کد خبر: کمترین-افزایش-قیمت-دارو-را-در-ده-سال-گذش
۲۰ تیر ۱۳۹۵، ۱۱:۳۷

معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو، با تاکید بر اینکه دارو در کشور یک قیمت دارد، تصریح کرد: تعداد بسیار کمی ممکن است در این زمینه تخلف کنند.


به گزارش خبرگزاری سلامت به نقل از وزارت  بهداشت معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با موضوع "آخرین وضعیت دارو " با بیان اینکه گرچه ممکن است قیمت یک قلم دارو بالا یا پایین برود، اما ما 6 هزار قلم دارو داریم و باید این 6 هزار دارو را با هم ارزیابی کنیم.

دکتر دیناروند اظهار داشت: میزان افزایش قیمت دارو در سال 94 پایین تر از تورم بوده است که این وضعیت در سال 95 نیز همچنان ادامه یافته و کمتر از 10 درصد خواهد بود.

دکتر رسول دیناروند در ادامه با اشاره به ژنریک بودن داروهای تولید داخل تصریح کرد: هیچگاه ادعا نمی کنیم که می‌توان جلوی افزایش قیمت آن‌ها را گرفت، طبیعی است که اگر قیمت ارز تغییر کند، قیمت سوخت بالا برود یا دستمزد افزایش یابد، قیمت این داروها هم افزایش خواهد یافت.
وی خاطرنشان کرد: در سال 92 که دولت تدبیر و امید فعالیت خود را آغاز کرد، قیمت دلار حدود 2500 و در حال حاضر کمی بیشتر از 3000 تومان است که این موضوع نمی تواند بر قیمت داروی داخلی بی تاثیر باشد.

وی همچنین تصریح کرد: در آخرین صحبتهایی که با رییس مجموعه داروخانه‌های 13 آبان داشتیم افزایش قیمت سال گذشته را 8 درصد اعلام کردند بنابراین نمی پذیریم که که قیمت دارو بیش از حد تورم افزایش یافته است.

دکتر دیناروند افزود: با افزایش قیمت بی‌رویه مقابله کرده ایم بطوریکه کمترین افزایش قیمت 10 سال گذشته در سال 94 اتفاق افتاده و در سال جاری هم روال سخت‌گیرانه وجود خواهد داشت. بپذیرید اگر قیمت داروی تولید داخل به موقع اصلاح نشود به تولید داخل ضربه وارد خواهد آمد ضمن آنکه عمده داروهایی که افزایش قیمت داشته اند نیز داروهای ژنریک تولید داخل هستند با این حال هنوز تولیدکنندگان از ما راضی نیستند چرا که نمی‌توانیم در مورد قیمت، خواسته آنها را برآورده کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه هزینه سرانه سالیانه دارو در کشور ما حدود 45 دلار و میانگین سرانه در جهان 110 دلار است گفت: در مورد عمده داروهای تولید داخل، تحت پوشش بیمه بوده و از قیمت متعادل و منطقی برخوردارند کما اینکه بخش عمده هزینه‌های دارویی را بیمه و وزارت بهداشت از محل طرح تحول سلامت پرداخت می‌کند .

معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه افزایش قیمت دارو چراغ خاموش نیست یادآور شد: سیاست سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت حرکت متعادلی است که هم حمایت از مصرف‌کننده را مورد نظر قرار داده است و هم بیمه‌ها را و اگر سخت‌گیری بیش از حد باشد کیفیت دارو های داخل حتما نزول خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha