کد خبر: نکته-های-آموزنده-برای-مادران-آینده-همر
۲۴ تیر ۱۳۹۵، ۲۲:۴۵

پیشگیری، بهتر از درمان است

 

وقتی صحبت از مراقبتهای لازم از مادر و نوزادش به میان می آید فکرها تنها متوجه دوره بارداری و بعد از آن می شود و یادی از دوره خاموش قبل از بارداری نمی شود. در حالی که بسیاری از عوامل مستعد کننده مادر به بیماریهای مختلف در مادر (که در دوره بارداری دچارش می شود و همچنین ابتلای نوزاد به ناهنجاریهای مادرزادی) منشأ اصلی آن به قبل از بارداری بر می گردد که اگر بدانیم و قبل از بارداری آنها را مورد توجه قرار دهیم پیشگیری یا درمان آن آسانتر خواهد شد که گفته اند:

شعار اصلی دین مبین اسلام در زمینه بهداشت نیز همین می باشد. پس برای اجرای این، فرامین و دستورات جامعی را به پیروان خود توصیه نموده است؛ امر که در صورت رعایت آنها از بسیاری مشکلات که بعداً ممکن است گریبانگیر ما شود نجات خواهیم یافت. که این فرامین و دستورات را برای یادآوری شما خواننده عزیز در بخش ضمیمه آورده ام. لازم است متذکر شوم که این احکام عیناً از رساله توضیح المسایل حضرت امام خمینی(س) گرفته شده است.

در این بخش توجه شما را به چند نکته کوتاه اما مهم جلب می نماییم.

چند نکته ی کوتاه

 

1 - در صورتی که با همسرتان نسبت به فامیلی دارید یا در خانواده هر یک از شما یک بیمار با بیماری ارثی دیده شده حتماً قبل از بارداری با یک مشاور مشورت کنید.

2 - اگر تاکنون به بیماری سرخچه مبتلا نشده اید (در صورت امکان) واکسن آن را تزریق نمایید. البته باید توجه داشته باشید که بعد از تزریق تا سه ماه از بارداری جلوگیری نمایید.

3 - سعی کنید وزن خود را تا قبل از بارداری به میزان استاندارد برسانید. یعنی وزن و قد خودتان را در فرمول ذیل قرار دهید. اگر وزن به دست آمده غیره از وزن شما بود در صدد اصلاح آن باشید. چرا که در دوران بارداری رژیم چاقی و رژیم لاغری قابل اجرا نخواهد بود.

یک فرمول ساده:

وزن 5 (100 - قد)

فرمول دقیق تر

bmi=

4 - اعتیاد به سیگار و هر گونه مواد مخدر را ترک کنید که هر کدام از اینها در دوران بارداری برای مادر و جنین خطرناک می باشد.

5 - اگر زوج جوانی هستید سعی کنید ابتدا یکدیگر را بهتر بشناسید سپس با توافق هم بچه دار شوید تا هر چه بیشتر لذت شیرین پدر و مادر شدن را درک نمایید.

 

فصل دوم : مراقبتهای دوره بارداری

 

دوره شیرین بارداری را شیرین تر کنیم

 

برای دوره شیرین بارداری حرفها و مطالب فراوانی در کتابهای مختلف با موضوعات بسیار متفاوت آورده شده که از جنبه های مختلف این دوره را مورد توجه قرار داده اند. گاه دیده می شود که در کتابی با موضوع تغذیه در مورد این دوره نکته ای آورده شده و در کتابی با موضوع ورزشی نکته ای دیگر، یا در یک مقاله ارتوپدی مطلبی مهم و قابل توجه مربوط به این دوره ذکر می شود و یا اینکه در یک کتاب روان شناسی یادآوری شده که در دوره بارداری چه ها باید کرد و چگونه رفتار نمود.

مدت نسبتاً طولانی است که نکته های جالب و مهم مربوط به دوران بارداری را از کتابها، مجله ها و مقالات علمی مختلف گردآوری نموده ام و اکنون حاصل آن یادداشتها را به صورت خلاصه و ساده خدمت شما خواننده گرامی عرضه می دارم.

در این فصل بیشتر سعی ما بر آن بوده که مطالب کاربردی ذکر شود؛ در نتیجه بسیاری از مطالب تئوری در این میان حذف گردید. گفتنی های مربوط به دوره بارداری آنقدر گسترده است و هر روز نکته های جدیدتر کشف می گردد که مطمئناً بسیاری از مطالب جای خواهد ماند.

مطالب این فصل شامل؛ روش های درست انجام دادن کارهای روزانه، ورزش های مربوط به دروه بارداری و نکته هایی مهم و خواندنی پیرامون این دوره می باشد.

نکته های باریکتر از مو

 

در این قسمت نکته هایی پیرامون روش درست انجام دادن کارها خدمت شما ارائه می شود. در ابتدا شاید اینگونه به نظر برسد که انجام دادن بعضی از این دستورات غیر ممکن، مشکل و یا خنده دار باشد. اما توصیه می کنم برای یک بار هم که شده این روش ها را امتحان کنید و نتیجه آن را در خود ببینید و با تکرار زیاد آن مطمئناً به نتایج بیشتر و عمیق تری دست خواهید یافت. روشن است که اگر خواستار سلامتی خود باشید هرگز آنها را نه تنها در دوران بارداری بلکه بعد از آن نیز ترک نخواهید کرد. و به دیگران نیز انجام آن را توصیه خواهید نمود. پس به این نکته های باریکتر از مو توجه فرمایید.

 

روش نشستن صحیح

 

1 - برای نشستن بر روی صندلی، دقت کنید که صندلی شما پشت و رانهای شما را حمایت کند. یعنی پشتی آن حداقل تا نزدیک گردن شما و کف آن تا زیر زانو قرار گیرد. (ش - 1)

2 - هنگام نشستن به خوبی عقب بنشینید. (ش - 1)

3 - بر لبه صندلی هم ندهید. (ش - 2)

4 - برای کار و مطالعه در پشت میز صاف نشسته و قوز نکنید. (ش - 3)

5 - ارتفاع صندلی باید به گونه ای باشد که پاها بر کف زمین قرار گرفته و زانوها کمی بالاتر از رانها قرار گیرد (ش - 4)

6 - اگر نکته بالا قابل اجرا نباشد چهار پایه ای کوچک را نیز پاها برای بلند کردن مختصر قرار دهید. (ش - 4)

7 - هرگز در یک وضعیت ثابت به مدت طولانی نشینید. پس از مدتی نشستن بلند شده و قدری قدم بزنید و مجدداً بنشینید.

8 - از روی هم انداختن پاها در حالت نشسته جداً خودداری نمایید. زیرا باعث بسته شدن عروق وریدی و در نتیجه واریس می گردد. (ش - 5)

9 - از نشستن روی صندلی یا نیمکتی که چند نفر به طور فشرده روی آن نشسته اند خودداری کنید.

10 - وقتی روی زمین نشسته اید و به جایی تکیه می دهید باسن خود را جلوتر از بقیه تنه نکشید و به بدن قوز ندهید. (ش - 6)

11 - در صورتی که بر روی زمین نشسته اید و به جایی نیز تکیه ندارید، به حالت چهار زانو بنشینید و دستها را روی زانو گذاشته و پشت خود را صاف کنید. (ش - 7)

 

ایستادن و راه رفتن صحیح

 

1 - روش ایستادن صحیح به این صورت است که:

- سر را بالا نگه دارید تا گردن راست قرار گرفته و چانه به سمت داخل باشد

- شانه ها عقب و سینه را جلو بدهید.

- شکم را تو داده و عضلات را سرین (کفلها) را سفت نگه دارید.

- وزن بدن را به هر دو پا منتقل کرده و حال حرکت کنید.(1) (ش - 8)

2 - هیچ وقت برای مدت طولانی در یک وضعیت ثابت نایستید. هر چند یک بار وزن بدن را از یک پا به پای دیگر منتقل کنید.

3 - هنگام ایستادن طولانی در یک محل (ایستادن در صف، کار در آشپزخانه، اطو کردن در حال ایستادن و...) یک پای خود را روی یک پله یا چهار پایه ای به ارتفاع 20 سانتی متر بگذارید. در صورت در دسترس نبودن هیچ کدام، از یک قابلمه کوچک کمک بگیرید. (ش - 9)

4 - در صورت نداشتن پله یا چهارپایه، هر چند دقیقه یک بار این چند حرکت را تکرار کنید.

الف) وزن خود را از یک پا به پای دیگر منتقل کنید (این پا و آن پا کنید)

ب) روی پنجه بلند شده و سپس به روی پاشنه برگردید (دست خود را به محلی محکم بگیرید تا تعادلتان بهم نخورد.) (ش - 10)

ج) انگشتان پا را در داخل کفش به کف فشار دهید و سعی کنید قوس کف پا را بالا بکشید.

5 - ارتفاع محل کاری که به صورت ایستاده انجام می دهید مانند ظرفشویی، کابینت، میز اطو و... باید به گونه ای باشد که هنگام کار مجبور به خم شدن نشوید (ش - 11)

نویسنده:مبارکه روحانی راد،کارشناس مامایی

دانش نامه احادیث پزشکی

منبع:www.ghadeer.org

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha