کد خبر: پرداختی-پرستاران-در-برخی-بیمارستان-ها
۲۲ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۳۲

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه برخی شرکت های جذب پرستار برای بیمارستان های دولتی حق و حقوق پرستاران را رعایت نمی کنند، گفت: بیمارستان ها با این شرکت ها لغو قرارداد کنند.

به گزارش  خبرگزاری سلامت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، محمد میرزابیگی با اشاره به بحث نیروهای شرکتی در حوزه پرستاری گفت: شرکتهای جذب پرستار از سالهای گذشته مشکلات زیادی داشتند و بسیاری از آنها حقوق پرستاران را نادیده می گرفتند.

وی اضافه کرد: به دلیل بروز تخلف هایی از سوی شرکت های جذب پرستار نظیر عدم رعایت حقوق پرسنل، عدم پرداخت به موقع حقوق، بیمه نکردن پرسنل و نبود امنیت شغلی، اغلب مسئولان و از جمله خود بنده از مخالفان جدی شرکتی شدن پرستاران بودیم.

میرزابیگی افزود: اما خوشبختانه در دوره جدید وزیر بهداشت برای ساماندهی نیروی انسانی تحت پوشش وزارت بهداشت در رفع این مشکل پیشگام شد و پس از بررسی موضوع، پیشنهاد تشکیل موسسه ای تحت نظر وزارت بهداشت ارائه شد.

وی گفت: در پی این تصمیم و پس از کارشناسی های متعدد، موسسه کارآفرینان آوا سلامت زیر نظر هیات امنای ارزی وزارت بهداشت به منظور حذف مشکلات و تخلفات گذشته شرکتهای جذب پرستار و ایجاد بالاترین امنیت شغلی در نیروهای غیر دولتی تشکیل شد که کار آن خرید خدمت از پرستاران برای فعالیت بیمارستانهای دولتی و عقد قرارداد با نیروهای شرکتی در کنار سایر شرکت های فعال در سطح کشور است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت ادامه داد: البته استخدام های شرکتی همواره بعد از استخدام دولتی در وزارت بهداشت مطرح است و اولویت اول وزارت بهداشت نیست.

میرزابیگی گفت: برای استخدام های دولتی نیز که هم اکنون مجوزهای آن برای استخدام نزدیک به ۱۱ هزار پرستار صادر شده است، نیروهایی که از قبل به هر شکلی با وزارت بهداشت کار می کنند در اولویت استخدام قرار دارند.

وی اضافه کرد: در راستای ساماندهی نیروهای شرکتی و رفع تخلفات در این حوزه، علاوه بر تشکیل موسسه کارآفرینان آوا سلامت زیر نظر هیات امنای ارزی وزارت بهداشت، معاونت توسعه وزارت بهداشت نیز در سال ۹۳ طی بخشنامه ای وضعیت رسیدگی به نیروهای شرکتی و حق و حقوق کامل این نیروها را ابلاغ کرد و این موضوع نیز رها شده باقی نماند تا هر بیمارستانی در برخورد با نیروهای شرکتی اعمال سلیقه کند.

میرزابیگی با تأکید بر بروزرسانی سالانه این بخشنامه از سوی معاونت توسعه وزارت بهداشت گفت: هفته گذشته نیز نسخه جدید بخشنامه بکارگیری نیروهای شرکتی در بیمارستانها از سوی معاونت توسعه وزارت بهداشت اعلام و ابلاغ شد.

معاون پرستاری وزیر بهداشت اظهار داشت: ملاک عمل جذب پرستار شرکتی در بیمارستانها چه از سوی موسسه کارآفرینان آوا سلامت و چه سایر شرکت ها، آخرین بخشنامه اعلامی معاونت توسعه وزارت بهداشت است که متن کامل آن در سایت معاونت توسعه و معاونت پرستاری وزارت بهداشت قرار گرفته است و هر گونه عدول شرکتها از این بخشنامه تخلف است و با آن برخورد می شود.

وی افزود: به عنوان مثال بر اساس این بخشنامه حقوق نیروی کارشناس پرستاری حداقل ۲ میلیون تومان لحاظ شده است و هر آنچه به صورت مزایا به یک نیروی رسمی تعلق می گیرد به حداقل حقوق نیروهای شرکتی نیز اضافه می شود.

برخی شرکتهای پرستاری حق و حقوق پرستاران را رعایت نمی کنند

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به بازدیدهای اخیر از برخی بیمارستانها تاکید کرد: به عنوان یکی از اعضای تیم مدیریتی وزارت بهداشت و کسی که سالها منتقد شرکت های پرستاری به علت عدم رعایت حقوق پرستاران بوده ام متاسفانه اکنون نیز شاهد این هستم که هنوز برخی شرکت ها بی توجه به بخشنامه معاونت توسعه وزارت بهداشت و همانند روال سابق حق و حقوق نیروهای شرکتی را رعایت نمی کنند.

وی تصریح کرد: هنوز شرکت هایی به هر دلیل از گذشته باقیمانده اند که در مورد حقوق پرستاران تخلف آشکار می کنند و خود را ملزم به رعایت بخشنامه وزارت بهداشت نمی دانند.
میرزابیگی افزود: وظیفه بیمارستانها این است که با تخلفات این شرکت ها مستقیما برخورد کنند و در غیر این صورت با آنها لغو قرارداد کرده و با موسسه کارآفرینان آوا سلامت که هیچ انتفاع شخصی در این زمینه ندارد، عقد قرارداد کنند.

میرزابیگی افزود: به لحاظ قانونی موسسه کارآفرینان آوا سلامت، موسسه ای نیست که بتوان همه بیمارستانها را ملزم و مجبور به عقد قرارداد با آن کرد و از آنجا که دانشگاه ها هیات امنایی هستند در تصمیم گیری آزاد هستند اما در عین حال بیمارستانها نباید نسبت به حقوق نیروهای شرکتی بی تفاوت باشند و باید با موارد تخلف برخورد کنند.

وی ادامه داد: بیمارستانهای دولتی که با شرکتهای متفرقه پرستاری همکاری دارند در وهله اول تلاش کنند بخشنامه وزارت بهداشت به طور کامل رعایت شود و شرکتها را ملزم به اجرای کامل مفاد بخشنامه جذب نیروهای شرکتی معاونت توسعه وزارت بهداشت کنند.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: در غیر این صورت بیمارستانها با شرکت متخلف لغو قرار کنند و با شرکت های تحت پوشش موسسه کارآفرینان آوا سلامت برای جذب نیروی پرستاری قرارداد امضا کنند که البته علاوه بر بیمارستانها، خود پرسنل نیز می توانند این درخواست را داشته باشند.

وی افزود: هم اکنون ۶ تا ۷ هزار نیرو با موسسه کارآفرینان آوا سلامت قرار دارند که در این نیروها نارضایتی سایر نیروهای شرکتی دیده نمی شود.

میرزابیگی گفت: سیاست وزیر بهداشت همواره بر این مبنا بوده که نیروهای تحت پوشش این وزارتخانه یا استخدام دولتی باشند یا در شرایطی مشغول به خدمت باشند که علاوه بر امنیت شغلی به لحاظ پرداخت حقوق و مزایا در شرایطی معادل نیروهای رسمی باشند.

وی ادامه داد: موسسه آوا سلامت نیز در همین راستا در وزارت بهداشت شکل گرفت و هدف آن اصلا انتفاع مادی نیست به همین علت اغلب نارضایتی های مشاهده شده در بین پرستاران شرکتی از شرکت های متفرفه ای غیر از موسسه کارآفرینان آوا سلامت است.

پرداختی به پرستاران در برخی بیمارستان ها سلیقه ای است

معاون پرستاری وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به نوع پرداخت ها به پرسنل بیمارستانها و مراکز بهداشتی و درمانی گفت: میزان و ملاک پرداخت کارانه به نیروها، بخشنامه وزارت بهداشت است اما در این موضوع نیز در مواردی می بینیم که متاسفانه مدیران برخی بیمارستانها و مراکز بهداشتی و درمانی سلیقه ای عمل می کنند.

میرزابیگی گفت: با وجود تخلفات و سلیقه ای عمل کردن در برخی بیمارستانها، گله مندی پرسنل مستقیما متوجه وزارت بهداشت است و این تصور ایجاد می شود که این رفتارها و نوع پرداخت ها ناشی از سیاست های وزارت بهداشت است که تصور درستی نیست.

وی با تأکید بر اهمیت نظارت های جدی بر فعالیت شرکتهای جذب پرستار گفت: در این راستا کارگروه های نظارتی از بخشهای مختلف وزارت بهداشت مانند حوزه ارزیابی عملکرد و معاونت پرستاری به صورت مرتب بر وضعیت و عملکرد مراکز درمانی نظارت دارند و امیدواریم مسئولان بیمارستانها با عمل به بخشنامه هایی که به صورت متمرکز از سوی وزارت بهداشت اعلام می شود، رضایت پرسنل را جلب کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha