کد خبر: پروژه-مترو-ورامین-در-یک-قدمی-بهره‌برد
۲۲ دی ۱۴۰۰، ۱۱:۰۷
پروژه مترو ورامین در یک قدمی بهره‌برداری

نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما از بهره‌برداری مترو ورامین، تخصیص منابع آب زراعی به کشاورزان و تأسیس بیمارستان و سینما گفت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی شبکه پنج سیما، حسین نوش‌آبادی در «سلام تهران» با اشاره به مسئله حمل و نقل عمومی اظهار داشت: مجموع جمعیت ورامین، قرچک و پیشوا بالغ بر ۸۰۰ هزار نفر است که طبیعی است برای تردد به تهران، نیازمند سامانه حمل و نقل مناسب است که بخشی از آن باید به وسیله سامانه ریلی انجام شود‌. در حال حاضر ۹۰ درصد از تردد مردم به وسیله ناوگان جاده‌ای انجام می‌شود و ۱۰ درصد نیز از طریق سامانه ریلی و قطار حومه‌ای است. آنچه برای ما اهمیت دارد برخورداری مردم از سامانه حمل و نقل آسان، ایمن و ارزان است، که مترو می‌تواند پاسخگوی این نیاز باشد.

نوش‌آبادی با بیان اینکه از سال ۱۳۸۵ این پروژه در دولت مصوب و عملیات اجرایی در همان سال آغاز شد، افزود: سال‌های بعد به دلیل بی‌توجهی برخی مسئولین، جابجایی این پروژه از مترو به قطار حومه‌ای، اطاله پروژه توسط پیمانکار و عدم تأمین مالی، در سالیان متمادی متوقف شد. از حدود دو سال پیش این پروژه دوباره دنبال شد و در پی آن هستیم که پروژه قطار شهری انجام شود. در دو سال اخیر حدود ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار در ردیف ملی تخصیص یافته است و کار تقریباً درحال پیشروی است. امیدواریم با توجه به منابعی که برای بودجه سال آینده این پروژه تعریف شده است مردم بتوانند از مترو بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به فقدان بیمارستان در شهرستان پیشوا، تصریح کرد: بخشی از نگاه ما به توسعه شهرستان مانند بیمارستان پیشوا، مبتنی بر نگاه ملی و پروژه‌هایی است که می‌توانند از بودجه سالیانه برخوردار شوند. شهرستان پیشوا با جمعیت حدودا یکصد هزار نفر تنها شهرستانی در کشور است که فاقد بیمارستان می‌باشد. در دو سال اخیر بیمارستان پیشوا در مجلس شورای اسلامی، به عنوان پروژه ملی تلقی شد.

این نماینده مجلس با اشاره به نشست با وزیر بهداشت و درمان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مسئولان شهرستان، گفت: این پروژه به زودی آغاز خواهد شد، چرا که منابع مالی آن نیز تأمین شده است. در شهرستان قرچک نیز بیمارستان هنوز تکمیل نشده است و تعداد تخت‌ها کافی نیست.

نوش‌آبادی درباره بیمارستان شهید مفتح ورامین نیز گفت: این بیمارستان قدیمی در ردیف ملی قرار گرفته است تا ما بتوانیم بیمارستان جایگزین برای آن تعریف کنیم. در واقع یکی از پروژه‌هایی که در شهرستان ورامین دنبال می‌شود، احداث بیمارستان جدید است که جایگزین بیمارستان فرسوده و قدیمی شهید مفتح شود‌. اگر چه بیمارستان شهدای ۱۵ خرداد خدمات می‌دهد، اما کافی نیست. در این حوزه مشکلات بهداشت و درمان وجود دارد، اما با توجه به اتفاق نظر بین مسئولان، امید است بتوان این مشکلات را مرتفع کرد.

وی پیرامون مسائل کشاورزی و حقابه مردم ورامین، اذعان داشت: منطقه ورامین به عنوان قطب کشاورزی استان تهران به حساب می‌آید که ۴۰ در صد از پروتئن استان تهران از این شهرستان تأمین می‌شود. در سفر اخیر وزیر جهاد کشاورزی به این منطقه، بحث مسائل مربوط به مشکلات تأمین آب زراعی و نهاده‌های دامی و کشاورزی مطرح شد که مقدار قابل توجهی نهاده‌های دامی مانند کنسانتره، کود و بذر در اختیار کشاورزان قرار گرفت؛ از جمله هزار و ۲۰۰ تن به کشاورزان و ۵۰۰ تن که به عشایر منطقه تخصیص یافت. کشاورزی به عنوان مسئله‌ای مهم در دستور کار قرار دارد. تأمین آب زراعی نیز از اهمیت ویژه برخوردار است و حقابه مردم این منطقه که در گذشته از طریق رودخانه جاجرود تأمین می‌شد، با توجه به سدی که برای لتیان تأسیس شد، کاهش پیدا کرده است که برای جبران آن، دو منبع تعریف شد؛ یکی از منابع تأمین آب زراعی برای کشاورزان از طریق سد ماملو که بهره‌برداری شده است، اما کافی نبود. الان مهم‌ترین پروژه‌ای که برای تأمین آب زراعی این منطقه می‌تواند مورد توجه قرار گیرد، انتقال پساب به تهران است. طرحی که درحال حاضر دنبال می‌شود انتقال فاضلاب از تصفیه‌خانه جنوب تهران است که در سفر اخیر وزیر نیرو به این حوزه مقرر شد تا نیمه دوم سال ۱۴۰۱ کشاورزان از آب تصفیه‌شده پساب تهران برخوردار شوند. با اجرای این پروژه پیش‌بینی می‌شود مشکل آب زراعی و کشاورزی این منطقه حل شود.

نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی در پایان درباره ساخت سینما در قرچک‌، بیان داشت: طبق توافق با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمک‌هایی که از منابع استانی و شهرستانی به ویژه شهرداری قرچک، از سال گذشته پروژه پردیس سینمایی قرچک شروع به کار کرده است، که ۷۰ درصد از پروژه انجام شده و در اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. در سفر هفته آینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این منطقه از این پروژه بازدید به عمل می‌آید. به طور کلی امکانات فرهنگی در شهرستان ورامین با مشکلاتی مواجه است که در ورامین و پیشوا امکانات فرهنگی مناسب وجود ندارد، اما قرچک به عنوان تنها شهرستان فاقد سینما در آینده‌ای نزدیک دارای سینما خواهد شد.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیما است که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی با اجرای مصطفی امامی و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha