کد خبر: مهمترین-ضعف-کشور-ما-در-بخش-درآمدزایی،-ن
۱۹ مهر ۱۳۹۵، ۹:۳۳

رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی خاطرنشان کرد: در کشور ما بخش عمده درآمدها از طریق صنایع، خدمات یا بخش کشاورزی تولید می‌شود و ما در هر سه حوزه هم دچار مشکل هستیم.

 

به گزارش خبرگزاری سلامت، دکتر حمید رضا خرم خورشید رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، با اشاره به این‌که ما یک خلأ بسیار بزرگ در رابطه با کسب درآمد به نسبت کشورهای پیشرفته داریم، افزود: مهمترین ضعف کشور ما در بخش درآمدزایی، عدم پیشرفت صنایع تک است.

وی درباره ضرورت ایجاد و وجود فناوری در کشور گفت: در کشور ما بخش عمده درآمدها از طریق صنایع، خدمات یا بخش کشاورزی تولید می‌شود و ما در هر سه حوزه هم دچار مشکل هستیم.

خرم خورشید افزود: در بخش کشاورزی، ایران با محدودیت بسیار شدید آب مواجه است. یعنی با این وضعیت، کشاورزی و همچنین درآمدهای کشاورزی برای کشور محدود است.

این مقام مسؤل درباره بخش صنایع در کشور نیز اذعان داشت: در بخش صنعت هم به دلیل عدم برخورداری از فناوری‌ها در  بالاترین سطوح، بهره­وری پایین است. همچنین اکثر صنایع درآمدزا عوارض جانبی زیادی دارد که از آن جمله صدماتی است که به محیط زیست وارد می‌کنند.

وی ادامه داد: در  بخش خدمات هم زمانی می‌توانیم در آمدزایی زیادی داشته باشیم که رفاه نسبی در جامعه وجود داشته و کشور از نظر اقتصادی وضعیت خوبی داشته باشد. 

وی ادامه داد: برای حل این مشکل کشورهای پیشرفته از دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی شروع کردند و آموزش عالی­شان را به سمت کارآفرینی، فناوری و در نهایت نوآوری سوق دادند.

وی افزود: به همین دلیل است که الان در کشورهای توسعه یافته دانشگاه‌ها، نسل سوم و چهارم هستند، دانشگاه‌های نسل اول دانشگاه‌هایی بودند که فقط آموزش در آنها حاکم بود، دانشگاه‌های نسل دوم، آموزش و پژوهش، نسل سوم آموزش، پژوهش، کارآفرینی و فناوری و نسل چهارم که الان دنیا به آن سمت حرکت می‌کند دانشگاه‌هایی هستند که سیاست‌ها و برنامه‌های جامع برای نوآوری دارند.

خرم خورشید درباره مشکلات فرارو در باره حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سه و چهار در کشور خاطرنشان کرد: هنوز فرهنگ اهمیت به نوآوری در کشور جانیافتاده است و متأسفانه دانشگاه‌های ما هم در مرحله نسل دوم توقف کردند. یعنی ما دانشگاه‌هایی که کارآفرین باشند یا بهتر از آن نوآور باشند، نداریم.

به گفته وی، از سال 1380 در وزارت علوم و از سال 87 در وزارت بهداشت ایجاد دانشگاه‌های نسل سوم و نسل چهارم آغاز شد، ولی بزرگترین مشکلی که در این مسیر وجود دارد نبود فرهنگ نوآوری در جامعه و حتی میان دانشگاهیان است.

 دکتر خرم خورشید ادامه داد: وظیفه و رسالت اصلی دانشگاه حرکت در  مسیر کار آفرینی، تکنولوژی و در نهایت ثروت آفرینی و خلق ثروت است.

رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی  با تاکید بر این‌که باید انگیزه­های نوآوری در دانش­آموزان، دانشجویان و اعضای هیأت علمی را تقویت کرد، افزود: برگزاری کنگره­ها، گردهمایی­ها و سمینارهای مختلف می‌تواند باب گفتگو در این باره را در جامعه ایجاد کند  تا این مسئله برای سیاستگذاران، ­دانشگاهیان و آحاد جامعه جا بیفتد.

رییس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، رویداد اینوتک را گامی در راستای تشویق دانشگاهیان، نخبگان و کارآفرینان کشور برای ایجاد بستر  نوآوری در جامعه دانست و خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که سال گذشته برای حمایت از کارآفرینان حوزه سلامت انجام شده بود، برگزاری نخستین رویداد اینوتک توسط دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بود که با تاکید بر نوآوری  تکنولوژی و فناوری در حوزه سلامت برگزار شد.

وی با موفق خواندن این رویداد در سال گذشته اظهار امیدواری کرد که رویداد اینوتک امسال نیز با حمایت دانشگاهیان و کارآفرینان کشور بتواند گامی در راستای ایجاد فضای نوآفرینی و کارآفرینی در کشور باشد.

دومین رویداد اینوتک سلامت با همکاری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و پژوهشگاه ابن سینا نوزده لغایت بیست ویکم آبان ماه در تهران برگزار می شود. 

گفتنی است که پانل‌های این رویداد عبارت است از: الگوهای قابل بهره‌برداری برای زیرساخت‌های دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها نسل سوم کارآفرین حوزه سلامت، پروتوتایپ تا بازار در تجهیزات پزشکی، پروتوتایپ تا بازار در فرآورده‌های دارویی و زیستی،گردشگری سلامت (چالش‌ها و فرصت‌ها)، فناوری اطلاعات و سلامت (چالش‌ها و فرصت‌ها)، مدل‌های مشارکت ویژه شرکت‌های نوپا و حقوق مالکیت معنوی.

همچنین باید خاطرنشان شد که  اصول و فنون مذاکره، مدل و برنامه کسب و کار، طرح توجیهی، مبانی تجاری سازی، ارزش گذاری ایده و محصول و برنامه ریزی و توسعه فردی از جمله کارگاه های آموزشی است که در رویداد اینوتک سلامت برگزار خواهد شد.

علاقه مندان می‌توانند برای کسب آگاهی بیشتر  و ثبت نام  با دبیرخانه این رویداد به شماره 02122430665- 02122405704تماس حاصل نموده و یا به پایگاه اطلاع رسانی این رویداد در نشانی www.inotechsalamat.com  مراجعه کنند.

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha