کد خبر: مردم-در-ایام-تعطیل-محرم-از-سفر-پرهیز-کنن
۳ شهریور ۱۳۹۹، ۱۴:۲۸

به گزارش  بهداشت ودرمان خبرگزای سلامت به نقل از وبدا، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری که در استودیو سلامت وزارت بهداشت و به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، درخصوص روند بیماری کرونا اظهار کرد: روند بیماری کاملا به رفتار اجتماعی و رعایت میزان فاصله گذاری اجتماعی توسط مردم و بخش‌ های خدماتی دولتی و خصوصی بستگی دارد.

وی افزود: بعد از موج دوم کرونا، با رعایت بهتر اصول بهداشتی، توانستیم میزان مرگ و میر را بیش از ۴۵ درصد و میزان بستری را حدود ۴۰ درصد کاهش بدهیم. اما همچنان میزان مرگ و میر و بستری و ابتلا به طور میانگین از اوجی که در فروردین ماه داشتیم، بالاتر است.

وی ادامه داد: به تدریج به فصل سرد سال نزدیک شده و احتمال ابتلا به کرونا و آنفلوآنزا بالاتر می ‌رود و دلیلش آن است که احتمال ابتلا به بیماری‌ های منتقله از راه تنفس به این دلیل که مردم در فصل سرد در خانه ‌ها با پنجره بسته و تهویه کمتر حضور دارند، بیشتر می‌ شود.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: همچنین در فصل پاییز مدارس نیز بازگشایی می شوند که البته تدابیر مناسبی برای آن اندیشیده شده است. ما نگران هستیم که مانند سایر کشورهای نیمکره شمالی، دچار ابتلای بیشتری به کرونا شویم.

مردم در ایام تعطیل محرم از سفر پرهیز کنند

دکتر حریرچی بیان کرد: هرگونه عادی پنداری و عادی سازی رفتار که از داخل خانه شروع می ‌شود یا هر رفت و آمد خانگی، احتمال ابتلا به کرونا را بالا می ‌برد. همچنین مردم از سفر پرهیز کنند. یادمان نرود که عامل انتقال ویروس کرونا از ووهان به سایر کشورها، مسافرت بود. عامل انتقال ویروس از شهرهای اولیه به سایر شهرها فقط مسافرت بود. مسافرت نقش بسیار مهمی در انتقال ویروس دارد. کمااینکه در بسیاری از کشورهای اروپایی ممنوعیت سفر به برخی شهرها و قرنطینه 14 روزه اجرا شده است. در کربلای معلی تا 13 محرم ورود هرگونه مسافر داخلی و خارجی ممنوع اعلام شده است.

وی گفت: احتمال می رود در شهریورماه مسافرت ها افزایش داشته باشد که توصیه می کنیم مردم به هیچ عنوان به مسافرت ها و مهمانی های خانوادگی نروند. از طرفی برخی خانواده در ایام عاشورا و تاسوعا برای عزاداری به شهرهای زادگاهشان سفر می کردند، به همین دلیل درخواست داریم در این ایام تعطیل سفرها را به هردلیلی به حداقل برسانند، البته متوجه هستیم که در برخی استان ها محور توسعه، گردشگری و توریسم است، اما در حال حاضر شرایط اینگونه است و باید رعایت کرد.

وی گفت: کنترل موج دوم و پیشگیری از ایجاد موج سوم به میزان عقلانیت و رفتار اجتماعی مناسب مردم بستگی دارد. هرگونه رفتار نامناسب اجتماعی میزان بروز را بالاتر برده و کادر بهداشتی و درمانی را خسته تر می کند. باید توجه کرد که کارکنان سلامت خسته هستند و باید ملاحظه آنها کنیم تا بتوانند به خدمت ادامه دهند.

تاثیر موقتی واکسن کرونا در صورت ساخت

معاون کل وزارت بهداشت درخصوص واکسن کرونا عنوان کرد: باید روشن و شفاف بیان کنم که درست است که بسیاری از کشورها روی واکسن کرونا کار می کنند و بسیاری از کشورها میلیاردها دلار و ده ها هزار میلیارد تومان برای ساخت واکسن هزینه کرده ‌اند، اما همانطور که سازمان جهانی بهداشت هم اعلام کرده که حتی در صورت ساخت واکسن، باید پروتکل های بهداشتی مانند رعایت فاصله گذاری و استفاده از ماسک را رعایت کنیم. بهترین واکسن ‌هایی که در مورد کرونا ادعا می ‌شود تاثیر ۵۰ تا ۷۰ درصدی دارند، مدت اثر آنها چند ماهه است. یعنی نمی توان گفت در مورد کرونا واکسنی کشف می شود که مدت اثر مادام العمر داشته و نیازی به رعایت سایر نکات نداشته نباشد. درمجموع، هم در داخل کشور و هم خارج از کشور برای واکسن کرونا اقدام خواهیم کرد.

میزان ابتلا به آنفلوآنزا کاهش یافته است

وی بیان کرد: خبر خوب اینکه همانطور که انتظار می رفت، در نیمکره جنوبی که در فصل سرما هستند، ابتلا به آنفلوآنزا به طرز قابل توجهی کاهش یافته است. علت آن، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شست ‌و شوی دست و استفاده از ماسک است. یعنی رعایت بهداشت، منجر شده که ابتلا به آنفلوآنزا نیز کاهش پیدا کند. لذا امیدواریم در فصل سرد سال در ایران نیز ابتلا به آنفلوآنزا کاهش پیدا کند. اما توصیه می شود گروه های پرخطر کماکان واکسن آنفلوآنزا را استفاده کنند.

هشدار درخصوص استفاده از ماسک در کودکان

معاون کل وزارت بهداشت درخصوص ابتلا به کرونا در کودکان هشدار داد: میزان ابتلا در کودکان تقریبا مشابه بزرگسالان است. بنابراین توصیه اکید می کنیم که کودکان حتما از ماسک استفاده کنند.

برگزاری مناسب عزاداری های محرم

وی ضمن تشکر از برگزاری مناسب آزمون های کنکور سراسری، تصریح کرد: با توجه به ارزیابی هایی که انجام دادیم، برگزاری کنکور به هیچ عنوان منجر به افزایش ابتلا نبوده و یکی از امن ترین جایی که مردم در این چندماه حضور داشتند، سالن های برگزاری کنکور بود، چراکه تهویه و فاصله گذاری مناسبی داشتند. همچنین، تاکنون روند برگزاری عزادارای های حسینی مناسب بوده، کما اینکه مقام معظم رهبری نیز تشکر کردند و امیدواریم از این پس نیز با تاکید مجدد ایشان، دستورالعمل های بهداشتی با جدیّت رعایت شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha