کد خبر: کشت-گلخانه-ای-یکی-از-اولویت-های-جدی-استا
۳ دی ۱۳۹۹، ۹:۵۹
کشت گلخانه ای یکی از اولویت های جدی استان سمنان است

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از  پایگاه اطلاع  رسانی  وزارت کشور ، علیرضا آشناگر ، استاندار سمنان در نشست کمیته تخصصی سازگاری با کم آبی استان در محل سالن یادگار امام (ره) استانداری با اشاره به وضعیت منابع آبی در سطح استان گفت : استان سمنان ، استانی کم آب است و برای تضمین حرکت توسعه ای در آن ، چاره ای جز تامین منابع آبی جدید وجود ندارد که یکی از آنها تأمین آب از دریای خزر به فلات مرکزی ایران است که تاکید جدی برای تخصیص منابع لازم جهت اجرای این طرح وجود دارد.

وی با بیان اینکه درباره انتقال آب خزر اقداماتی نیز از سوی وزارت نیرو انجام شده است، گفت: دومین انتظار ما از وزارت نیرو ، اجرای طرح مصوب تأمین آب از سد فینسک می باشد تا بدین طریق تخصیص آب لازم برای سمنان صورت گیرد.

استاندار سمنان ادامه داد: برخی پروژه‌های آبی استان به دلیل طرح دغدغه‌هایی در استان‌های هم جوار معطل مانده که از آن جمله می توان به طرح تامین آب شاهرود از محل چشمه سارهای قطری اشاره نمود که اجرای این طرح از سال‌های قبل آغاز گردیده و با وجود پیشرفت نود درصدی ، اما بدلیل حکم قضایی توسط یکی از شهرستانهای استان همجوار این پروژه متوقف گردیده است و علی رغم درک دغدغه ی مطرح شده در استان هم جوار؛ اما تلاش داریم تا با نظر مساعد وزارت نیرو ، از محل اعتبارات استان با حفر چاه در آن منطقه، آب مصرفی مورد نیاز مردم شهرستان شاهرود را تامین نماییم.

آشناگر با انتقاد از خام فروشی برخی معادن استان بر ضرورت فرآوری معادن تاکید و عنوان کرد : فرآوری معادن میسر نخواهد شد مگر با تامین آب برای آنها که این مهم باید به وضوح در سند سازگاری آب استان سمنان دیده شود.

وی در ادامه ی سخنان خود با ذکر این نکته که از برخی شهرستانها و مناطق استان همچنان بعنوان مناطق محروم یاد می شود گفت : بخش بیارجمند در شهرستان شاهرود یکی از این مناطق محروم است که بمنظور اجرای پروژه هایی همچون پرورش شتر که به نوعی احیای زیست محیطی منطقه محسوب می شود و یا ایجاد دامداری و .. که می تواند در خروج این منطقه از محرومیت موثر باشد نیز نیازمند تامین منابع آبی هستیم .

استاندار سمنان با بیان اینکه برخی مناطق استان، مانند کالپوش و روستاهای این منطقه علی رغم دارا بودن منابع آبی مناسب ، همچنان در زمره مناطق محروم محسوب می‌شوند، ابراز کرد: شهرستان میامی از جمله شهرستان های محروم و کمتر توسعه یافته کشور می باشد که با عنایت به تخصیص منابع خاص دولت جهت رفع محرومیت از این شهرستان می بایست با تامین آب از منابع آبی سد کالپوش یا زهکشی های آن تلاش کرد تا طرح هایی همچون دامپروری ، کشاورزی و آبزی پروری در این منطقه رونق گرفته و در نهایت منجر به رفع محرومیت از این شهرستان پر استعداد استان گردد .

استاندار گفت :یکی از اولویت های جدی ما در استان ، توجه به کشاورزی و بویژه کشت گلخانه در سطح استان است و معتقدیم برای توسعه ی کشاورزی راهکاری جز استفاده از تکنولوژی جدید و بهره مندی مناسب از منابع آبی موجود و تامین منابع آبی جدید نمی باشد که لازم است در جهت تحقق این هدف اقدامات لازم صورت پذیرد .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha