کد خبر: کرونا-12-درصد-از-جوانان-را-در-آی-سی-یو-بستر
۳ مهر ۱۳۹۹، ۱۱:۳۹
کرونا 12 درصد از جوانان را در آی سی یو بستری کرد!

دکتر داوود یادگاری‌نیا متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به افزایش تعداد مبتلایان به کووید 19 اظهار داشت: به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و به علت سفرهای بیشماری که در چند هفته گذشته مردم انجام دادن شاهد بالا رفتن تعداد مبتلایان به این بیماری هستیم.

وی افزود: عده‌ای از مردم واقعا خسته‌ و ناامید شده‌اند و همین موضوع باعث شده این افراد نسبت به پروتکل‌های بهداشتی بی‌اهمیت باشند.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی تاکید کرد: عده‌ای به خاطر غرور خود بر این باورند که ما در این چند ماه به کووید 19 مبتلا نشده‌ایم و دیگر هم مبتلا نمی‌شویم در حالی که این تصورات اشتباه است. به نظر می‌رسد که ما نباید در برابر این ویروس کوتاهی نشان دهیم چراکه هر اشتباهی می‌تواند به ضرر فرد و جامعه تمام شود.

یادگاری نیا ادامه داد: ویروس کرونا بسیار واگیردار است و هر لحظه می‌تواند افراد زیادی را مبتلا کند. در افراد فرم بیماری مشخص نیست به همین دلیل نمی‌دانیم در چه افرادی این بیماری شدید و یا خفیف ظاهر می‌شود.

وی با بیان اینکه عده‌ای از مردم بدون علامت در جامعه می‌توانند منبع انتقال ویروس باشند، گفت: عده‌ای از افراد به خاطر شدت بیماری هم‌اکنون در آی سی یو بستری هستند. افرادی که بیمارهایی مانند‌ سرطان، قلبی و عروقی،ریوی، کلیوی، نقص ایمنی و بیماری‌های زمینه‌ای دارند و یا سن آنها بالای 65 سال است بیشتر در بخش‌ آی سی یو بستری می‌شوند. همچنین بیمارانی که داروهای سرکوب کننده ایمنی مانند کورتیکواستروئید و یا کورتون مصرف می‌کنند بیشتر در معرض فرم‌های شدید بیماری کووید 19 قرار دارند.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری بیان داشت: افراد بسیار چاق، بیماران دیابت تیپ 2 و کسانی که بیماری کم خونی سیکل سل آنمی دایرکت اینها گروه‌های ریسک بالا هستند و طبیعتا در این افراد بیماری شدیدتر است. نباید فراموش کنیم که در افراد عادی هم بیماری می‌تواند با شدت زیاد همراه باشد.

یادگاری نیا با تاکید بر اینکه در حال حاضر بیش از 12 درصد از بیماران بستری در آی سی یوها را افراد بین 20 تا 40 سال تشکیل می‌دهند پس این موضوع نشان می‌دهد که افراد جوان هم در معرض خطر قرار دارند به همین دلیل جوان‌ها هم باید پروتکل‌های بهداشتی را به خوبی رعایت کنند.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha