کد خبر: مقاومت-و-انسجام-ملی؛-ارزشمند-ترین-دستا
۲ مهر ۱۳۹۹، ۱۱:۴۴

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از پایگاه خبری پلیس، سردار "محمدرضا حسینی" اظهار داشت: دفاع مقدس در همه حوزه ها و ابعاد برای ما تجارب و دستاوردهایی را به ارمغان آورده است که بهره برداری از این دستاوردها در اداره امروز کشور، راهگشاست.

معاون بهداد ناجا با بیان اینکه بسیاری از آموزه های ارزشی نظیر ایثار و فداکاری، رشادت و دلاورمردی در دوران دفاع مقدس به منصه ظهور رسید، تصریح کرد: ارزشمند ترین دستاوردی که دوران دفاع مقدس برای ما به ارمغان آورد، فرهنگ مقاومت و انسجام ملی بود و امروز برای عبور از گردنه های سخت و پر پیچ و خم فشارها و تحریم های دشمنان نباید از این فرهنگ فاصله بگیریم.

وی در ادامه، دستاوردهای امروز حوزه بهداری رزمی را مرهون ایثار و از خودگذشتگی پزشکان، پرستاران، پیراپزشکان و امدادگرانی دانست که با عشق و ایمان به خدا در جبهه های جنگ حضور پیدا کردند و مجاهدت های بزرگی را در راه نجات جان مجروحان و رزمندگان به نمایش گذاشتند.

دکتر حسینی عنوان کرد: در سال اول جنگ تحمیلی که با حجم گسترده ای از عملیات نظامی مواجه بودیم بهداری رزمی به شکل منسجم و سازمان یافته وجود نداشت؛ اما رفته رفته در سال های بعد تجارب ارزنده ای در زمینه امداد و انتقال و درمان مجروحان حاصل شد که در نوع خود بی نظیر است.

معاون بهداد ناجا به برپایی ۵۳ بیمارستان صحرایی، ۷۰۰ تخت بستری، ۲۴۰ اتاق عمل و ۳۲۰ تخت مراقبت های ویژه در دوران دفاع مقدس اشاره و خاطرنشان کرد: در دنیا استاندارد انتقال مجروح از میدان نبرد به اولین مرکز درمانی بین ۴۵ تا ۹۰ دقیقه است این درحالی است که ما با ایجاد پست های امداد، اورژانس و بیمارستان های صحرایی در نزدیکی محل درگیری و خط مقدم این فاصله را به ۲۵ دقیقه کاهش دادیم که به عنوان یک دستاورد و سبکی از امداد و انتقال در شرایط رزم مورد توجه دنیا قرار گرفته است.

وی با اشاره به حملات شیمیایی از سوی رژیم بعث و بر جای ماندن شمار زیادی مصدوم شیمیایی، اظهار کرد: این حملات ناجوانمردانه سبب شد تا ما شرایطی را تجربه کنیم که در هیچ جای دنیا تجربه نشده بود و امروز درمان بیش از ۱۰۰ هزار مصدوم شیمیایی و ثبت بیشترین مقالات علمی در خصوص درمان مصدومان شیمیایی توسط ما ایرانیان به عنوان یک دستاورد بزرگ علمی مطرح است.

سردار حسینی، انجام بیش از ۱۰۰ هزار عمل جراحی حیات بخش را از دیگر دستاوردهای دوران دفاع مقدس عنوان کرد و افزود: در دوران جنگ تحمیلی با توجه به این که انتقال برخی مجروحان به بیمارستان های شهری با ریسک از دست دادن آنها همراه بود بسیاری از عمل های جراحی سنگین در بیمارستان های صحرایی نزدیک خط مقدم انجام می شد که این اقدام، کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی  تلفات را در پی داشت.

معاون بهداد ناجا با اشاره به بهره برداری این معاونت از تجارب بهداری رزمی دفاع مقدس در اجرای مأموریت های امداد و انتقال و درمان کارکنان در یگان های مرزی و دوردست، اظهار کرد: به دلیل پراکندگی یگان های ناجا در مرزها، پاسگاه و نقاط صعب العبور با الگوپذیری از بهداری رزمی دوران دفاع مقدس در ۱۴ نقطه دوردست، سامانه پزشکی از راه دور ایجاد کرده ایم و در صدد هستیم تا پایان سال این سامانه را به ۱۰۰ نقطه افزایش دهیم.

دکتر حسینی، امکان دسترسی سریع کارکنان در نقاط صفر مرزی به خدمات برخط پزشکی و مشاوره با مراکز درمانی ناجا اعم از کلینیک و بیمارستان ها را از اهداف گسترش سامانه های پزشکی از راه دور ذکر کرد.

وی همچنین از اجرای طرح "طبیب دوار" در نقاط مرزی و دوردست خبر داد و در این باره بیان کرد: در این طرح، تیم پزشکی متشکل از پزشک و کارشناسان بهداشت، روان شناس، پرستار و بهیار ضمن بازدید و نظارت بر وضعیت بهداشت و سلامت کارکنان یگان های مرزی، آنها را تحت پایش سلامت و آموزش های مرتبط با خودمراقبتی و ارتقای بهداشت و سلامت فردی قرار می دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha