کد خبر: مصرف-بیش-از-اندازه-خرمالو-موجب-انسداد-م
۲۵ آبان ۱۴۰۰، ۱۷:۴۳
مصرف بیش از اندازه خرمالو موجب انسداد معده و روده می شود

فوق تخصص بیماری های گوارشی گفت:فیبرهای غذایی غیر قابل هضم در میوه‌ها و سبزیجات مانند کرفس، کدو تنبل، آلو، کشمش، تره فرنگی، چغندر، خرمالو و پوسته آفتابگردان وجود دارند که شایع‌ترین علل ایجاد بزوآر معده هستند.

به گزارش خبرنگار  بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت ،دکتر عابدی فوق تخصص گوارش دانشگاه علوم پزشکی بابل از ایجاد بروز انسداد معده و روده در اثر مصرف بیش از اندازه خرمالو به ویژه در شمال کشور خبر داد و گفت: هموطنان اصراری به خوردن بیش از یک عدد خرمالو در روز نداشته باشند.

او افزود: بیماری بزوآر، یک توده جامد از مواد هضم در معده نشده است که در مجاری گوارشی تجمع پیدا می‌کنند و در مواقعی موجب انسداد در مسیر گوارشی می‌شوند که این توده‌ها عموما در معده ایجاد می‌شوند و در مواردی ممکن است در روده کوچک و روده بزرگ نیز ظاهر شوند. دکتر عابدی با اشاره به اینکه بزوآر معده هم در کودکان و هم در بزرگسالان و حتی در برخی از حیوانات ایجاد می‌شود، گفت: بیماری بزوآر گوارشی در واقع توده‌هایی از مواد غیر قابل هضم و غیر قابل خوردن هستند که وارد دستگاه گوارش شده اند.

او با ذکر این نکته که خرمالو یک میوه بسیار مفید، سرشار از کلسیم و انواع ویتامین‌ها و فیبر است، افزود: بعضی از مردم گمان می‌کنند که حالت چسبندگی این میوه باعث انسداد معده یا روده می‌شود در صورتی که این باور اشتباه است.

دکتر عابدی گفت: خرمالو، میوه راحت الحلقومی است و مردم، مثل سیب یا گلابی آن را خوب نمی‌جوند و حتی در بسیاری از موارد، آن را نجوییده قورت می‌دهند. بنابراین، تکه‌های له نشده خرمالو کم کم در داخل معده و گاها در انتهای روده کوچک جمع و با غذاهای دیگر موجود در معده ترکیب می‌شوند و باعث انسداد آن می‌شوند. به علاوه، تانن موجود در خرمالو هم می‌تواند به عنوان عاملی برای انسداد معده یا روده محسوب شود. او افزود: بزوآر معده اغلب بدون علامت بوده، اما می‌تواند موجب بی اشتهایی، تهوع، استفراغ، کاهش وزن و احساس پری بعد از خوردن حتی مقدار کمی غذا می‌شود.

خبرنگار:امیر شعبانپور

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha