کد خبر: ژن-ها-می-توانند-کاری-کنند-که-حس-کنیم-چاق
۲۵ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۱۵

ژن ها می توانند کاری کنند که حس کنیم چاقیم؟ این سوالی است که محققان دانشگاه کلرادو بولدر مطرح کرده اند. آنها در تحقیق جدیدشان به این موضوع پرداخته اند که چه مقدار از شناخت وزنیمان ریشه در DNA دارد. آنها تخمین می زنند وضعیت درک وزن تا حدود 47 درصد ارثی است و تاثیر و دخالت ژنتیک، مخصوصا در زنان خیلی بیشتر است.

در تحقیقات پیشین، محققان اعلام کرده بودند صفاتی مانند درک سلامت ممکن است تا حدود زیادی به تنوع ژنتیکی بستگی داشته باشد. این اولین باری بود که یک تحقیق نشان می داد ژنتیک می تواند روی احساس افراد درباره وزنشان تاثیر داشته باشد.

در این تحقیق، محققان اطلاعات مربوط به 700 دوقلو را که از سال 1994 تا 2008 سوالاتی درباره سلامت و بدنشان از آنها شده بود را مورد بررسی قرار دادند. هر بار که از شرکت کنندگان سوال پرسیده می شد BMI آنها را می گرفتند و سپس می پرسیدند، چه حسی درباره وزنشان دارند. جواب هایی که برایشان در نظر گرفته شده بود عبارت بود از: ” به شدت زیر وزن طبیعی “، ” کمی زیر وزن طبیعی “، ” تقریبا وزن مناسب “، ” مقداری اضافه وزن ” و ” مقدار زیادی اضافه وزن “.

دوقلوهای شرکت کننده در این تحقیق به محققان اجازه دادند از DNA استفاده کنند. محققان از DNA استفاده کردند تا تاثیر ژنتیک و نفوذ آن را در احساس خواهر و برادرها بسنجند.

وقتی ارقام را خرد کردند متوجه شدند اینکه یک فرد چگونه درباره وزنش فکر می کند تا 47 درصد اکتسابی است. (در تحقیقات ژنتیک، اکتساب از 0 تا 100 در نظر گرفته می شود – صفر به این معناست که ژن اصلا دخالتی در یک صفت ندارد و 100 نیز بدان معناست که آنها تنها عامل تاثیرگذار هستند).

در این تحقیقات مشخص شد حتی با تغییر در BMI نیز درک از وزن تا 25 درصد ارثی باقی خواهد ماند. این یعنی احساسی که افراد درباره وزنشان دارند حقیقتا با ژنتیک ارتباط دارد، حتی خارج از تغییرات فیزیکی.

این نتیجه بسیار مهم است چون تحقیقات پیشین محققان نشان داده اینکه افراد چه حسی درباره بدنشان داشته باشند تاثیر زیادی روی چیزهایی مانند سلامت فیزیکی و طول عمر دارد.

احساس شخصی فرد درباره سلامتش یک استاندارد طلایی است  و بهتر از هر چیز دیگری امید به زندگی را نشان می دهد.

تحقیق دیگری که در ژورنال Social Science & Medicine منتشر شده بود نیز نشان داد، این تاثیر ژنتیک روی احساس در زنان قوی تر از مردان است.

محققان هنوز نتوانسته اند ژن خاصی را به عنوان عامل این تاثیر معرفی کنند و البته هنوز نمی توانند توصیه ای عملی را به عنوان نتیجه تحقیقات و یافته های خود ارائه دهند. محققان امیدوارند در آینده موارد پیچیده دیگری که روی این حس تاثیر می گذارد را پیدا کنند تا بتوانند با استفاده از آنها به افراد کمک کنند.

البته این راهم باید بدانید که تاثیر ژنتیک بدان معنا نیست که نتوانید این هویت را تغییر بدهید. حتی با وجود تاثیر ژن روی رفتارها و صفات خاص، تربیت، محیط اجتماعی و انتخاب های سبک زندگی تاثیر بسیار زیادی بر روی شکل گرفتن شخصی که هستیم دارند.

منبع:http://kermany.com

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha