آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند اثرات مفید مختلفی بر سلامت داشته باشند.

  ۲- عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد مطالعات نشان می‌دهد که کافئین و L-theanine می توانند اثرات هم افزایی داشته باشند. ترکیب این دو می‌تواند اثرات بسیار قدرتمندی در بهبود عملکرد مغز داشته باشند. به دلیل L-theanine و دوز کمی از کافئین، چای سبز نوعی نشاط ملایم‌تر و متفاوت‌تر از قهوه به شما می‌دهد. بسیاری از مردم عقیده دارند که چای سبز در مقایسه با قهوه، انرژی پایدارتری برایشان به ارمغان می‌آورد.

   ۳- چربی سوزی را افزایش می دهد کافئین همچنین با به حرکت درآوردن اسیدهای چرب از بافت چربی و در دسترس قرار دادن آن‌ها برای استفاده به عنوان انرژی، عملکرد فیزیکی را بهبود می‌بخشد.

  ۴-خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش می‌دهد سرطان به دلیل رشد کنترل نشده سلول‌ها ایجاد می‌شود. این یکی از علل اصلی مرگ و میر در جهان است. تحقیقات نشان داده است که آسیب اکسیداتیو می‌تواند منجر به التهابات مزمن‌، از جمله سرطان شود.

آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند به محافظت در برابر آسیب اکسیداتیو کمک کنند. چای سبز، منبع عالی از آنتی اکسیدان‌های قوی است. تحقیقات ترکیبات چای سبز را با کاهش خطر ابتلا به سرطان مرتبط کرده است،

از جمله مطالعات زیر: 

  سرطان پستان: یک بررسی جامع از مطالعات مشاهده‌ای نشان داد، که زنانی که بیشتر چای سبز می‌نوشیدند، تقریباً ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه بودند. سرطان پروستات: مطالعه دیگر نشان داد که مردانی که چای سبز می‌نوشند، خطر کمتری برای سرطان پیشرفته پروستات دارند. سرطان روده بزرگ: تجزیه و تحلیل ۲۹ مطالعه نشان داد کسانی که چای سبز می نوشند حدود ۴۲ درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان کولورکتال هستند.

۵-به پیشگیری از آلزایمر کمک می‌کند چای سبز نه تنها می‌تواند عملکرد مغز را در کوتاه مدت بهبود بخشد، بلکه ممکن است با افزایش سن از مغز شما نیز محافظت کند. بیماری آلزایمر یک بیماری شایع عصبی و شایع‌ترین علت زوال عقل در افراد مسن است. بیماری پارکینسون یکی دیگر از بیماری‌های رایج تخریب کننده عصبی است و شامل مرگ نورون های تولید کننده دوپامین در مغز می‌شود. ترکیبات کاتچین موجود در چای سبز می‌تواند اثرات محافظتی مختلفی بر روی سلول‌های عصبی در لوله‌های آزمایش و مدل‌های حیوانی داشته باشد و احتمالاً خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد.

۶- بوی بد دهان را کاهش می‌دهد کاتچین موجود در چای سبز نیز برای سلامت دهان و دندان فواید دارد. مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که کاتچین ها می‌توانند رشد باکتری ها را سرکوب کنند و به طور بالقوه خطر عفونت را کاهش دهند. استرپتوکوک موتانس یک باکتری رایج در دهان است. باعث تشکیل پلاک می شود و عامل اصلی ایجاد حفره و پوسیدگی دندان است. مطالعات نشان می دهد که کاتچین موجود در چای سبز می‌تواند از رشد باکتری‌های دهان در آزمایشگاه جلوگیری کند، اما هیچ مدرکی نشان نمی‌دهد که نوشیدن چای سبز اثرات مشابهی دارد. با این حال، شواهدی وجود دارد که چای سبز ممکن است بوی بد دهان را کاهش دهد.

۷- به پیشگیری از دیابت نوع ۲ کمک می‌کند نرخ دیابت نوع ۲ در دهه‌های اخیر در حال افزایش است. این وضعیت اکنون از هر ۱۰ آمریکایی ۱ نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. دیابت نوع ۲ شامل افزایش سطح قند خون است که ممکن است به دلیل مقاومت به انسولین یا ناتوانی در تولید انسولین ایجاد شود. مطالعات نشان می‌دهد که چای سبز ممکن است حساسیت به انسولین را بهبود بخشد و سطح قند خون را کاهش دهد. یک مطالعه روی افراد ژاپنی نشان داد کسانی که بیشتر چای سبز می‌نوشیدند تقریباً ۴۲ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ بودند. بر اساس بررسی ۷ مطالعه با مجموع ۲۸۶۷۰۱ نفر، افرادی که چای می‌نوشند ۱۸ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند.

۸- به کاهش وزن کمک می‌کند با توجه به اینکه چای سبز می‌تواند در کوتاه مدت متابولیسم را افزایش دهد، منطقی است که بتواند به کاهش وزن نیز کمک کند. چندین مطالعه نشان می‌دهد که چای سبز ممکن است به کاهش چربی بدن به خصوص در ناحیه شکم کمک کند. یکی از این مطالعات یک مطالعه تصادفی کنترل شده ۱۲ هفته ای شامل ۲۴۰ فرد مبتلا به چاقی بود. در این مطالعه، افرادی که در گروه چای سبز قرار داشتند، در مقایسه با گروه کنترل، کاهش قابل توجهی در درصد چربی بدن، وزن بدن، دور کمر و چربی شکم داشتند. با این حال، برخی از مطالعات افزایش آماری قابل توجهی را در کاهش وزن با چای سبز نشان نمی‌دهند، بنابراین محققان باید مطالعات بیشتری را برای تایید این اثر انجام دهند.

روش های ناسالم لاغری

۹- می‌تواند به کاهش چربی، به ویژه چربی‌های شکمی کمک کند لاغری با چای سبز چندان زیاد نیست. از طرفی بسیاری از نتایج تحقیقات نشان دادند افراد وزن کم کرده اند اما بعضی نیز تاثیری را نشان نداده اند. محققان با انجام بررسی ها بر روی این دو گروه اعلام کردند افراد به صورت متوسط ۱٫۳ کیلو وزن کم کرده اند. همه چربی‌ها یکسان نیستند. چربی های زیرپوستی درست زیر پوست قرار دارند اما ممکن است مقدار زیادی چربی احشایی نیز داشته باشید که به آنها چربی‌های شکمی نیز می گویند. چربی احشایی با التهاب و مقاومت به انسولین در ارتباط است. این دو نوع چربی رابطه زیادی با بیماری های جدی مانند دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی دارد. چندین تحقیق روی کاتچین چای سبز نشان دادند نه تنها تاثیر آن بر کاهش وزن، متوسط است بلکه مقدار زیادی از چربی های آب شده چربی های احشایی و  مضر هستند. بنابراین چای سبز خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهد. چربی زیر پوستی بلافاصله در زیر پوست شما قرار می گیرد، اما ممکن است مقادیر قابل توجهی چربی احشایی نیز داشته باشید که به آن چربی شکم نیز می گویند. مقادیر بالای چربی احشایی با التهاب و مقاومت به انسولین مرتبط است که این دو به شدت با چندین بیماری جدی از جمله دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی مرتبط هستند.

  منبع:مجله سلامتی دکتر کرمانی

این مطلب را نیز مطالعه کنید:۱۰ فرمان غذایی برای تغذیه سالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha