کد خبر: پرستاران-نقش-بسزایی-در-نجات-جان-بیمارا
۱۱ مرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۵۴

دبیر کارگاه اورژانس های آنکولوژی، گفت: آگاهی پرستاران از اورژانس های آنکولوژی در نجات جان بیماران مبتلا به سرطان نقش بسزایی دارد.

به گزارش خبرگزاری سلامت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، دکتر مهناز ایلخانی، افزود: آموزش اورژانس های آنکولوژی به پرستاران نقش بسزایی در تشخیص و درمان به موقع و در نهایت نجات جان بیماران دارد.

دبیر کارگاه اورژانس های آنکولوژی ادامه داد: بر اساس آمار ۵۶ درصد بیماران مبتلا به سرطان در پنج سال اول زندگی می توانند به راحتی به زندگی خود ادامه دهند اما اورژانس های انکولوژی در هر زمانی در حین بیماری و درمان امکان وقوع دارد و می تواند باعث به خطر انداختن جان بیمار گردد.

ایلخانی با بیان این که اورژانس های آنکولوژی به دو دسته تقسیم می شود، عنوان کرد: دسته اول، اورژانس های متابولیک هستند که از شایعترین آن می توان به افزایش کلسیم خون اشاره کرد.

وی افزود: افزایش کلسیم خون در سرطان هایی مانند پستان، پروستات و مغز و استخوان بیشتر دیده می شود.

این دکترای خدمات بالینی، دسته دوم اورژانس های آنکولوژی اورژانس های ساختاری هستند که معمولا به دلیل بزرگ شدن تومور اتفاق می افتد از شایع ترین این اورژانس ها می توان به تحت فشار بودن طناب نخاعی اشاره کرد که این دسته از اورژانس ها نیز در سرطان پستان، پروستات و ریه بیشتر دیده می شود.

وی یادآور شد: پرستاران آموزش دیده در دقایق اولیه مراجعه بیمار می توانند کمک موثری در تشخیص و اقدامات درمانی و ارائه مراقبت های  مناسب را انجام دهند که خود می تواند  

ایلخانی آگاه بودن بیماران را نیز در پیشگیری از عوارض آنکولوژی موثر دانست و گفت: بیماران باید بدانند برای مثال افزایش کلسیم خون با علائمی مانند تهوع، استفراغ، یبوست، بی اشتهایی، یبوست و... همراه است و درد کمر از شایع ترین علامت تحت فشار بودن طناب نخاعی است.

دبیر کارگاه اورژانس های انکولوژی در پایان با بیان این که ۲۴ نوع اورژانس انکولوژی وجود دارد، خاطرنشان کرد: آشنایی پرستاران با این اورژانس ها می تواند نقش بسزایی در روند درمان بیماران مبتلا به سرطان داشته باشد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha