کد خبر: مروری-بر-احداث-و-بهره‌برداری-از-بیمار
۳ آبان ۱۳۹۹، ۱۵:۳۶

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی به عنوان یکی از سازمان‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی در ساخت بیمارستان‌ها و ساختمان‌های پراهمیت نقش ایفا می‌کند. آن سازمان پس از ساخت بیمارستان‌ها، آنها را در اختیار دستگاه بهره‌بردار که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است قرار می‌دهد. عملکرد سازمان مجری به ویژه در ایام کرونا و تکمیل بیمارستان‌ها و تخصیص آنها به بیماران کرونایی نقشی ارزنده بود.

۲۷ شهریورماه به دستور رییس‌جمهور و به شکل ویدئوکنفرانسی سه بیمارستانِ تالش در استان گیلان، بهشهر در استان مازندران و سقز در استان کردستان با تلاش سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید.

بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی بهشهر

بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی بهشهر در ابتدای جاده عباس آباد در زمینی به مساحت ۲۶ هزار و ۹۰۰ مترمربع بنا شده است که زیربنای ساختمان اصلی ۱۴ هزار و ۶۹۷ مترمربع و زیربنای ساختمان‌های جنبی ۱۳۲۱ مترمربع و کل زیربنا ۱۶۰۱۸ مترمربع است. این بیمارستان در ۴ طبقه احداث شده است.

بنا بر اعلام سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی، بر اساس آخرین آمار جمعیتی بهشهر ۱۰۸ هزار و ۶۵۲ نفر جمعیت دارد و افراد تحت‌پوشش دریمانی و بهداشتی شهرستان بهشهر شامل شهر و روستاها در مجموع ۱۸۷ هزار و ۱۸۴ نفر است.

به گفته محمدجعفر علیزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی بهشهر به دلیل نیاز شهرستان بهشهر به مرکز درمانی و برای رفع کمبودهای درمانی شهرستان بهشهر و شهرستان‌های همجوار احداث شد.

طراحی بیمارستان بهشهر در دی‌ماه ۸۷ آغاز شد و بیمارستان شامل بخش‌های متعددی از جمله درمانگاه، اورژانس، رادیولوژی، فیزیوتراپی است.

بیمارستان ۲۳۱ تختخوابی تالش

بیمارستان ۲۳۱ تختخوابی تالش در مساحت ۳۵ هزار مترمربع توسط سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی در چهار طبقه، احداث شده است که در شهریورماه با دستور رییس‌جمهوری به بهره برداری رسید و تحویل دستگاه بهره بردار؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شد.

امکانات و تجهیزات درمانی این بیمارستان شامل اورژانس، درمانگاه، رادیولوژی، دیالیز، آزمایشگاه، دراوخانه، بخش اعمال جراحی، بخش زایمان؛ بخش ICU، بخش CCU، بخش NICU، بخش بستری داخلی زنان، بخش بستری جراحی زنان، بخش بستری داخلی مدران، بخش بستری جراحی مردان، بخش بستری اطفال، بخش بستری جراحی خاص، بخش بستری زنان و زایمان، بخش بستری نوزاد سالم است.

زیربنای ساختمانی اصلی ۱۵۰۰۲ مترمربع است و جمع کل زیربنا ۱۵۹۹۵ و کل زمین طرح ۳۴۹۷۰ مترمربع است.

ساختار بیمارستان تالش بر اساس آخرین ضوابط و استانداردهای روز دنیا و منطق بر ویرایش سوم آیین نامه زلزله ایران و با توجه به موقعیت شهرستان تالش در منطقه با خطر زلزله نسبی زیاد احداث شده است. سیستم سازه‌ای بیمارستان از بتن مسلح، سیستم سقف از دال بتن با دیوار برشی، سیستم شالوده از پی گسترده با شمع‌کوبی، و نوع خاک، خاک لجنی احداث شده است.

یکی از ویژگی‌های بیمارستان تالش سیستم اعلام حریق است. بدین‌معنا سیستم اعلام حریق از نوع آدرس‌پذیر بوده و دتکتورهای نصب شده بر حسب کاربری فضای موردنظر از نوع دودی، حرارتی، ترکیبی و یا گازی است. بدین‌ترتیب در هنگام وقوع آتش‌سوزی، محل واقعه در کوتاهترین زمان معرفی و چون سیستم از نوع هوشمند است تمامی رخدادها در سیستم ثبت می‌شود.

با توجه به کاربری فضاهای مختلف از زنگ، آژیر و چراغ چشمک‌زن هشداردهنده استفاده شده است. همچنین تشخیص به موقع حریق و محل بروز آن سبب تسریع در تخلیه و انجام عملیات لازم جهت اطفای حریق و جلوگیری از توسعه آتش به سایر نقاط و ایجاد خسارت جانی و مالی می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha