کد خبر: آلودگی-هوا-به-نارسایی‌های-مزمن-کلیه
۶ شهریور ۱۳۹۷، ۱۴:۵۵

به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، محمد نعیم امینی فرد، در مورد انتشار اخباری مبنی بر تاثیر آلودگی هوا بر ایجاد بیماری‌های کلیوی، گفت: آلودگی هوا به طور کل بر مکانیزم‌ها و فیزیولوژی بدن تاثیرگذار است و بیشترین تاثیر را هم در ریه و هم قلب و عروق دارد، اما اگر درصد آلاینده‌ها به ویژه سرب افزایش چشمگیری داشته باشد، می‌تواند بر سایر ارگان‌های بدن از جمله کلیه‌ها هم اثرگذار باشد.

مشکلات کلیوی و مغزی آثار ثانویه آلودگی هوا هستند

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: البته معمولا این میزان آلایندگی در کشور وجود ندارد، اما به صورت ثانویه و در پی بروز مشکلات قلبی و عروقی امکان ایجاد مشکلات کلیوی و مغزی هم وجود دارد.

وی در رابطه با میزان احتمال ابتلای تعداد زیادی از تهرانی‌ها به بیماری‌های کلیوی در پی افزایش آلودگی هوا تصریح کرد: تهران با معضل آلودگی هوا دست به گریبان است و شاید ده‌ها سال از بروز این مشکل می‌گذرد و منابع این آلاینده‌ها هم مشخص بوده و راه برون‌رفت از آن هم استفاده از تجربیات جهانی است و بی‌توجهی به راه های رفع این معضل به بروز بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های کلیویمنتهی خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به نوع بیماری کلیوی که در پی افزایش آلودگی هوا ایجاد می شود، یادآور شد: آلودگی هوا به نارسایی‌های مزمن کلیه منتهی می‌شود، اما در شرایط کنونی تهران، بعید به نظر می‌رسد که آسیب مستقیم ناشی از آلودگی هوا روی کلیه داشته باشیم، اما در مجموع کلیه‌ها به عنوان ارگان تسویه‌کننده سموم بدن تحت تاثیر این معضل قرار می‌گیرد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بی‌تردید کلیه‌ها نقش مهمی در دفع فلزات سنگین و سموم ایجادشده داخلی و خارجی دارد و هر گاه میزان این سموم در خون بیش از حد طبیعی باشد، روی کارکرد کلیه‌ها اثرگذار است و می‌تواند آسیب‌رسان باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha