کد خبر: آموزش‌وپرورش-جایگاه-کسب-تجربه-نیست؛
۱۰ مرداد ۱۳۹۶، ۷:۴۷
عضو کمیسیون آموزش‌وتحقیقات مجلس با اشاره به اینکه درخواست فرهنگیان این است وزیری انتخاب شود که از بدنه آموزش و پرورش باشد، گفت: وزیرانتخاب شده برای آموزش‌وپرورش باید با مسائل مختلف این وزارتخانه و مشکلات معلمان آشنا باشد.   به گزارش گروه رسانه هاي خبرگزاري سلامت، این روزها در فضای تعلیم و تربیت کشور سوالات اساسی در رابطه با جایگاه آموزش وپرورش در دولت دوازدهم و بحث انتخاب وزیر مطرح است.   محمد علی نجفی رئیس ستاد فرهنگیان حسن روحانی در ایام تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری در اردیبهشت امسال با اعتراف به اینکه قرار بود، آموزش و پرورش اولویت اول دولت یازدهم باشد اما  متاسفانه به علت وضعیت بحرانی کشور، آموزش و پرورش نتوانست در اولویت اول قرار گیرد، عنوان کرده بود:  مسائلی چون لغو تحریم‌ها و ایجاد ثبات در اقتصاد در اولویت قرار گرفت.قطعاً در دولت  دوم روحانی، با مدیریت وضعیت تحریم‌های خارجی و ایجاد ثبات اقتصادی در فضای داخلی، وضعیت مناسبی برای توجه به مباحث زیر بنایی‌تر مانند آموزش‌و پرورش فراهم می‌شود و به امید خدا آموزش و پرورش در اولویت کارهای دولت قرار خواهد گرفت.   به اذعان فرهنگیان، در دولت یازدهم، آموزش‌وپرورش جزو اولویت‌های اصلی دولت قرار نگرفت در حالیکه این وزارتخانه با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند که حل برخی از آنها نیازمند عزم ملی و حمایت جدی دولت است.   علاوه بر انتظار فرهنگیان از دولت دوازدهم برای در اولویت قرار دادن وزارت آموزش‌وپرورش، انتخاب وزیر مقتدر و تأثیرگذار در هیئت دولت و آشنا با مسائل و مشکلات آموزش‌وپرورش از اهمیت بسزایی برخوردار است.   در همین رابطه فاطمه سعیدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ، در خصوص ویژگی‌های وزیر آینده آموزش و پرورش اظهار کرد: درخواست فرهنگیان این است وزیری انتخاب شود که از بدنه آموزش و پرورش باشد و اگر رئیس‌جمهور با دقت بررسی کند در میان جامعه یک میلیونی نفری فرهنگیان می‌تواند وزیر خوبی را انتخاب کند.   وی افزود: انتخاب وزیر از میان فرهنگیان کار دشواری نیست و نیاز به این دارد که رئیس جمهور تصمیم بگیرد، وزیر انتخاب شده برای آموزش و پرورش از میان فرهنگیان باشد و با مسائل مختلف این وزارتخانه، مشکلات معلمان، وضعیت کلاس‌های درس و تقاضای خانواده‌ها از مدارس و آموزش و پرورش و مشکلات دانش آموزان، محتوای کتب درسی و اداره مدارس که هم اکنون برای مدیران بسیار دشوار است، آشنا باشد.   عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: وزیری باید برای آموزش و پرورش انتخاب شود که مشکلات مختلف آموزش و پرورش را بشناسد و به عبارتی با آنها دست و پنجه نرم کرده باشد تا بتواند برای حل آنها برنامه ریزی کند. اگر وزیری خارج از بدنه آموزش و پرورش انتخاب شود تا شناخت مشکلات و تبدیل آنها به اولویت زمان نیاز دارد اما آموزش و پرورش جای کسب تجربه برای افرادی که خارج از این وزاتخانه هستند، نیست.   سعیدی ادامه داد: امیدواریم رئیس جمهور وزیری کاردان، مدبر، دارای جسارت و شجاعت برای آموزش و پرورش انتخاب کند. بیش از 98 درصد بودجه این وزارتخانه صرف پرداخت حقوق معلمان می‌شود و دیگر در این وزارتخانه جای معجزه کردن وجود ندارد و همین مشکلات آموزش و پرورش را یک مدیر مدرسه در فضای کوچکتر دارد و تنگناهای مالی وزارتخانه به مدارس نیز منتقل شده است.   وی تصریح کرد: بنده بیش از 20 سال مدیر مدرسه بودم و باید بگویم که یک مدیر برای نگهداری و اداره مدرسه معجزه می‌کند و در شرایطی که هیچ سرانه‌ای به آنها اختصاص نمی‌یابد برای تأمین هزینه‌های مختلف مدرسه از جمله هزینه‌های جاری، آموزشی، تعمیر و بهسازی فضای مدرسه تلاش می‌کند و مدیران مدارس به مدیران مالی، آموزشی و هماهنگ‌کننده تبدیل شده‌اند.   عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دغدغه‌های مالی آموزش‌وپرورش شامل وزیر و مدیران مدارس می‌شود و امیدواریم زمانی برسد که این دغدغه‌های مالی از روی دوش وزیر و مدیران مدارس برداشته شود و همه ارکان وزارتخانه بر آموزش و پرورش کودکان این مملکت متمرکز شوند.   سعیدی ادامه داد: وزیری جسور، مدبر، با برنامه برای آموزش و پرورش نیاز است به گونه‌ای که اولویت نخست او مسائل آموزش‌وپرورش باشد و زن یا مرد بودن وزیر مهم نیست امیدواریم آقای رئیس جمهور طبق قولی که به فرهنگیان داده است آموزش و پرورش را جزو اولویت‌های کابینه خود قرار دهد. منبع:تسنيم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha