کد خبر: آشنایی-با-خواص-دانه-کولا
۱۹ مهر ۱۳۹۸، ۱۷:۱۲

خواص دانه کولا

استفاده از دانه کولا(kola nut) برای درمان بیماری‌ها و مشکلات سلامتی سابقه‌ای چند صد ساله داشته است. تحقیقات انجام شده بر روی این دانه‌ها نشان می‌دهد که در آن طیف گسترده‌ای از ترکیبات شیمیایی مهم وجود دارد که از میان مهم‌ترین آنها می‌توان به مواردی مانند تئوبرومین، تئوفیلین، فنل، تانیک اسید و epicatechin اشاره کرد. همچنین از دانه کولا به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع دریافت کافئین یاد می‌شود. به دلیل همین ترکیبات شیمیایی است که دانشمندان با استفاده از این دانه، می‌توانند بسیاری از داروهای مختلف را بسازند.

افزایش گردش خون

از جمله مهم‌ترین خواصی که به این دانه‌ها نسبت می‌دهند، افزایش گردش خون می‌باشد. با تحریک ضربان قلب و افزایش گردش خون، دانه کولا قادر به افزایش اکسیژن در قسمت‌های خاصی از بدن، از جمله پوست، اندام و حتی مغز است. به همین دلیل است که این دانه‌ها گاهی به عنوان تقویت کننده‌های شناختی شناخته می‌شوند، زیرا افزایش سطح اکسیژن در مغز با سطوح بالایی از شناخت و تمرکز ارتباط دارد. این موضوع همچنین می‌تواند به بهبود زخم و تعمیر سلول‌ها از طریق افزایش جریان اکسیژن و مواد مغذی کمک کند. آزمایش‌های زیادی در این مورد انجام شده که همه آنها این خاصیت دانه کولا را تأیید می‌کنند.

افزایش متابولیسم

یکی از اثرات منحصر به فرد این دانه، که عمدتاً به دلیل محتوای کافئین آن می‌باشد، توانایی آن برای تحریک بدن و افزایش ضربان قلب است. در حالی که این موضوع می‌تواند به طور بالقوه برای افرادی که از بیماری‌های قلبی رنج می‌برند خطرناک باشد، برای افراد با متابولیسم آهسته ضروری است. این امر قادر است سلامت قلب را بهینه کند، زیرا کافئین می‌تواند یک محرک سالم در دوزهای متوسط باشد. به همین دلیل است که از دوز های کنترل شده این دانه‌ها برای کسانی که قصد دارند وزن خود را کاهش بدهند، استفاده می‌شود. افزایش متابولیسم باعث تسریع چربی سوزی در بدن می‌شود. کولا و فواید دانه‌های آن که شاید از آن‌ها خبر نداشته باشید!

بهبود هضم

برای قرن‌ها قبایل بومی آفریقایی از این دانه‌ها برای درمان مشکلات گوارشی استفاده می‌کردند. در سال 2005 تحقیقات دو مرحله‌ای بر روی این دانه‌ها توسط دانشمندان آمریکایی دانشگاه میسوری انجام شد که نتایج نشان می‌داد مصرف این دانه‌ها باعث افزایش ترشح آنزیم‌های گوارشی می‌شود. این موضوع می‌تواند به درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌های گوارشی مانند یبوست، نفخ شکم و رفلاکس معده کمک کند. همچنین گزارش‌های اخیر حاکی از این است که ترکیبات موجود در این گیاه با کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های گوارشی ارتباط دارند.

جلوگیری از سرطان پروستات

یکی از انواع سرطان که در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته، سرطان پروستات می‌باشد. با این که مطالعات هنوز در مراحل اولیه است و تاکنون توضیحی برای برخی از مراحل ارائه نشده است، اما دانشمندان باور دارند که برخی از مواد موجود در دانه کولا مانند phytoestrogens و phytoandrogens می‌توانند به درمان سرطان پروستات کمک کنند. مشاهدات اولیه نشان می‌دهد که این مواد منجر به به تحریک آپوپتوز در سلول‌های سرطانی پروستات می‌شوند. این خط مطالعه نسبتاً جدید است، اما برنامه‌های کاربردی برای سایر انواع سلول‌های سرطانی نیز مورد بررسی قرار می‌گیرند و دانشمندان امیدوارند در ماه‌های آینده، روند درمانی تکمیل شود.

تقویت دستگاه ایمنی بدن با مصرف دانه کولا

ریشه‌ها، ساقه‌ها و برگ‌های درخت کولا دارای ترکیبات فرار هستند که می‌توانند از عفونت‌های باکتریایی خاصی در بدن انسان جلوگیری کنند. این عفونت‌های باکتریایی قادر هستند تا به ایجاد برخی از خطرناک‌ترین بیماری‌های تنفسی مانند برونشیت، مننژیت و سل کمک کنند. در حال حاضر عصاره‌های این دانه در تمام داروخانه‌های دنیا پیدا می‌شود که اصلی‌ترین کارایی آنها نیز مبارزه با این بیماری‌های عفونی می‌باشد. دکتر استیون برندج اعتقاد دارند که برخی از این ترکیبات می‌توانند به از بین بردن باکتری‌های دستگاه گوارشی نیز کمک کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha