کد خبر: مکمل‌های-غذایی-را-بیش-از-اندازه-مصرف-ن
۱۵ دی ۱۳۹۹، ۱۴:۵۷
مکمل‌های غذایی را بیش از اندازه مصرف نکنید!

دکتر محمد سعید واثقی پزشک عمومی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به استفاده بیش از حد از مکمل های غذایی، افزود: هر مکملی که غیر اصولی مصرف شود می‌تواند برای بدن عوارضی به دنبال داشته باشد.

وی اظهار کرد: ممکن است بدن فرد ویتامین هایی را دریافت کند که بدن خود آنها را داشته باشد، بنابراین یه سری از این ویتامین ها می تواند برای بدن مضر باشند.

این پزشک عمومی گفت: زمانی که فرد ویتامین مصرف می کند امکان دارد این ویتامین ها خیلی سریع از طریق ادرار و یا مدفوع، دفع شوند اما بعضی از آنها ممکن است در قسمتی از بدن انباشته شوند و باعث ایجاد بیماری شوند. اگر فرد ترکیباتی مصرف کند که آهن خون زیاد شود؛ آهن در کبد مینشیند و باعث بروز بیماری دیگری می شود.

دکتر واثقی ادامه داد: همچنین اگر کلسیم زیادی مصرف کند این کلسیم در کلیه رسوب می کند و باعث سنگ کلیه می شود. ویتامین c بیش از اندازه نیز با توجه به اینکه دفع ادراری دارد می تواند رسوب داشته باشد و باعث بروز بیماری شود.

وی تاکید کرد: اگر فردی از مکمل های غذایی استفاده می کند این اقدام حتماً باید با نظر پزشک انجام شود چراکه مصرف انواع مکمل ها به سن و نوع کمبودهای بدن ارتباط دارد.

مصرف بیش از اندازه زنجبیل

این پزشک عمومی در مورد مصرف مکمل های غذایی طبیعی هم گفت: به طور مثال اگر فردی طبع غذایی سردی داشته باشد و از غذاهای گرم مانند زنجبیل که هم اکنون بیش از اندازه مصرف می شود، استفاده کند می‌تواند عوارضی برای او به دنبال داشته باشد.

مصرف بیش از اندازه پیاز

دکتر واثقی ادامه داد: داروی گیاهی هم یک نوع دارو هستند که بر اساس طبع و مزاج فرد مورد استفاده قرار می گیرند. حتی مصرف بیش از اندازه پیاز هم می تواند برای بدن ضرر و عوارض به دنبال داشته باشد.

وی در مورد مصرف بیش از اندازه آلوئه ورا و عسل هم، تصریح کرد: با توجه به اینکه آلوئه ورا هم ویتامین c و آنتی‌اکسیدان دارد مصرف بیش از اندازه آن می تواند برای بدن ضررهایی داشته باشد و باعث بیماری های کلیوی شود. در مورد عسل هم اگر روزانه در حد یک قاشق مصرف شود مشکلی ایجاد نمی کند اما بیش از اندازه می تواند مشکل ساز شود.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha