کد خبر: واکسیناسیون-۸۶-درصد-از-تهرانی‌ها
۲۹ آبان ۱۴۰۰، ۱۴:۰۶
واکسیناسیون ۸۶ درصد از تهرانی‌ها

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی شبکه پنج سیما، علیرضا زالی در برنامه «سلام تهران» درباره آخرین وضعیت کرونا در تهران و کشور گفت: امروز هفتمین هفته‌ای است که کاهش بیماران بستری، مراجعه‌کنندگان سرپایی و مرگ‌ومیرها را در تهران شاهد هستیم؛ و فقط در فوتی‌ها خوشبختانه برای یازدهمین هفته متوالی، آمارها کاهشی بوده است که این موفقیت با همکاری مردم در زمینه واکسیناسیون رخ داد.

وی افزود: شکل‌گیری پیک ششم به رفتارهای ما بستگی دارد، اگر به امید واکسیناسیون از رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی صرف‌نظر کنیم قطعا پیک ششم رخ خواهد داد.

زالی افزود: در حال حاضر ۵۰ درصد از حجم قاره اروپا در حال تجربه موج جدید از کروناست و با توجه به گستردگی ارتباطات و مراودات، خطر ابتلا در کشورهای غیراروپایی هم وجود دارد.

وی با اشاره به شناسایی ۳ گونه‌ مختلف کرونا دلتا، بیان داشت: طغیان‌های جدید کرونایی در آلمان و اتریش از گونه دلتا g بوده است‌.

رئیس دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی در خصوص تأثیر واکسن‌ها بر کنترل دلتا کرونا گفت: تمام واکسن‌های جهانی در برابر دلتا اثرپذیری کمتری نشان داده‌اند، اما اینطور نیست که کاملاً بی‌تأثیر باشد. به طور مثال واکسن برکت بازدارندگی خوبی در برابر دلتا داشته‌ است. از طرفی باید گفت واکسیناسیون تأثیر شگرفی در کاهش مرگ‌ومیر دارد. همانطور که گفته شد در اروپا آمار ابتلا بالا اما تعداد فوت‌شوندگان کمتر است که این از اثرات واکسن می‌باشد.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا درباره آخرین آمار واکسیناسیون در تهران بیان کرد: تا روز گذشته بیش از ۱۸ میلیون واکسن در تهران تزریق شده که ۱۰ میلیون دز اول و ۸ میلیون دز دوم بوده است. به طور کلی ۸۶ درصد جمعیت تهران در وهله اول و ۷۰ درصد هم در مرحله دوم واکسینه شده‌اند. جمعیت واکسینه‌های دز اول در جامعه هدف کشور که حدود ۶۷ میلیون نفر از افراد زیر ۱۲ سال هستند، قریب به ۸۳ درصد است.

وی ادامه داد: هر واکسن که تولید و یا وارد می‌شود، پس از دریافت مجوز از وزارت بهداشت و دریافت برچسب از سازمان غذا و دارو، در اختیار شبکه‌های بهداشت که به صورت مویرگی عمل می‌کنند، قرار می‌گیرد. خوشبختانه تاکنون آمار واکسن‌‌های تزریق شده در ایران از مرز ۱۰۰ میلیون گذشته و نشان از استقبال خوب از سوی مردم دارد.

این مقام مسئول درباره تولید واکسن‌های ایرانی گفت: تاکنون ۱ میلیون و ۱۹۵ هزار دُز واکسن پاستور و ۱ میلیون و ۸۵۰ هزار واکسن اسپایکوژن تحویل وزارت بهداشت شده است. مجموع واکسن‌های داخلی که به وزارت بهداشت تحویل داده شده تقریباً به حدود ۱۴ میلیون دُز رسیده است. با توجه به اینکه سال آینده هم باید مردم واکسینه شود، ما باید از تولیدکننده‌های داخل حمایت کنیم تا نیاز سال آینده را تأمین کنند.

وی در ادامه درباره طرح تردد شبانه، توضیح داد: مطالعات در تهران نشان می‌دهد که این طرح تأثیر چندانی در جلوگیری از کرونا نداشته و بار ترافیکی شهر را بیشتر کرده است. از آنجایی که اعتقاد اعضای ستاد کرونا این است که با لغو یکباره محدودیت‌ها، مسئله کرونا در جامعه عادی می‌شود، لذا سعی می‌شود که به تدریج محدودیت‌ها را لغو کنیم.

زالی با اشاره به اجرای مدیریت هوشمند از ابتدای آذر، یادآور شد: با اجرای این سامانه مدیریتی، احتمال دارد که طرح تردد پیش از شب یلدا لغو شود.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای مصطفی امامی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha