کد خبر: وادارت-دارو-500-میلیون-دلار-کاهش-یافت
۲۳ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۳۱

با مقایسه میزان واردات دارو در سه سال اخیر در مقایسه با سال‌های 92-90، قدر مطلق میزان واردات دارو حاکی از کاهش 500 میلیون دلاری است. اگر قرار بود روند واردات دارو به شیوه قبل باشد، قطعا هزینه‌ها افزایش می یافت.

دکتر دیناروند رییس سازمان غذا و دارو در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت اظهار داشت: اقداماتی که در قالب طرح تحول سلامت صورت گرفت، در سال 95 نیز ادامه یافت و کمافی‌السابق توسعه ظرفیت‌های داخلی کشور را در دستور کار داریم.

دیناوردند با بیان این که توسعه صادرات دارو به عنوان یک هدف مطرح است، افزود: افزایش سطح دسترسی بیماران به داروهای خاص و حمایت از بیماری‌های صعب العلاج را با جدیت دنبال می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در سال 95، تفاهم‌نامه حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج با سازمان‌های بیمه‌گر و وزارت رفاه منعقد شد که نسبت به سال گذشته، میزان حمایت از بیماران افزایش یافت. میانگین پرداختی بیماران صعب‌العلاج در سال 94 حدود 12 درصد بود که در سال جاری به کمتر از 11 درصد کاهش یافت.

دیناروند همچنین از پیش‌بینی‌های لازم به منظور حمایت از این بیماران در قالب بودجه 96 خبر داد و افزود: در سال 95 شاهد معرفی داروهای جدید به بازار بودیم. دو قلم از داروهای گران‌قیمت آنتی بادی تولید داخل وارد بازار شد که پیش از این، واردات آن حدود 50 میلیون دلار وابستگی ارزی داشت.

این مقام مسؤل متذکر شد: در سال جاری تقریبا 70 درصد نیاز دارویی از تولیدات داخلی تامین شد. البته بدان معنا نیست که ظرفیت تولید داخل جوابگوی نیاز بیماران نبود؛ به جهت این که سال اول ورود داروی ایرانی به بازار بود، کماکان شماری از پزشکان و بیمارن خواهان برند اصلی دارو بودند.

دیناورند گفت: با مقایسه میزان واردات دارو در سه سال اخیر در مقایسه با سال‌های 92-90، قدر مطلق میزان واردات دارو حاکی از کاهش 500 میلیون دلاری است. اگر قرار بود روند واردات دارو به شیوه قبل باشد، قطعا هزینه‌ها افزایش می یافت.

وی تصریح کرد: در حوزه صادارات دارو نیز شرکت‌های دانش بنیان وارد عرصه شدند که ارزش صادرات این شرکت‌ها از ارزش داروهای معمولی ما بیشتر است؛ چرا که عمده ارزش این شرکت‌ها مربوط به فناوری است که ارزآوری خوبی را برای کشور ایجاد خواهد کرد.

 

کد خبرنگار: 41025  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha