کد خبر: ماسک-از-واکسن-هم-مهم‌تر-است-کاهش-تعداد
۲۳ اسفند ۱۳۹۹، ۱۲:۵۱
ماسک از واکسن هم مهم‌تر است/کاهش تعداد مرگ‌ومیر در ایران خبر خوبی است

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی شبکه پنج سیما، دکتر مجید مختاری در برنامه یه روز تازه گفت: در ابتدا به 557 خانواده‌ای که عزیزان خود را در هفته گذشته از دست داده‌اند، تسلیت می‌گویم. تعداد موارد مثبت کرونا در یک‌میلیون جمعیت صعودی است و خیلی از کشورها مثل امریکا، آلمان انگلیس با رعایت پروتکل‌ها و واکسیناسیون روند خوبی را دارند. وضعیت مرگ‌ومیر در ایران روند ثابتی دارد و امیدواریم این روند با کاهش همراه باشد. براساس اعلام شب گذشته سازمان بهداشت جهانی یک‌میلیون و 656 هزار نفر در ایران درگیر کرونا ویروس هستند و مرگ‌ومیر ما متأسفانه از عدد 60 هزار نفر عبور کرده است اما خوشبختانه تعداد فوتی‌های ما در یک هفته روند کاهشی داشت و در نتیجه با رعایت پروتکل‌ها این ویروس کنترل خواهد شد. در هفته‌های گذشته تعداد مرگ روزانه ما سه‌رقمی نیز شد و به عدد بالای 90 رسیدیم. این اعداد بازتابی از 3 هفته گذشته هست و اگر رعایت‌ها را فراموش کنیم، نگران‌کننده خواهد بود.

مختاری تأکید کرد: کرونا تمام نشده است و با معضل شدید جهانی روبه‌رو هستیم و در برزیل و سایر مناطق امریکای جنوبی شرایط وخیمی گزارش شده است. در ایران نیز هفته‌ای 58 هزار نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند اما اینها تنها افرادی هستند که تست شده‌اند و خیلی از افراد در هفته گذشته ناقل بودند و یا تست نشده‌اند. روند 20 هفته گذشته ما شیب کم اما صعودی داشت و کاهش تعداد مرگ‌ومیر خبر خوبی هست که امیدواریم روند کاهش ادامه داشته باشد.

وی افزود: براساس پیش‌بینی‌های 5 هفته پیش ایران باید به صفر فوتی در روز نزدیک می‌شد اما خیلی از کشورها پیش از واکسیناسیون روند خوبی را نداشتند و رعایت پروتکل‌ها گزارش‌ها را تغییر خواهند داد. بر خلاف پیش‌بینی‌های گذشته، روند فعلی ایران را در مسیر صعود نشان می‌دهد و کشورها با رعایت پروتکل‌ها مثل ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی در مسیر مبارزه با کرونا موفق بودند اما استفاده از ماسک از تزریق واکسن هم مهم‌تر است.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا اظهار داشت: زنجیره انتقال ویروس شناخته شده است و افراد ناقل بدون علامت، عدم استفاده صحیح از ماسک و عدم رعایت فواصل اجتماعی زنجیره را گسترده‌تر می‌کند و همچنین حضور در میهمانی‌ها، رستوران‌ها، باشگاه‌ها، مراسم‌ها شرایط را پیچیده خواهد کرد. تجمعات غیرضروری، سفرها، عدم قرنطینه فردی و اجتماعی نیز ویروس را گسترده خواهد کرد و در نهایت دسترسی به واکسن عامل مهم برای شکستن زنجیره این بیماری است.

مختاری خاطرنشان کرد: شکسته شدن کنترل انتقال ویروس راحت است اما با کارهای نمادین این زنجیره شکسته نخواهد شد و عزم ملت و دولت با هم ویروس را شکست خواهد داد. گونه‌ها و جهش‌ها ادامه پیدا کرده‌اند و اکثر جهش‌های موجود در ایران انگلیسی هستند و از نوع b.1.1.7 است. در ژاپن چهار مسافر برزیلی شناسایی شدند که مبتلا به جهش جدیدی از کرونا بودند، این افراد به سرعت ایزوله شدند و همچنین جهش‌هایی در برزیل، افریقای جنوبی، انگلیس، ترکیه، روسیه، چکسلواکی و اسلواکی اعلام شده است و در ایران تنها جهش انگلیسی گزارش شده است اما به راحتی نمی‌توان گفت که جهش‌های دیگر در ایران وجود ندارد.

وی افزود: امیدوارم شرایط برزیل به سرعت کنترل شود به این دلیل که همه ما در یک قایق هستیم و در خیلی از کشورها شاهد مقاومت در برابر واکسیناسیون بودیم. افرادی که واکسن زده‌اند اما پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، احتمالاً به کرونا مبتلا خواهند شد و واکسن با رعایت موارد بهداشتی راه‌حل نهایی است. بررسی‌های جدید ناکارآمدی داروهای را نشان می‌دهد و هنوز در خصوص انتقال ویروس از طریق آب، غذا و دستگاه گوارش مطمئن نیستیم و گزارش‌ها نشان می‌دهد که ویروس در آب، غذا و مدفوع زنده هست اما قابل‌انتقال نیست.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا ضمن اشاره به اخبار اخیر پیرامون تکذیب انتقال ویروس از طریق سطوح گفت: سطوح ناقل کرونا هستند و در سطوحی مثل لباس ویروس تا 3 روز فعال هست و بر روی سطوح براق مثل فلزات و شیشه ماندگاری ویروس تا 23 روز است. البته ماندگاری به معنای انتقال نیست و به صورت کلی سطوح بیماری‌زا خواهند بود. همچنین براساس گزارش‌های جدید بیماری 3 تا 4 ماه به فرد ایمنی می‌دهد.

مختاری در ادامه اظهار داشت: مراحل مطالعاتی مختلفی برای واکسن داریم و به فاز 4 رسیده‌ایم و این فاز زمانی است که واکسیناسیون گسترده انجام شده است و اثرات واکسن برای ما مشخص می‌شود. واکسیناسیون از طریق چهار نوع واکسن در دنیا انجام می‌شود که به مرحله فاز 4 رسیده‌ایم. 181 واکسن در فازهای مطالعاتی قرار دارند و 12 واکسن تأییدیه‌های لازم را گرفته‌اند و بیش از 340 میلیون دز واکسن در دنیا تزریق شده است و هر کشور سهم متفاوتی دارد. سهم ایران بیش از 10 هزارتایی است که گزارش‌ها بیان می‌کنند و اگر رفتار ویروس تغییر نکند، باید 55 میلیون نفر در ایران واکسینه شوند. حداقل 110 میلیون دز واکسن نیاز داریم و واکسن تک دز جانسون اند جانسون هم هست که هنوز در ایران به این واکسن دسترسی نداریم و در نهایت پیشگیری از همه مسائل مهم‌تر هست.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در پایان گفت: بهترین میزبان این ویروس بدن انسان‌هاست که در بدن ما ویروس تغذیه، رشد و تکثیر می‌کنند. از سویی سیستم متابولیسم بدن را به نفع خود تغییر می‌دهد و عدم رعایت پروتکل‌ها و سفر با وسیله نقلیه عمومی خطرزا است. سال نو نباید برای ما به سوگواری تبدیل شود و از مردم می‌خواهم لذت دورهمی ها را در برابر زجر بیماری و فشار به اقتصاد سلامت قرار ندهند.

گفتنی است برنامه "یه روز تازه" مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، مهدی واعظی، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha