به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا، دکتر سعید نمکی، در مصاحبه ای با رسانه ها و‌ مردم، درخصوص اقدامات انجام شده برای خرید ‌‌و تولید واکسن کرونا توضیح داد و گفت: در ابتدا از کسانی که در شب یلدا پروتکل های پیشنهادی وزارت بهداشت را رعایت کردند تشکر میکنم و از افرادی که این اصول را جدی نگرفته و تقاضای ما را نپذیرفتند، گله مندم. امیدوارم روز به روز میزان حساسیت مردم نسبت به رعایت پروتکل ها بیشتر شود.

وی افزود: در هفته ای که گذشت باز هم جهان روزهای پرالتهابی را در رابطه با ابتلا و مرگ و میر بیماری کووید ۱۹ سپری کرد. ضمن ابراز تاسف برای ابتلا و مرگ و میرهای گسترده در جهان، خوشبختانه کشور ما وضعیت کم التهاب‌ تری را طی کرد و با همت همه شرکا و همراهان ما در طرح بزرگ ملی شهید سلیمانی، خوشبختانه آمار ابتلا و مرگ و میر در کشور بسیار کاهش یافت.

کاهش ابتلا و مرگ ناشی از کرونا در کشور

وی افزود: در هفته‌ اخیر میزان مرگ و میر و ابتلا در کشور ما نسبت به سایر کشورهای جهان، هفته بسیار موفق تر و آرام تری را سپری کرد. دقیقا بسته به مداخلات مرحله ای که در اجرای طرح داشتیم، منحنی ها به همت همکاران ما سر تعظیم فرود آوردند. به طوری که در کشور چه در مرگ و میر، چه در ابتلا و چه در میزان بستری ناشی از کرونا به شدت رو به کاهش و تنزل رفتیم.

دکتر نمکی عنوان کرد: اگر نقشه کشور را نگاه کنید، اگر از اولین روز آذر ماه با شرایط کنونی مقایسه کنید؛ می‌بینید که در اولین روزهای آذر ماه نقشه پر از نقاط قرمز و آتشین بود، اما به مرور این نقشه در ۱۱ آذر ماه، ۱۸ آذر و ۲۲ آذر، نقاط قرمز به شدت کم شد و نقاط نارنجی و زرد جایگزین شدند. به طوری که در آخرین روز آذر ماه می‌بینید که نقاط نارنجی هم دارند به نقاط زرد بدل می‌شوند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: بنابراین  ۱۶۰ شهرستان قرمز در کشور، امروز به صفر رسیدند. ۲۰۵ نقطه نارنجی و ۲۴۳ نقطه زرد داریم. البته هنوز شهرهایی را داریم مانند بافت در کرمان، کردکوی در گلستان، آمل و گلوگاه در مازندران که هنوز نقاط پر التهاب و قرمز ما هستند. البته این به این معنا نیست که ما سمت و سوی قرمزتر شدن نقاط نارنجی و یا زرد را نخواهیم داشت، بلکه هر لحظه ممکن است خدایی نکرده به دلیل عدم رعایت پروتکل‌ها باز هم به آتشی برگردیم که در دامن استان‌ هایمان بود.

وی با بیان اینکه امروز مرگ‌ های ما کمترین تعداد را در طول دو ماه گذشته نشان داد و این نقطه دلگرم کننده ای برای ماست، گفت: امیدوارم بتوانیم این راه را در قالب طرح شهید قاسم سلیمانی ادامه دهیم.

وزیر بهداشت گفت: دولت انگلیس با تاخیر گزارش ورود سویه جدیدی از ویروس کرونا را که دچار جهش در یکی از قسمت های بسیار مهم این ویروس که اسپایک پروتئین شده است منتشر کرد. این قسمت از ویروس، این توانایی و قابلیت را می دهد که علاوه بر چسبندگی بیشتر، قدرت سرایت و نفوذ بیشتر به درون سلول و نسوج و بیماری زایی بالاتری داشته باشد.

دکتر نمکی افزود: به محض اینکه خبر ویروس جدید در انگلیس را شنیدیم، بلافاصله مرزهای هوایی را به روی این کشور بستیم و از ایران هم پروازی به انگلیس نداشتیم. بلافاصله افرادی که از انگلیس در عرض 15 روز قبل وارد کشور شده بودند چه شهروند ایرانی و چه غیر ایرانی، ردیابی شدند و خوشبختانه تا امروز ردپایی از این ویروس جهش یافته را در کشور نیافتیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر همکار یا دانشمند یا اصحاب رسانه ای خبری را بیان می کند که پیک گذشته بیماری در کشور، ناشی از ویروس جهش یافته انگلیسی است، باید بگویم که تا این لحظه ویروس شناسان ما هرگز چنین جهشی را در کشور گزارش نکرده اند، البته جهش در ویروس را دیده بودیم و بیش از 66 نوع جهش در ویروس به بنده گزارش شده است که هیچ کدام از این جهش ها در اسپایک پروتئین ها و این قطعه ای که در انگلیس دیده اند، در ایران مشاهده نشده است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: به دلیل پیوستگی انگلیس و کشورهای اروپایی برای کل مسافران از اروپا به ایران، علاوه بر تست منفی در مبدا، در فرودگاه های کشور، دوباره تست می گیریم و مراحل مورد نیاز را دنبال می کنیم.

دکتر نمکی یادآور شد: از مردم خواهش می کنم که صحبت واکسن را فقط از وزیر بهداشت بشنوند به دو دلیل؛ یک، به دلیل تخصص و دوم به دلیل اطلاعات. خیلی از صحبت های بیان می شود که متاسفانه اذهان عمومی را بهم می ریزد. این را بدانید همانگونه که داروهای ضد ویروس را چه موثر چه بی تاثیر در هرکجای دنیا که گفتند که مصرف می شود و اندک تاثیری دارد، سریعا برای مردم ایران تهیه و شروع به ساخت آنها کردیم و هرگز نگذاشتیم حسرت اینکه به دلیل تحریم ها، داروی مورد نیاز مردم را تهیه نشد، بر دل مردم این سرزمین و برای آیندگان به عنوان خاطره ای تلخ بماند.

وی گفت: در مورد واکسن، همه راه ها را می رویم. علیرغم همه فشارهایی که دنیا به ما وارد می کند و همه مضایقی که برای ما ایجاد کرده، از بهترین و مطمئن ترین منابع تولید واکسن دنیا، واکسن را خریداری می کنیم، البته مستحضر باشید که هیچ کجای دنیا هنوز روی واکسن، قسم نخورده است و با شتاب زدگی قرار نیست واکسن تزریق کنند و اگر هم تزریق می کنند، کار عالمانه ای نیست.

وزیر بهداشت تاکید کرد: جهش جدیدی که در ویروس کرونا ایجاد شده ذهنیت را در مورد واکسن و پلتفرم های مختلف واکسن در دنیا تغییر می دهد، اما ما واکسن را تهیه می کنیم و گروه های آسیب پذیر در اولویت هستند و در آینده نزدیک این خبر خوش را می دهیم که روی چه گروهی با چه شکلی، قرار است با اولویت، کار واکسیناسیون را شروع کنیم.

دکتر نمکی افزود: در مورد واکسن ساخت داخل نیز این هفته اولین گروه برای تست بالینی و انسانی انتخاب می شوند و گزارش این کار بسیار بزرگ ملی را نیز در آینده به استحضار مردم شریف ایران می رسانیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha