کد خبر: آغاز-خیز-ملایم-کرونا-در-برخی-استانها-شه
۱۸ بهمن ۱۳۹۹، ۱۴:۱۵

به گزارش گروه بهداشت ودرمان خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا، دکتر علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه امروز پنجاه و ششمین جلسه ستاد با حضور رییس جمهور و اعضا برگزار شد که موضوعات مختلفی مورد بحث و بررسی قرار گرفت، اظهار کرد: امروز بحث‌هایی درباره وضعیت کرونا در دنیا و ویروس جهش یافته در انگلیس، اروپا و آفریقای جنوبی و ژاپن داشتیم که وضعیت را باید با دقت رصد کنیم؛ انگلیس، آلمان، آمریکا و به طور کلی اروپا و آمریکا در مقابل این ویروس جهش یافته درحال به زانو درآمدن هستند و این درحالی است که واکسیناسیون در بسیاری از این کشورها آغاز شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون به 10میلیون نفر در انگلیس واکسن تزریق شده است، گفت: توجه داشته باشیم که حتی اگر واکسیناسیون هم آغاز شود باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم. اکنون به دلیل جهش ویروس در کشوری همچون ژاپن که عملکرد مطلوبی هم در این دوران داشته است، بیش از 70 درصد تخت های بیمارستانی آنها اشغال شده است و این نشان دهنده این است که باید به دقت دستورالعمل های بهداشتی را رصد و مورد توجه قرار دهیم.

دکتر رئیسی با تاکید بر اینکه وضعیت خوبی که اکنون برخلاف کشورهای دیگر شاهد آن هستیم را باید تا ایجاد یک ایمنی مناسب از طریق واکسیناسیون، ادامه دهیم تا از شیوع و بروز بیماری و خیز چهارم جلوگیری کنیم و بتوانیم شب عید آرامی داشته باشیم، عنوان کرد: ما همه در یک کشور هستیم، عید گذشته درگیر کرونا و عید دو سال قبل درگیر سیل بودیم و این سومین عیدی است که ما با پدیده های مختلفی رو به رو هستیم؛ اگر این هفته‌های پایانی سال را خوب طی کنیم، می‌توانیم عید خوبی داشته باشیم و برخی از فعالیت ها را انجام دهیم.

آخرین وضعیت کشور در دوران شیوع کرونا

معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه درباره آخرین وضعیت کشور در دوران شیوع کرونا هم بیان کرد: خوشبختانه هنوز شهر قرمز در کشور نداریم؛ اما تعداد شهرهای نارنجی دو برابر شده و از 18 به 36 افزایش پیدا کرده است. تعداد شهرهای زرد هم از 130 به 178 افزایش و شهرهای آبی از  305 به 234 کاهش پیدا کرده است که این آمار نشان دهنده این است که خیزی از بیماری در برخی از استانها گرچه ملایم اما آغاز شده است و چون در ابتدای راه هستیم می توان با مداخله موثر، رعایت پروتکل ها و پرهیز از تجمعات و دورهمی های خانوادگی، استفاده از ماسک و تهویه مناسب از خیز بیماری جلوگیری کرد.

وی ضمن تقدیر و تشکر از همه مردم کشور برای رعایت پروتکل های بهداشتی، گفت: به مردم عزیز هرمزگان، خوزستان، یزد، گیلان، مازندران، گلستان، آذربایجان غربی و لرستان هشدار می دهیم که با دقت بیشتری دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند.

3 خدمت پرتکرار دستگاه‌ها تا پایان سال  الکترونیکی می شود

دکتر رئیسی ادامه داد: هفته گذشته ما تنها در دو استان گیلان و مازندران 18 شهر نارنجی داشتیم اما اکنون 36 شهر نارنجی در استانهای آذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان شمالی، سمنان، کرمانشاه ، گیلان، مازندران، گلستان، هرمزگان، همدان و یزد پراکنده شده اند و شهرهایی که در این استانها، زرد بودند با توجه به افزایش موارد ابتلا تغییر رنگ پیدا کرده و نارنجی شده اند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا به مصوبات امروز ستاد اشاره و خاطرنشان کرد: در دنیا یک بار دیگر ثابت شد که دیجیتالی و الکترونیکی کردن خدمات ضمن اینکه منجر به صرفه‌جویی در بسیاری از هزینه‌ها می‌شود، می‌تواند بسیار کمک‌ کننده هم باشد. اگر بتوانیم خدمات پرتکرار و پرمراجعه به دستگاه‌های دولتی و سایر دستگاه‌ها را که مردم مجبور هستند برای دریافت خدمت حضوری مراجعه کنند، به صورت الکترونیک ارائه دهیم در بحث ترافیک، تجمع و بیماری قطعا می‌تواند بسیار موثر باشد.

وی افزود: در همین راستا مصوب شد تا پایان سال 99، دستگاه‌های اجرایی سه خدمت یا بیشتر از خدمات پر مخاطب خود را که باعث می‌شود مراجعه کنندگان در محل حاضر شوند، الکترونیکی کنند تا مردم مجبور نباشند برای یک کار ساده ساعتها در صف و ترافیک حضور داشته باشند؛ امیدواریم با همکاری وزارت ارتباطات و همه دستگاهها این خدمات الکترونیکی شوند، البته تاکنون بسیاری از خدمات الکترونیکی شده و مردم از این شرایط راضی هستند.

چگونگی برگزاری امتحانات عملی دانشجویان

دکتر رئیسی چگونگی برگزاری امتحانات دانشجویان را از دیگر موارد مورد بررسی در جلسه امروز ستاد اعلام و مطرح کرد: مصوب شد، کلاس عملی یا امتحانات کتبی یا عملی دانشجویان، حضوری نباشد و به صورت آنلاین برگزار شود، اما آنهایی که امتحان عملی دارند اگر بومی آن منطقه یا دانشگاه باشند و نیازی به خوابگاه نداشته باشند، می‌توانند در شهرهای زرد و آبی به صورت عملی با رعایت پروتکل‌ها امتحان دهند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه این اقدام در شهرهای نارنجی و قرمز ممنوع است، یادآور شد: بیشترین نگرانی‌ ما در زمینه استفاده از خوابگاه‌های دانشجویی است؛ دانشجویانی که بومی هستند یا نیاز به استفاده از خوابگاه ندارند، می‌توانند امتحانات عملی‌ خود را در شهرهای صرفا زرد و آبی دهند.

استان و شهر تهران و البرز همچنان در وضعیت زرد قرار دارند

وی در ادامه با بیان اینکه استان و شهر تهران و البرز، همچنان در وضعیت زرد قرار دارند و نارنجی نشده اند، تاکید کرد: وضعیت کنونی شکننده بوده و حتما نیاز است، دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت شوند.

منع تردد در استانهای شمالی

دکتر رئیسی به منع تردد در استانهای شمالی همچون گیلان، گلستان و مازندران اشاره و اظهار کرد: در برخی شهرهایی که مسافر پذیر هستند مانند بندرعباس، قشم، کیش، بوشهر، اصفهان، شیراز و مشهد منع تردد داریم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین درباره واکسن کرونا هم توضیح داد: خوشبختانه نخستین محموله واکسن کرونا وارد کشور شد و بر اساس اولویت‌بندی سند ملی واکسیناسیون، تزریقات آغاز خواهد شد؛ افرادی که در آی سی یوها و بخش‌ های مراقبت ویژه کار می‌کنند و ارتباط مستقیم با بیمار دارند در اولویت تزریق قرار دارند.

وی تصریح کرد: محموله‌های بعدی واکسن هم ان شاالله در هفته‌های آینده به دستمان خواهد رسید؛ خوشبختانه واکسنی که وارد کشور شده کاملا مورد تایید است و بسیاری از کشورهای دیگر هم خواهان دریافت آن هستند و مقاله‌ای که در مجله معتبر لنست چاپ شد، تایید کرده است که این واکسن ۹۱.۶ درصد اثربخشی دارد و یکی از بالاترین اثربخشی ها در میان واکسن‌های دنیا است؛ این واکسن برای گروه‌های سنی اولویت بندی شده هم قابل مصرف است، به همین دلیل بسیاری از کشورها خریدار این واکسن هستند. برخی واکسن ها در برخی سنین خاص منع مصرف دارد، اما این واکسن ایمن و خوب است و به همین دلیل اکثر کشورهای اروپایی متقاضی شدند که این واکسن را در اختیار بگیرند.

دکتر رئیسی در پایان با بیان اینکه ما تامین واکسن را از کشورهای دیگر و همچنین از سبد کوواکس هم که سبدی از واکسن های مختلف است، پیگیری می کنیم، بیان کرد: واکسن تولید داخل نیز با موفقیت در حال طی مراحل است و امیدوارم مراحل کیفی آن مورد تایید کارشناسان قرار گیرد و به زودی طی چند ماه آینده واکسن داخلی به دستمان برسد. خبر خوب دیگر اینکه فاز انسانی یکی دیگر از واکسن‌های کرونای ما که در مجموعه سرم سازی رازی است، فردا یا پس فردا آغاز خواهد شد که می‌تواند کمک کند؛ آینده خوبی برای واکسیناسیون کشور متصور هستیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha