کد خبر: آینده‌نگری-در-حوزه-فضای-مجازی-یک-ضرور
۱۷ شهریور ۱۴۰۰، ۱۶:۲۶

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،  محمدمهدی اسماعیلی با سیدابوالحسن فیروزآبادی و جمعی از معاونان و مدیران مرکز ملی فضای مجازی دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه این وزارتخانه اهتمام جدی برای رفع چالش‌های فرهنگی ناشی از توسعه فضای مجازی در کشور و تقسیم کار دستگاهی متناسب با تحولات فضای مجازی دارد، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تحول ساختاری نیازمند پشتیبانی شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی است.

وی افزود: این وزارتخانه آمادگی دارد تا با شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی در حوزه‌های مأموریتی و در جهت منافع نظام مقدس جمهوری اسلامی برای حمایت و دفاع از حقوق کاربران و تولیدکنندگان محتوا همکاری و هماهنگی بیشتر داشته باشد.

اسماعیلی با اشاره به اینکه شورای عالی فضای مجازی می‌تواند نقش بسیار مهمی در تقسیم کار تخصصی و حرفه‌ای بین دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی در حوزه فرهنگ و محتوا در فضای مجازی ایفا کند، خاطرنشان کرد: با توجه به طراحی و ارائه طرح جامع نظام رسانه‌ای کشور به مجلس شورای اسلامی، آمادگی همکاری در این موضوع با مرکز ملی فضای مجازی در این وزارتخانه وجود دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: آنچه امروز از اهمیت بسزایی برخوردار است و بایستی به آن توجه جدی صورت پذیرد، پیش‌بینی تحولات آتی و یا آینده‌نگری در حوزه‌ی فضای مجازی است که برای این مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همراهی و همکاری لازم را به عمل خواهد آورد.

در بخش دیگری از این‌ نشست فیروزآبادی با اشاره به ضرورت پیگیری طرح تحول در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید متناسب با تحولات فضای مجازی در دنیا و بر اساس مأموریت‌های خود نسبت به اجرای طرح تحول در این وزارتخانه اقدام کند و نیاز است تا سایر دستگاه‌ها برای پیشبرد برنامه تحول آن به خصوص سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه حمایت و همراهی لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به تولید و توزیع محتوا در فضای مجازی افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی کشور مسئولیت بررسی و پیگیری اخبار جعلی بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. همچنین این وزارتخانه می‌تواند برای ساماندهی تولید و توزیع محتوا از سوی کاربران غیرحرفه‌ای (UGC) و افزایش کاربر محور شدن این فضا نقش مؤثری ایفا کند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر ضرورت تقسیم کار حاکمیتی و شفاف سازی مأموریت‌های حوزه‌های فرهنگی و محتوایی با توجه به تعارض و تداخل مأموریت دستگاه‌های مشمول در این حوزه تصریح کرد: باید در روش‌های ممیزی با توجه به گسترش عرضه محصولات در فضای مجازی بازنگری شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha