کد خبر: چراغ-راهنمایی-سر-سفره-های-غذایی-مردم
۱۰ مرداد ۱۳۹۵، ۰:۲۴

نصب برچسب سه رنگ چراغ راهنمایی برروی محصولات غذایی با هدف راهنمای تغذیه ای برای مصرف کنندگان صورت گرفته است؛ رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به این موضوع گفت: هم اکنون ۶۰ درصد از کالاهای اغذیه ای کشور به این برچسب مجهز شده اند.

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری سلامت به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، مظهری کارشناس تغذیه با بیان اینکه الگوی تغذیه در کشور بویژه برای کودکان نگران کننده است، در برنامه تیترامشب گفت: دادن تبلت و بازی های یارانه ای به کودکان عوارضی بهداشتی و سلامتی متعددی دارد که در آینده خود را به خوبی نشان می دهد.

 

این کارشناس تغذیه در ادامه افزود: مشکل تغذیه ای کشور فقط نمک، قند و چربی نیست، گستردگی سوء تغذیه در ایران  تا 85 درصد است زیرا اکثر افراد با تغذیه بد و یا نامناسب روبرو هستند، روزگاری ماست وسیله ای برای درمان بود اما ماستهای امروزی باعث کبدچرب می شوند، آمار چاقی در کودکان نگران کننده است که با برچسبهای سه رنگ این موضوع حل و فصل نمی شود، امروز ما در کودکان شاهد کمبود ویتامین ب هستیم که بویژه در دختران می تواند نگران کننده باشد.

او افزود: ما باید با افزایش آگاهی مصرف کنند، الگوی مصرف در کشور را تغییر دهیم، با تغییر سبد غذایی عاداتی شکل می گیرد که می توانند مفید یا مضر باشند، حال با ارائه مواد غذایی مفید آن هم با تعدیل قیمت و آموزش می توانیم آن محصول را در سبد خانوار نهادینه کنیم، بطور مثال قیمت چیپس و پفک ارزان قیمت تر از میوه و سبزیجات است که این امر باید تعدیل شود، این امر تنها با تعدیل قیمت حل و فصل نمی شود بلکه فرهنگ اغذیه ای نیز حائز اهمیت است زیرا گاهی پول هست ولی آن آگاهی و یا فرهنگ تغذیه ای غلط است که با آموزش صحیح باید اصلاح شود.

امیدوار دیگر مهمان برنامه گفت: مصرف نمک در ایران بالاتر از حد نرمال جهانی است که بخش مهم آن برمی گردد به این موضوع که مصرف کننده ما چه حق انتخابی دارد، درکشور ما فست فودها با نمکهای زیاد به وفور در دسترس هستند در نتیجه طبیعی است نمک و غذاهای بسیار چرب تنها گذینه مصرف کنندگان هستند.

 

این کارشناس تغذیه ادامه داد: سیستم چراغ راهنمایی در تغذیه بسیار مناسب و ساده است اما نگرانی ما در باره این طرح این است که اگر مصرف کننده بخواهد اطلاعات بیشتری را درباره خوراکی مورد نظرش داشته باشد، این برچسبها چندان مفید نیستند، از سوی دیگر گروه های متفرقه مثل نوشابه های رژیمی هستند که نه قند دارد و نه چربی و نه نمک، این محصول در هرسه مورد سلامت است و رنگ سبز را نشان می دهد که به معنی سالم بودن محصول است حال امروزه همه می دانند که نوشابه رژیمی مضر است، با این توضیح این برچسبها چطور می تواند مصرف کننده را در این موضوع بخصوص راهنمایی کند.

او تاکید کرد: بحث آموزش بسیار مهم است و باید این موضوع در کتب درسی دانش آموزان راه پیدا کند و گستره آن از سطوح آموزشی مقطع دبستان تا دانشگاه را پوشش دهد.

دیناروند دیگر مهمان برنامه با اشاره به الویت های تغذیه ای در کشور گفت: سه موضوع غذایی در ایران مطرح است، نخست سلامت غذا، دیگری مشکل پرخوری و در نهایت فقر غذایی که عملا کسانی را دربرمی گیرد که کمتر از حد معمول کالری دریافت می کنند، در حال حاضر کمتر از 5 درصد از افراد جامعه ما دچار کمبود دریافت کالری هستند که این مسئله در حال پیگیری است، اما معضل اول و دوم در ایران شایع ترین مشکلات تغذیه ای در کشور است، مردم ایران بیشتر از حد معمول غذا مصرف می کنند که همین امر موجب شده تا براساس آمار، بیش از 50 درصد مردم  از  اضافه وزن رنج ببرند و 14 درصد از مردان و 30 درصد زنان چاق باشند.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: مسئله بعد ایمنی غذا است، الویت ما در وزات بهداشت این است که نخست غذاهای سر سفره مردم از سلامتی لازم برخوردار باشند، مردم ایران دو برابر و نیم استاندارد جهانی نمک مصرف می کنند، مصرف نمک ارتباط مستقیمی با بیماری های قلبی و فشار خون دارد که آسیب کلیوی مهمترین ضرر آن است، مسئله بعدی مصرف قند است که به طور متوسط مردم ایران 25 برابر بیشتر از حد استاندارد جهانی شکر استفاده می کنند که این میزان باید کنترل شود.

دیناروند یادآور شد: مسئله بعدی مصرف چربی است که بیشترین انرژی بدن را تامین می کند، سرانه سالیانه مصرف چربی در ایران 18 تا 20 کیلوگرم است که باید اصلاح شود، در بین روغن های خوراکی، روغنهای جامد مضرترین روغن است.

 

وی تاکید کرد: الویت وزارت بهداشت کنترل بیمایر های غیرواگیردار است؛ از جمله بیماری های قلبی، ریوی، کلیوی و غیره که 75 درصد از مرگ و میرهای کشور را باعث شده که یکی از عوامل آن بحث تغذیه غلط است.

دیناروند تصریح کرد: بیش از 60 درصد از اغذیه کشور مجهز به برچسب چراغ راهنمایی تغذیه است، این چراغ برای چربی، نمک و شکر درنظر گرفته شده، البته وجود این برچسبها هنوز اطلاع رسانی عمومی نشده تا مردم بتوانند از این برچسبها اطلاعات جامع تری بدست آورند.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: این برچسبها نمی توانند به طور کامل راهنمای سلامت تغذیه محصول باشد و تنها در برخی از موارد راهنمای مصرف کننده اند. البته خود هرمهای غذایی قطعا راهنمای بهتری هستند بطور مثال ما از مصرف کننده می خواهیم که کلا مصرف نوشابه را کاهش دهد زیرا برای بدن مفید نیست و رژیمی و غیررژیمی هم ندارد.

او ادامه داد: پالم دیگر در محصولات لبنی استفاده نمی شود، حذف این روغن از 2 سال پیش آغاز شده در اهداف کلان خود به دنبال خذف کامل چربی های ترانس بالا از محصولات غذایی هستیم.

او خاطرنشان کرد: ما باید تلاش کنیم تا غذاهایی که با سلامت مردم در تعارض هستند را گران کنیم و حتی از فروشندگانشان مالیاتهای سنگینی بگیریم و در مقابل اغذیه سالم را ارزان کنیم و حتی به واحدهای تولیدی یک چنین محصولاتی یارانه هم بدهیم، البته قانون آن موجود هست اما متاسفانه اجرا نشده است. براساس آما ایرانیان بیشترین میانگین افزایش قد و یا امید به زندگی را دارند که نشان می دهد اوضاع آنگونه هم که به نظر می رسد سیاه نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha