کد خبر: کاسنی-گیاه-پر‌مصرف-فصل-گرما
۱۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۰۴

به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، با شیوع فصل گرما و شیوع گرمازدگی و عوارض آن مصرف برخی گیاهان نظیر خاکشیر، کاسنی و ... افزایش می‌یابد. با توجه به این موضوع  اداره نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی سنتی و مکمل‌های معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران به معرفی گیاه کاسنی می‌پردازد.

در خصوص مصرف گیاه کاسنی به صورت دم کرده، جوشانده یا عرق علاوه بر تهیه گیاه یا فرآورده گیاهی مرتبط از مراکز عرضه معتبر ، باید از افراط در مصرف خودداری شود.

کاسنی Cichorium intybus L. گیاهی علفی از خانواده کاسنی (Compositae) است که در اکثر نقاط ایران مشاهده می‌شود. گیاه کاسنی دارای برگ‌های بزرگ و دندانه‌دار گسترده روی زمین و گل‌های زبانه‌ای شکل به رنگ آبی فیروزه‌ای است.

کاسنی در بازار گیاهان دارویی به شکل قطعات گره‌دار، راست یا دوشاخه، دارای برجستگی‌های انتهایی یا در محل دوشاخه شدن مربوط به سرشاخه هوایی و نیز ریشه‌های سفیدرنگ گیاه عرضه می‌شود.

در طب ایرانی از کاسنی و عرق حاصل از تقطیر سرشاخه‌های گیاه به عنوان ادرارآور و تب بر استفاده می‌شود. همچنین بر اساس مطالعات و تحقیقات بالینی انجام شده بر روی گیاه کاسنی، خاصیت درمانی گیاه برای رفع کم اشتهایی و سوء هاضمه به اثبات رسیده است.

بر اساس منابع موجود، میزان مصرف توصیه شده گیاه کاسنی روزی یک بار به صورت دم کرده یا جوشانده ملایم است. به این صورت که برای تهیه دم کرده 4-2 گرم گیاه کامل یا 3 گرم پودر گیاه به یک لیوان آب جوش اضافه شده و پس از 10 دقیقه صاف و مصرف می‌شود.

مصرف به جای مقادیر مناسب گیاه مزبور تا کنون منجر به شناسایی هیچ عارضه جانبی مضر و خطرناک نشده است. ولی با این وجود، در صورت تماس گیاه با پوست، امکان حساسیت‌زایی وجود دارد.

در خصوص موارد منع مصرف کاسنی تاکنون شواهدی در منابع معتبر وجود ندارد، و لیکن نظیر سایر گیاهان و فرآورده‌های گیاهی بهتر است پیش از مصرف در گروه‌های حساس نظیر زنان باردار، کودکان، سالمندان، افراد با نقص عملکرد کبد و کلیه و ... پیش از مصرف با پزشک مشورت شود.

 تاکنون موردی در رابطه با تداخلات کاسنی با سایر داروها و گیاهان گزارش نشده است. با این وجود بهتر است پیش از مصرف کاسنی و فرآورده‌های آن با دکتر داروساز مشورت شود،‌ گیاه کاسنی باید دور از نور، در جای خنک، غیر مرطوب و در ظروف بسته نگهداری شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha