کد خبر: کاهش-بروز-سرطان-با-اصلاح-سبک-زندگی
۲۱ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۴۸

مدیر گروه رادیوتراپی و انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه اصلاح زندگی بهتر، باعث کاهش بروز سرطان می شود، گفت: مصرف دخانیات،‌ مواد مخدر، الکل و تغذیه ناسالم به راحتی می تواند سرطان را تشدید کند که در کنار آن‌ مصرف میوه و سبزیجات، پرهیز از پرخوری، ورزش کردن حداقل 3 بار در هفته و کنترل چاقی عوامل موثری در کنترل و پیشگیری از سرطان هستند.

به گزارش خبرگزاری سلامت؛‌ دکتر کاظم انوری اظهار کرد: بیماری سرطان نه تنها جسم و روح بیمار را درگیر می کند بلکه این بیماری می تواند خانواده فرد مبتلا به سرطان، جامعه و دولت را هم در گیر کند چرا که سرطان بار مالی سنگینی برای هر جامعه ای خواهد داشت و همین مسئله باعث شده است سیاست گذاران توجه خاصی به پیشگیری و درمان سرطان داشته باشند.
وی یادآور شد: یکی از راه های کاهش بارسرطان، تشخیص زودهنگام آن است و برای تشخیص آن می توان از روش هایی مانند غربالگری استفاده کرد. این روش در مهار کردن بسیاری از بیماری ها به ویژه در مراحل اولیه مانند سرطان پستان می تواند بسیار کمک کننده باشد. همچنین توجه به علائم تشخیص و هشدار دهنده در کنترل کردن بسیاری از بیماری ها و سرطان ها موثر است.
انوری در مورد روش غربالگری گفت: در این روش بیمار بدون هیچ گونه علامتی به پزشک مراجعه می کند که توسط سیستم درمانی تحت بررسی و درمان قرار می گیرد و اگر در مراحل اولیه مشخص شود که بیمار مشکل خاصی دارد با توجه به نوع سرطان بیمار، درمان های لازم برای او انجام می شود و شانس درمان سریع تر و بیشتر خواهد بود.
مدیر گروه رادیوتراپی و انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تشخیص زودهنگام را از ارکان های اصلی در کنترل اکثر سرطان ها دانست و بیان کرد: درسرطان پوست تمام مردم باید به هر گونه تغییری شکلی که در پوست ایجاد می شود بیشتر توجه کنند، در سرطان گوارش هر گونه خونریزی که در مدفوع وجود دارد،‌ کاهش اشتها، و درد در ناحیه شکم نیاز به بررسی دارد و خانم ها باید در مورد سرطان پستان خونریزی های غیر طبیعی در زمان عادت ماهانه، ترشحات غیر طبیعی،‌ دردهای مبهم لگنی، وجود توده در سینه و عدم تقارن سینه حساس باشند چرا که این نشانه ها می توانند از علائم خطرساز باشند و با تشخیص زودهنگام بیماری به می توانیم در مورد درمان بهتری داشته باشیم.
وی با اشاره به نقش رسانه ها در مورد اطلاع رسانی سرطان، در پایان افزود: رسانه ها نقش مهمی درسرطان دارند چرا که از طریق رسانه ها می توانیم آموزش و اطلاع رسانی درستی در مورد سرطان به مردم داشته باشیم. مدارس و معلمان می توانند با برگزاری برنامه های متنوع در مورد سرطان نقش مهمی در این زمینه داشته باشند همچنین روحانیون در مساجد هم می توانند مردم را نسبت به سلامت خود به طور کلی آگاه و حساس کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha