کد خبر: میزان-شیوع-تالاسمی-در-مشهد-7-بیمار-در-هر-100
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۰:۰۹

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر بابک اقبالی به مناسبت روز جهانی تالاسمی خاطر نشان کرد: شناسایی زوجین ناقل تالاسمی از سال 1376 همزمان با کل کشور با انجام آزمایش خون در مراکز خدمات جامع سلامت ویژه مشاوره تالاسمی در متقاضیان ازدواج آغاز شده و زوجینی که به عنوان ناقل تالاسمی شناسایی می گردند تحت مراقبت ویژه ی تالاسمی در مراکز خدمات جامع سلامت نزدیک محل سکونت شان قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه تالاسمی نوعی کم خونی ارثی است که بصورت صفت مغلوب از والدین به فرزندان منتقل می شود گفت: به طور میانگین 4 تا 5 درصد جمعیت ایران ناقل ژن بتا تالاسمی بوده و حدود 18 هزار بیمار مبتلا به تالاسمی ماژور در ایران ثبت شده است.

دکتر اقبالی با بیان اینکه تالاسمی ماژور بیماری ارثی است که کنترل و درمان آن بسیار سخت و هزینه بر است.خاطر نشان کرد: ناقلین ژن تالاسمی علامت و درمان خاصی ندارند ولی در صورتی که والدین هر دو ناقل ژن تالاسمی باشند، در هر بارداری مادر، احتمال تولد فرزند مبتلا به تالاسمی ماژور یک چهارم می باشد.

وی با اشاره به اینکه یک بیمار در طول زندگی خود 100 هزار دلار برای کشور هزینه در بردارد گفت: با هدف کاهش هزینه های گزاف و تامین سلامت افراد جامعه، طرح پیشگیری از بروز موارد جدید بیماری بتا تالاسمی ماژور از سال 1370 بصورت پایلوت در برخی از دانشگاه های کشور اجرا و از سال 1376 برنامه غربالگری و مراقبت این بیماری در کل کشور آغاز گردید.

وی خاطر نشان کرد: با اجرای این طرح همه ساله از تولد 1500 کودک بیمار پیشگیری خواهد شد که این امر 150 میلیون دلار صرفه جویی ارزی را به دنبال خواهد داشت.

رییس گروه بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشت دانشگاه تصریح کرد: شبکه گسترده مراکز مشاوره ازدواج و آزمایشگاه های ژنتیک تشخیص پیش از تولد باعث دسترسی زوج های ناقل ژن بتاتالاسمی به این خدمات شده است که این امر، گام مهمی در پیشگیری از تولد نوزاد بیمارمی باشد.

دکتر اقبالی آموزش و اطلاع رساني اقشار مختلف جامعه بويژه دانشجويان و جوانان در سن ازدواج ، روحانيون و مبلغين ديني ، عاقدين و سردفترداران ازدواج و از همه مهمتر زوج هاي ناقل و مشكوك نهايي تالاسمي را از اهم اهداف مراقبت از این بیماری برشمرد که در حوزه بهداشت در حال اجراست.

وی ثبت قانوني ازدواج‌ها در دفاتر رسمي، استفاده از خدمات مشاوره‌اي و پيشگيري بيماري هاي ژنتيكي و توجه به توصيه‌هاي كارشناسان بهداشت را از جمله مهمترين انتظارات حوزه بهداشت از همشهریان برشمرد.

رییس گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: در سال گذشته 39 هزار زوج متقاضی ازدواج از نظر بیماری تالاسمی در 23 مرکز خدمات جامع سلامت ارائه دهنده خدمات زمان ازدواج تحت پوشش دانشگاه، غربالگری شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha