کد خبر: مردان-ایرانی-رکورد-قد-کشیدن-در-یک-قرن-را
۱۱ مرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۰۲

خبرگزاری سلامت: غالبا قد بلند با زندگی طولانی‌تر، آموزش بهتر و درآمد بیشتر همراه است. کارشناسان ما 1472 مطالعه با اندازه‌گیری قد بیش از 18.6 میلیون را دوباره بررسی کردند تا بتوانند به میانگین قد بزرگسالانی که بین سال‌های 1896 و 1996 در 200 کشور به دنیا آمده بودند، برسند.
 
بیشترین افزایش قد در طی صد سال بررسی مربوط به زنان کره‌ای(متوسط 2/20 سانت افزایش) و مردان ایرانی (متوسط 16.5 سانت افزایش) بود. از سوی دیگر تغییرات زیادی در قد بزرگسالان زیر صحرای آفریقا و جنوب آسیا طی صد سال گذشته دیده نشد. قدبلندترین افراد در این دوره مردان هلندی در یک‌چهارم پایانی قرن 20ام بوده‌اند، با متوسط قدی 182.5 سانتی‌متر و کوتاه‌ترین افراد زنان متولد گواتمالا با متوسط 140 سانتی‌متر. یک قرن قبل تفاوت قد بین بلندترین و کوتاه‌ترین جمعیت‌ها 19-20 سانتی‌متر بود. از یک قرن قبل به این طرف با وجود تغییرات بسیار در رده‌بندی کشورها، این اختلاف برای زنان به همان صورت باقی مانده است، درصورتی که برای مردان افزایش داشته است.

وراثت عامل اصلی است؟
افراد کشورهای مختلف قدهایی متفاوت دارند. بخشی از این موضوع می‌تواند مربوط به وراثت باشد، اما بیشتر تغییرات قد در بین کشورهای مختلف عللی به جز وراثت دارند. محیط ازجمله عوامل مهم در قد افراد دانسته شده است به عنوان مثال، رشد دوران جنینی که خود با اندازه بدن مادر، تغذیه و عوامل زیست‌محیطی ارتباط دارد و نوع تغذیه یا بیماری‌های حادی که کودکان و نوجوانان به آن مبتلا می‌شوند در بزرگسالی در بلندی قد افراد تاثیر دارد. بلندقدی اهمیت دارد زیرا بلندقدها به طور معمول بیشتر عمر می‌کنند، احتمال بروز بیماری‌ها و سکته قلبی در آنها کمتر است و نیز امکان بروز مشکلات برای زنان قدبلندتر و کودکان آنها در زمان تولد و بعد از آن کمتر است. آمارها حاکی از آن است که قدبلندترها درآمد بیشتری دارند و در مدرسه موفق‌تر هستند، هرچند که احتمال ابتلا به برخی سرطان‌ها در بلندقدها بیشتر است.
همکاری عوامل خطر برای بیماری‌های غیرواگیر (ان‌سی‌دی) تلاش کرد تا بفهمد درحال حاضر وضعیت قد مردم به‌طور متوسط در کشورهای مختلف جهان به چه ترتیب است و چه تغییراتی طی صد سال گذشته کرده است. بررسی حاکی از آن است که بین قد افراد در کشورهای مختلف اختلافات بزرگی وجود دارد. بلندترین افراد طی 25 سال آخر قرن بیستم مردان هلندی بوده‌اند، با متوسط قد 183 سانتی‌متر. کوتاه‌ترین زنان در سال 1896 در گواتمالا به دنیا آمده‌اند با متوسط قد 140 سانت. درمجموع، اختلاف قد بین کشورهای مختلف بین زنان یا مردان حدود 20 سانت بوده است. نتیجه آنکه کوتاه‌ترین مردم در سال 1986 اهالی آسیا و آندنشینان آمریکای لاتین می‌زیسته‌اند. در سال 1896، قد مردان همسن در لائوس تقریبا 153 سانتی‌متر بوده که براساس استانداردهای بین‌المللی رشد معادل قد یک پسربچه 5/12 ساله است. زنانی که در همان سال در گواتمالا متولد شدند، قدی حدود 140 سانتی‌متر داشته‌اند که معادل قد استاندارد یک دختربچه 10 ساله در عصر فعلی است.

افزایش قد یکسان نبوده است

این اختلاف یعنی اینکه درباره نوع تغذیه و خطر بروز برخی بیماری‌ها در بین افراد کشورهای مختلف تفاوت‌های زیادی وجود دارد. گرایش قد در اروپا، ایالات متحده و ژاپن از 250 سال قبل با استفاده از اطلاعات موجود در سوابق سربازان وظیفه و داوطلب، مجرمان و برده‌ها بررسی شد. درباره زنان و نیز مردم نقاط دیگر جهان سوابق تاریخی به این اندازه در دست نبود. افزایش قد در بین کشورهای مختلف جهان هم یکسان نبوده است. ایرانی‌های متولد سال 1996 از هموطنان خود که در سال 1896 به دنیا آمده بودند، 17 سانت بلندتر هستند و درمورد زنان کره جنوبی این میزان 20 سانتی‌متر است. در برخی نقاط جهان به‌خصوص در جنوب آسیا و بخش‌هایی از آفریقا مردم فقط اندکی در این صد سال بلندتر شده‌اند و در برخی کشورها هم نسبت به 50 سال پیش کوتاه‌تر.
میزان افزایش قد در نقاط مختلف افت‌وخیز داشته است. مثلا، قد ژاپنی‌ها که یکباره بلند شده بود، بعد از دهه 1960 متوقف شد. در کره جنوبی افزایش قد در بین مردان در رده‌های سنی یکسان از دهه 1980 و در بین زنان به‌تازگی آغاز شده است. نتیجه‌ آنکه زنان و مردان کره‌ای حالا از همسن و سالانشان در ژاپن بلندتر هستند. افزایش قد در برخی بخش‌های شرق و جنوب آسیا مانند چین و تایلند همچنان ادامه دارند و مردم این کشورها از ژاپنی‌ها جلو زده‌اند و آمارها نشان می‌دهند افزایش قد بین هندی‌ها در پایین‌ترین سطح در آسیای شرقی بوده است، 5-10 سانتی‌متر کمتر از مردم کره جنوبی و ژاپن.

علت اختلافات چیست؟
باید فهمید چرا در برخی کشورهای افزایش قد بیشتر بوده است و در برخی کشورها کمتر و از اطلاعات مربوط به آن برای بهبود تغذیه و سلامت در سراسر جهان اقدام کرد. درضمن باید بدانیم که قد بلندتر تا چه حد مرهون سلامت بهتر و طول عمر بیشتر است. اطلاعات درباره قد و نوع گرایش آن به ما کمک می‌کند تا به میزان تاثیر سلامت تغذیه و محیط در دوران کودکی و نوجوانی، و شاخص‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بر بیماری های غیرواگیر و سلامت و بقای نوزادان نسل‌ آینده پی ببریم.
در افراد همسن در سال 1896، اختلاف قد مردان و زنان در کشورهایی با متوسط قدی کوتاه‌تر، کمی بیشتر از مردان و زنان کشورهای بلندتر بوده است. به بیان دیگر، با شروع قرن بیستم، به نظر می‌رسد در مقایسه جمعیت‌هایی که تغذیه بهتر داشته‌اند با کشورهایی که در آنها وضعیت تغذیه بدتر بوده است، مردان نسبت به زنان در جمعیت‌های با تغذیه بهتر واجد مزایای نسبی بوده‌اند.

منبع: E Life Science
ترجمه: مرجان یشایایی

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha