کد خبر: ارتباط-وسواس-با-بیماری-روده-تحریک-پذیر
۱۵ اسفند ۱۳۹۹، ۱۷:۰۶
ارتباط وسواس با بیماری روده تحریک پذیر!

دکتر محمدجعفر فره وش فوق تخصص گوارش در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به بیماری شایع روده تحریک پذیر یا آی بی اس بیان کرد: این بیماری در افرادی که در سن های میانسالی هستند، بروز پیدا می کند.

وی افزود: این بیماری با نفخ و درد شکم، تغییر اجابت مزاج به شکل یبوست، اسهال و یا اسهال و یبوست متناوب همراه است.

عضو مركز تحقيقات گوارش دانشگاه علوم پزشكی تهران تصریح کرد: این افراد شکایت می‌کنند که بعد از خوردن غذا دچار نفخ می شوند و احساس ناراحتی دارند. گاهی مدفوع این افراد تیکه تیکه می شود، البته در مدفوع آنها معمولا خون دیده نمی شود.

دکتر فره وش با بیان اینکه علامت این افراد با خوردن بعضی از غذاها تشدید پیدا می کند، اظهار کرد: روده تحریک پذیر هم جزو بیماری های عملکردی یا فانکشنال قرار می گیرد و در بررسی‌هایی که ما انجام می دهیم نمی‌توانیم زیر میکروسکوپ و یا آندوسکوپی علت غیرطبیعی پیدا کنیم.

وی ادامه داد: این بیماری هم جزو دسته بیماری‌های است که ممکن است با استرس، اضطراب، وسواس و افسردگی ارتباط داشته باشد.

چاقی و بیماری روده تحریک پذیر

این پزشک فوق تخصص گوارش تاکید کرد: افرادی که به این بیماری مبتلا هستند حتما باید وزن مناسب داشته باشند؛ به طور مثال اگر چاق هستند حتما لاغر شوند. تحرک به درمان این بیماری بسیار کمک می کند.

دکتر فره وش یادآور شد: در روده تحریک پذیر اگر فرد یبوست دارد توصیه می کنیم که از غذاهای پر فیبر یا سبزیجات و سالاد استفاده کند و یا اگر اسهال دارد هم از غذاهایی که شکم را سفت می کند مانند سیب، موز، ماست و برنج کته می تواند استفاده کند.

وی تصریح کرد: گاهی لازم است که فرد یک بررسی انجام دهد به طور مثال اگر مشاهده خون در مدفوع، کم خونی و یا علائم دیگری داشته باشد و در مدت زمان 2 هفته تا 20 روز اگر به دارو جواب نداد حتما باید تحت بررسی قرار بگیرد.

عدم استفاده از انواع میوه ها

عضو مركز تحقيقات گوارش دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: معمولاً اگر افراد مدت زمان زیادی دچار بیماری روده تحریک پذیر هستند؛ بیماری می تواند فصلی باشد و گاهی هم این بیماری می تواند به دلیل استرس و مصرف غذاهای خاص باشد. نیاز نیست بیمار همه میوه ها را حذف کند اما بعضی از میوه هایی را که باعث تشدید علامت بیماری می شود را باید کمتر استفاده کنند.

دکتر فره وش با بیان اینکه این افراد حتما باید تحرک داشته باشند، افزود: این بیماران نباید با عجله غذا بخورند و پرخوری کنند. اگر علامت این افراد شدید می شود و یا از بین نمی رود حتما باید به یک پزشک متخصص گوارش مراجعه داشته باشند.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha