کد خبر: مجموعه-راهنمای-کاربردی-آمادگی-دربرا
۷ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۱۹

«مجموعه راهنمای کاربردی آمادگی در برابر بحران» وارد بازار کتاب گردید.

به گزارش خبرگزاری سلامت، این کتاب به قلم سیدمحمد میرسمیعی، کمال درخشانی و مرتضی چشمه نور با هدف تبیین و تشریح فرآیند مدیریت بحران، به بررسی حوادث طبیعی و راهکارهای مقابله و مصون سازی در برابر آن در  8 جلد و با عناوین «مدیریت بحران، حوادث و بلایا در قرآن و روایات، آمادگی در برابر زلزله،  آمادگی در برابر سیل،  آمادگی در برابر طوفان،  آمادگی در برابر حریق،  آمادگی در برابر صاعقه، آمادگی در برابر برف و سرما» وارد بازار کتاب گردید.  

از نظر مولفین، بحران وضعیتی است که نظم سیستم اصلی یا قسمت هایی از آن را دچار اختلال  و ناپایداری کند. در واقع بحران سبب قطع و انفصال روند طبیعی زندگی (انفصالی که بسیار سخت و ناگهانی بوده و به هیچ وجه قابل پیش بینی نیست) می شود. اثرات ناگوار انسانی مانند فوت، آسیبدیدگی، مشقت و بیماری را ایجاد می کند. اثرات مخرب بر تشکیلات اجتماعی مانند از بین رفتن و یا خسارت دیدن سیستم های دولتی، ساختمان ها، مخابرات و سرویس های ضروری را درپی دارد. كشور پهناور ما نیز به خاطر شرایط خاص اقلیمی و جغرافیایی پيوسته در معرض خطرات و حوادث طبيعی گوناگون قرار داشته و متحمل زيان‌ و خسارات‌های هنگفت ناشی از آنها شده است. از اين رو اقدامات پيشگيری و حذف یا كاهش اثرات، به‌كارگيری و ارتقای امكانات و تجهيزات موجود برای آمادگی و مقابله با حوادث، پيش‌بينی و تأمين نيازهای اساسی و اضطراری آسيب‌ديدگان در هنگام رخدادهای طبيعی و ارائه  خدمات جستجو، نجات و امدادرسانی فوری و از قبل سازمان‌يافته به آنها و افزون بر آن، حفظ سلامت، ايمنی و بازگرداندن شرایط به حالت عادی ضرورتی انكارناپذير است كه بايد در برنامه  كار سازمان‌های متولی قرار گيرد. 

البته بايد توجه داشت اگرچه نمي توان از وقوع اینگونه حوادث و بلایا جلوگيري كرد، ولي مي توان آثار و عواقب فاجعهآميز آنها را به كمك برنامه ريزي هاي قبلي و آمادگي براي انجام اقدامات اضطراري كاهش داد. لذا امروزه انسان با بهره گيري از فناوري هاي موجود و نيز با شناخت بيشتر از محيط اطراف خود توانسته از ابعاد روزافزون خسارت‌های ناشي از برخی بلاياي طبيعي و جوي مانند زلزله، طوفان، سيل، يخبندان، آتشسوزي و خشكسالي و ... بكاهد.

اين روند البته به دلايل مختلف و از جمله عدم آگاهي از زمان وقوع آنها با توقف هايي نيز روبرو بوده است. در این مجموعه از کتاب ها سعی شده علاوه بر سیری در اصول مدیریت بحران و نگاهی به وقوع حوادث و بلایا در قرآن و روایات با بررسی و تشریح تعدادی از مهم‌ترین حوادث و بحران های طبیعی از جمله زلزله، سیل، طوفان، برف و سرمای شدید، صاعقه و حریق،  به نحوه مواجهه و انجام تمهیدات مناسب قبل، حین و بعد از آن بپردازیم.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha