کد خبر: واکسن،-پدیده-ای-نیست-که-بشریت-را-از-کرون
۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۶:۵۵
واکسن، پدیده ای نیست که بشریت را از کرونا نجات دهد

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا، دکتر سعید نمکی، در جلسه ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در خراسان جنوبی اظهار کرد: واکسن، پدیده ای نیست که بشریت را از کرونا نجات دهد، این را باید بدانیم. بنده به عنوان متخصص این رشته می گویم که گرچه واکسن تاثیرگذار است، اما پایان دهنده کرونا نیست و ما به عنوان وزارت بهداشت در کنار دیگر عزیزان همه تلاش مان را می کنیم که مردم این سرزمین، حسرتِ نداشتن چیزی که دیگران دارند را نخورند.

وی افزود: وقتی در سازمان جهانی بهداشت یا آمریکا گفتند که رمدسیویر، فاویپراویر یا فلان دارو در درمان کرونا موثر است، پس فردای آن روز در ایران آن دارو را داشتیم که مبادا فرزندی بگوید اگر پدرم سالها پیش رمدسیویر داشت، جان خود را از دست نمی داد و یا همسری بگوید اگر این دارو به شوهرم تزریق می شد، زنده می ماند و بعد هم این داروها را در عرض دو ماه پس از واردات، در کشور تولید کردیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: برای ساخت واکسن، بیکار ننشسته ایم و اقداماتمان را چراغ خاموش جلو می بریم. چون با دنیایی طرف هستیم که حقوق مسلّم ما را می خواهند سلب کنند و بنده به عنوان وزیر بهداشت نمی توانم به خاطر اینکه برایم دست و کف بزنند، مصالح ملی را فدا کنم.

دکتر نمکی ادامه داد: حاضرم فدا شوم و روح و جسمم را تکه تکه کنند، اما به نظام و پیشرفت و توسعه کشورم ضربه نزنم. یک آقایی می رود یک مصاحبه بی ربط می کند. واکسنی که برای آنفلوآنزا به فرودگاه اسپانیا آوردیم و هواپیمایی ماهان برای انتقال آن به اسپانیا رفت، اما آمریکایی ها اجازه ندادند و چگونه می توانم چنین بی گدار به آب بزنم؟ برای اینکه فالوئر جمع کنم یا عده ای برایم دست بزنند؟

وی تصریح کرد: خدا را شاهد می گیرم که داعیه حضور در انتخابات را ندارم و فقط آمده ام که در این دوره خودم را فدای مردم کنم. اگر زنده ماندم به دنبال زندگی ام بروم و اگر هم زنده نماندم که خودم را به خدا می سپارم. عده ای برای جذب 20 فالوئر، صد حرف بی ربط می زنند و خیلی از مصالح ملی را در شبکه های خاصی که خبر دارید، فدا می کنند.

وزیر بهداشت یادآور شد: ملت شریف ایران بدانند که ما واکسن را داریم تولید می کنیم، علیرغم فرمایشات برخی افراد که ما اینکاره نیستیم، اثبات می کنیم که ما اینکاره هستیم و دنیا خواهد پذیرفت که ما توانمند هستیم. در بهار سال آینده به امید خداوند واکسن ساخت ایران را روی میز کشور خواهیم داشت. تردید نکنید چون بنده لحظه به لحظه این کار را پیگیری و دنبال می کنم.

دکتر نمکی اظهار کرد: از طرف دیگر به واکسنی که قرار باشد روی ما تست کنند، اجازه ندادیم. خیلی از کشورهایی که می گویند واکسیناسیون می کنیم، دارند واکسن ساخت کشورهای دیگر را تست انسانی می کنند و من اجازه نخواهم داد هموطنم گروه هدف تست واکسنی شود که دوره اش را در منطقه دیگری نگذرانده باشد و بهترین، ایمن ترین و موثرترین واکسن دنیا را برای ایران تامین می کنیم. رییس جمهور هم دستور اکید داده و منابع مورد نیاز آن هم با دستور دکتر روحانی تامین می شود و روزهای آینده این خبر خوش را به شما خواهیم داد که این واکسن از معتبرترین منابع، وارد کشور می شود، نه منابعی که روی آنها تردید است یا وسط واکسیناسیون می گویند روند را قطع کنید نه منابعی که وسط کار می گویند عوارض واکسن، باعث مشکلات خاص می شود، بنابراین مالِ بد، بند ریش صاحبش است.

وی تاکید کرد: اجازه نخواهیم داد که ملت شریف ایران موش آزمایشگاهی هیچ جریانی شوند و غیرت ملی این سرزمین، پایمال بعضی از فزون خواهی های دیگران شود. این را بدانید که گروهی که خدمتگزار شما هستند با نگاه اعتقادی، ملی و مردم سالاری دینی به دنبال این هستند که مردم کشور بهترین ها را که در شان آنها هست را در اختیارشان داشته باشند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: بنده از یکماه قبل از ورود اولین مورد ویروس کرونا به کشور درگیر این بیماری بوده ام. دو سه روز پیش به رییس جمهور می گفتم که ضربان قلبم، بر روی مرگ و میر و ورودی بیماران کووید19 به بیمارستانها تنظیم شده به محض اینکه افزایش پیدا می کند، من هم دچار آریتمی، به هم ریختگی نبض و ضربان قلب می شوم و وقتی که به سمت کاهش و آرامش می رود، احساس می کنم به برخی داروها، نیاز ندارم.

دکتر نمکی گفت: قلب، جسم و روح بنده با تپش قلب مردم این سرزمین عجین شده و خیلی کاری به تفسیرها و تحلیل ها ندارد و آنچه برای ما مهم است، کاهش روند ابتلای مردم، ورودی به بیمارستانها و در نهایت کاهش مرگ و میر بیماران کووید19 است. ما باید این هنرمندی را داشته باشیم که بتوانیم حداقل از مرگ یک نفر در کشور که امید، نان آور و تپش قلب اعضای یک خانواده است، پیشگیری کنیم.

وی افزود: استان خراسان جنوبی در یک خیز بسیار وحشتناک پاییزی قرار گرفت و وقتی چنین التهاب و آتشی دامن استانی با پراکندگی جمعیتی مثل خراسان جنوبی را گرفت، برای ما بسیار حائز اهمیت است و به مراتب متفاوت تر از مازندران و گیلان است. وقتی جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی را گرفتار چنین آتش سهمگینی می بینیم، به عنوان نیروهای تخصصی و کارشناسی کشور، فکر می کنیم که چه اتفاق سنگینی ممکن است رقم خورده باشد که طبس، رتبه اول مرگ و میرها را پیدا می کند. این اتفاق اگر در نقاطی مثل آمل، بابل یا رشت و فومن رخ دهد، تفسیر آن برای ما متفاوت است. یک مرگ در خراسان جنوبی بعضی وقت ها به اندازه 10 مورد مرگ در یک سرزمین شلوغ پر جمعیت با پراکندگی جمعیت بالا و چیدمان شهری تحلیل متفاوتی دارد.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در دنیا پیک پاییزی رخ داد و ما آن را پیش بینی می کردیم. بارها بعد از مهار کرونا در اردیبهشت ماه، گفته بودم که ما از گوشه هایی از این زمین دقیقه 90 گل خواهیم خورد. با لطف خدا، همت همکاران مان و کمک مردم، در اوج تحریم و بدترین شرایط اقتصادی، تعداد مرگ و میر روزانه را به کمتر از 40 و نزدیک 30 مورد رساندیم و این کار بسیار بزرگ به دلیل ساده انگاری و اندیشه هایی که بعضا مبتنی بر تفکر، تعقل و علم نبود، ضعیف شد و دوباره عنان از دست ما خارج شد و به پیک دوم و سوم رفتیم.

دکتر نمکی تاکید کرد: پیک سوم کرونا، همه جهان را گرفتار کرد. علیرغم اینکه می گویند ایران رتبه دوازدهم مرگ و میر بیماران را در اختیار دارد، اما در واقع ما رتبه سی و یکم جهان را از نظر میزان مرگ و میر بیماران داریم. حدود 88 کشور جهان، آمارهای روزانه را گزارش نمی کنند یا به درستی ارائه نمی دهند.

وی تصریح کرد: سعی می کنیم دیگر دیپلماتیک صحبت نکنیم که سرداران عرصه دیپلماسی را دلخور کنیم. انقدر از همه سمت فشار روی کشور وجود دارد و دیگر ما آتش تازه ای را خلق نمی کنیم و من هم فرد سیاسی نیستم و به قول همشهری ام سهراب می گفت "من قطاری دیدم که سیاست می برد و چه خالی می رفت" و همیشه می گویم من وزیر بهداشت اصلاح طلب، اصولگرا، بدون خط، معتدل، شیعه، اهل تسنن، کلیمی، مسیحی، زرتشتی، لامذهب و حتی زندانی محکوم به اعدام هستم و خیلی وارد عرصه های سیاسی و دیپلماتیک نمی شوم.

وزیر بهداشت یادآور شد: برخی کشورهای همسایه ما، آمارهای کرونا را یا نمی دهند یا درست گزارش نمی کنند و سازمان های جهانی هم زیاد به آنها خرده نمی گیرند و هر عقل سلیمی حق دارد که به برخی ارقام این کشورها، شک کند. روزی که دو مورد مرگ اول بیماران را اعلام کردیم، دو روز به انتخابات مانده بود و برخی دوستان به من توصیه می کردند که این آمار را اعلام نکنم اما گفتم بنده هرگز به مردم کشورم، دروغ نخواهم گفت و چیزی را از مردم سرزمینم پنهان نخواهم کرد.

دکتر نمکی یادآور شد: آمارهایی که امروز اعلام می کنیم، تردید نکنید که واقعی ترین آمار جهانی است و برای آن ادعاهای پوشالی، حرف زیاد دارم، اما امروز دیگر وقت این حرف ها نیست و صلاح هم نیست که وارد برخی تله های ژورنالیستی و غیر ژورنالیستی شویم. برای ما مهم است که مردم ببینند که تخت های اشغال شده بیماران کووید19 کاهش یافت و میزان مرگ و میر در آرامستان ها کم شده است و این بزرگترین بنده و مسئولان در استانهای کشور و خراسان جنوبی است.

وی ادامه داد: مردم مشاهده می کنند که یکی از بیمارستان هایی که پر از بیمار کووید19 شده بود، خالی شد و دیگر چه شاخصه ای برای راستگویی یک نظام، بهتر از اینکه بیمارستانهای آن از بیماران کووید19 خالی شود و نمی توان بیماران را هم پنهان کرد.

وزیر بهداشت اظهار کرد: موسسات بین المللی در مورد مرگ و میرهای روزانه کشورها پیش بینی کرده بودند که تقریبا همه این پیش بینی ها درست از آب درآمد. برای آمریکا مرگ روزانه حداقل دو هزار و 500 نفر پیش بینی کردند که دیروز بیشتر از سه هزار مورد مرگ و میر داشت یا ایتالیا روز گذشته 887 مورد مرگ یا انگلیس و آلمان بالای 500 مورد مرگ روزانه داشت البته بنده خیلی متاسف هستم و مبادا لبخند شادمانی به چهره هیچ کسی در جهان بنشیند. برای سلامتی مردم کشورهایی که رژیم های آنها کمر به نابودی و انهدام ما بستند، دعا می کنیم و اصلا برای بیماری یا مرگ هر فردی در هر کشوری، اصلا خوشحال نیستیم.

دکتر نمکی بیان کرد: ایران در این پیش بینی، باید در این ماه روزانه یک هزار و 200 مرگ و میر بیماران را تجربه می کرد اما نه تنها آن اتفاق رخ نداد، بلکه با لطف خدا، با دعای خیر صالحان کشور و خانواده معظم شهدا و دلسوختگانی که عاشق اباعبدالله(ع) هستند و هنوز هم نفس می کشند و دعا می کنند، کمر منحنی مرگ و میر روزانه در ایران شکست و مرگ بیماران در روز نه به یک هزار و 200 بلکه به 200 نفر نزدیک شد و این حماسه بسیار ارزشمندی است که در تاریخ دنیا ثبت خواهد شد که کشوری در اوج تحریم، در پیش بینی های موثرترین و دقیق ترین موسسات بین المللی مدال گرفت و آنها که مدعی خیلی از زیرساخت ها بودند، بازی را باختند.

وی افزود: تا چند هفته پیش 164 شهرستان کشور وضعیت قرمز داشتند که در مدتی که طرح شهید سلیمانی و محدودیت های هوشمند اجرا شده و کاهش ورودی بیمارستانها، به 64 و امروز به 12 شهرستان رسیده است. شهید سلیمانی یکی از پاکیزه ترین و مخلص ترین بندگان خدا بود که یکی از الگوهای ناب است و گام چهارم بسیج ملی مبارزه با کرونا به نام این شهید بزرگوار، مزیّن شده است.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: روز اول آذرماه تقریبا سراسر کشور، صورتی گلگون داشت، بعد به مرو و با اجرای محدودیت ها و طرح شهید حاج قاسم سلیمانی، به ندرت لکه های قرمز بر گونه این نقشه ایران زمین داریم و در آینده نزدیک هم محو خواهد شد که حاصل تلاش مجموعه هایی در کنار هم با هدایت هوشمندانه رهبری فرزانه است که طرح محله محور را مطرح کردند و این طرح با حمایت رییس جمهور، هیات دولت، دستگاه های اجرایی، نظامی و انتظامی اجرایی شد و این یک مژده و پاداش بزرگ برای مردمی است که صبوری کردند.

با دست های بسته در اقیانوس بلا شنا می کنم

دکتر نمکی گفت: این کشورهای اروپایی و آمریکا بیشترین زیرساخت ها را برای خدمت رسانی در حوزه سلامت دارند. در حال حاضر که طرح تحول سلامت به کمک آمده، متوسط تخت به ازای هر هزار نفر، 1.6 است، در حالیکه در فرانسه این شاخص حداقل بالای 6 تخت و یا میزان پرستار به تخت در این کشورها چندین برابر ایران است و از همه مهمتر ما با دست های بسته در اقیانوس بلا شنا می کنم، اما آنها سیستم های اقتصادی مناسبی دارند.

وی افزود: اگر بخواهیم الان دارویی وارد کشور کنیم به دلیل خباثت آمریکایی ها باید چندین بانک را دور بزنیم، اما باز هم دقیقه 90، قفل می شویم و نمی دانید که با چه خون دلی دارو و تجهیزات پزشکی را تامین می کنیم و چه ناجوانمردانه ما را در حصر نگه می دارند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: یکی از نگرانی های عمده بنده، ساده انگاری و عادی پنداری است. زخمی که هنوز بر پیکر نظام سلامت در دوره مانده است. هر گونه عادی انگاری ما را به شرایطی بسیار وخیم و یک پیک زمستانی سهمگین مبتلا خواهد کرد.

دکتر نمکی گفت: شب یلدا را در پیش داریم. هیچ فرد ایرانی نیست که شب یلدا را پاس ندارد. بنده سالها پیش برای شب یلدا شعری سرودم که "من امشب تا سحر بیدار می مانم، برایت قصه می گویم، برایت نغمه می خوانم، من امشب تار و پودم را برایت جامه خواهم کرد، من امشب تا سحر هنگامه خواهم کرد، برایت شعرهای تازه خواهم گفت، برای شعرهای تازه بی اندازه خواهم گفت" و این باوری است که از طولانی ترین شب سال برای کوتاه کردن اندوهش داریم.

وی تاکید کرد: ما همان مردمی هستیم که سیزده بدر را قبل و بعد از اسلام و انقلاب پاس داشتیم اما امسال تنها سالی بود که مردم در خانه نشستند و ثابت کردند که خلاف روال قدیم به پاس سلامتی خودشان و مردم و کمک همکاران ما در نظام سلامت، در منزل می نشینند. تقاضا دارم که امسال شب یلدا را به گونه دیگری ببینیم.

امسال شب یلدا را با شیوه های دیگری برگزار کنید

دکتر نمکی ادامه داد: تقاضا می کنم که مردم عزیز این سرزمین با عظمت و کهن که زنده این سنت های دیرین هستند، امسال شب یلدا را با شیوه های دیگری برگزار کنند وگرنه ما، همکاران مان و خود مردم در دام دیگری، خواهیم افتاد. نمی دانم که این دام جدید چقدر سهمگین تر از قبلی است. در پیک سوم، بیماری سرکش تر شده بود، گسترش آن سریع تر شده بود و خانواده ها و سنین پایین تر را گرفتار می کرد و مرگ و میر را بالاتر می برد و بیماران، اکسیژن بیشتری طلب می کردند و نمی دانم اگر پیک جدید شکل گرفت چه هجمه ای از سوی بیماری خواهیم داشت به همین دلیل، ناچاریم که شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha