کد خبر: چین-از-ایالات-متحده-می‌خواهد-تا-در-موا
۱۹ اسفند ۱۳۹۹، ۱۵:۳۱
چین از ایالات متحده می‌خواهد تا در مواردی با این کشور همکاری کند!

به گزارش گروه بین‌املل خبرگزاری سلامت به نقل از Reuters، چین روز یکشنبه از ایالات متحده خواست که هر چه زودتر محدودیت‌های همکاری غیر معقول را برداشته و در زمینه‌هایی مانند تغییر آب و هوا با هم کار کند، در حالی که واشنگتن را به ایجاد هرج و مرج به نام گسترش دموکراسی متهم کرد.

هفته گذشته، جو بایدن رئیس جمهور آمریكا، رقابت فزاینده با چین را به عنوان یک چالش اساسی پیش روی آمریكا عنوان كرد و دیپلمات ارشد خود این كشور آسیایی را "زرگترین آزمون ژئوپلیتیک در این قرن توصیف كرد. وانگ یی مشاور ارشد دولت چین در مورد اصطکاکات اخیر ایالات متحده و چین در مورد تایوان، سین کیانگ و دریای مورد مناقشه چین جنوبی سوال کرد و گفت پکن هرگز اتهامات بی‎اساس را قبول نخواهد کرد. وی گفت كه ایالات متحده دموكراسی و حقوق بشر را مبنای دخالت خودسرانه در امور سایر كشورها قرار داده است. ایالات متحده باید هرچه سریعتر این موضوع را درک کند، در غیر این صورت جهان به بی‌ثباتی ادامه خواهد داد. وانگ افزود که اختلافات بین چین و ایالات متحده باید با دقت مدیریت شود، دو طرف باید از رقابت سالم حمایت كنند و در جایی که می‌توانند مانند تغییر آب و هوا و مبارزه با بیماری همه گیر با هم همكاری كنند. او ادامه داد: امید است که ایالات متحده و چین در نیمه راه یکدیگر را ملاقات کنند و محدودیت‌های مختلف غیرمنطقی اعمال شده بر همکاری چین و ایالات متحده را در اسرع وقت برداشته و موانع جدید را به طور مصنوعی ایجاد نکنند.

سیاست‌های آمریکا علیه چین از دولت قبل همچنان ادامه دارد

ایالات متحده و چین بر سر نفوذ در منطقه هندو-اقیانوس آرام، شیوه‌های اقتصادی پکن، هنگ کنگ، تایوان و حقوق بشر در منطقه سین کیانگ چین اختلاف دارند. سیاست‌های آمریکا علیه چین دولت بایدن اظهار داشت که به طور گسترده رویکرد سخت گیرانه دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین با چین را ادامه خواهد داد، اما این کار را با هماهنگی متحدان انجام می‌دهد. وانگ هشدار داد كه در تایوان مورد ادعای چین دیگر جایی برای مصالحه وجود ندارد. تیم بایدن می‌گوید تعهد ایالات متحده به تایوان دموکراتیک کاملاً مستحکم است. در زمان دولت ترامپ، ایالات متحده مجموعه‌ای از تحریم ها را علیه چین و مقامات این کشور به دلیل سیاست‌های اقتصادی سین کیانگ، هنگ کنگ و پکن اعمال کرده که در دولت جدید برداشته نشده است. وزیر امور خارجه آنتونی بلینکن گفته است که وی با عزم راسخ مایک پمپئو در مورد نسل کشی علیه مسلمانان در سین کیانگ موافق است. فعالان و کارشناسان سازمان ملل متحد می گویند 1 میلیون اویغور مسلمان در اردوگاه‌های چین نگهداری می‌شوند. چین سو استفاده را انکار می‌کند و می‌گوید در اردوگاه‌های این کشور آموزش حرفه‌ای ارائه می‌شود و برای مبارزه با افراط گرایی مورد نیاز است. وانگ به اتهامات مربوط به نقض حقوق بشر در سین کیانگ پرداخت و گفت برخی از سیاستمداران غربی تصمیم گرفتند دروغ در مورد منطقه را باور کنند و در مورد پرونده کشورهای غربی تحقیق کردند. وی گفت، وقتی نوبت به نسل کشی می‌رسد، بیشتر مردم به سرخپوستان آمریکای شمالی در قرن 16، بردگان آفریقایی در قرن 19، یهودیان در قرن 20 و بومیان استرالیا که امروز نیز در حال جنگ هستند فکر می‌کنند.

او افزود: به اصطلاح نسل کشی در سین کیانگ به طرز مضحکی پوچ است. این شایعه‌ای با انگیزه‌های مخفی و دروغی کامل است.

 

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha