کد خبر: از-جان-گذشتگانی-به-نام-مددکار
۲۸ آبان ۱۳۹۹، ۲۰:۳۰
از جان گذشتگانی به نام مددکار

به گزارش گروه اجتماعی  خبرگزاری سلامت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر،حس نوعدوستی و حمایت از افراد کم برخوردار جامعه از گذشته بسیار دور بین مردم این سرزمین کهن وجود داشته است .از اواسط سال 1340 سازمان ها و موسسات خدمات اجتماعی و انجمن حمایت از کودکان و موسسات دیگر، مسئولیت ارائه خدمات حمایتی و توانبخشی به افراد نیازمند و معلولان را بر عهده داشتند .

 درسال 1347خدمات اجتماعی به صورت سازمان یافته در برنامه عمرانی چهارم مطرح  و در سال 1353 وزرات رفاه اجتماعی به وجود آمد که سال 1355 به وزارت بهداری و بهزیستی تغییر نام داد . آموزش حرفه ای در رابطه با مددکاری در سال 1377 توسط خانم فرمانفرمائیان که کارشناس امور اجتماعی سازمان ملل متحد بود در آموزش عالی خدمات اجتماعی تهران آغاز شد و فارغ التحصیلان آن موفق به دانشنامه فوق دیپلم شدند .

در سال 1324 دوره لیسانس و درسال 1349دوره فوق لیسانس مددکاری اجتماعی با عنوان مدیریت خدمات اجتماعی شکل گرفت و در دانشگاه علامه طباطبایی متمرکز شد.

مددکاری اجتماعی عبارت از مجموعه ای متشکل از تدابیر، مشاوره و فعالیت های حرفه ای است که در قالب نهاد‌ها، سازمان ها و موسسات رفاهی توانبخشی، اجتماعی، فرهنگی و تربیتی عرضه می شود تا با ایجاد تغییر دگرگونی مناسب در شرایط مادی و معنوی افراد و اقشار جامعه زمینه بهزیستی رشد و تعالی آنها را فراهم آورد.

از جان گذشتگان

فاطمه یزدی زاده رئیس اداره منابع داوطلبی و خدمات اجتماعی هلال احمر استان کرمان می گوید: بسیاری از داوطلبان با این که می دانند در بسیاری از ماموریت ها جانشان ممکن است در خطر باشد اما حس انسان دوستی، کمک به هم نوع، فعالیت اجتماعی به آنان انگیزه مضاعفی داده است تا در این مسیر استوار بمانند.

او می گوید: داوطلبان در مسیر مددرسانی به سازماندهی دقیق و توجه و احترام توسط مسئولین امر و دقت در واگذاری مسئولیت ها احتیاج دارند.

یزدی زاده همچنین می گوید: در این روزهایی که همه از ترس ویروس کرونا به خانه هایشان پناه برده اند باز هم داوطلبان با همکاری در اجرای قرنطینه، ضدعفونی اماکن عمومی، همکاری در کمک مالی به بیماران مبتلا به کرونا پیش قدم بوده اند.

او می افزاید: تا کنون برای داوطلبان و مددکاران دوره های آموزشی زیادی را برگزار کرده‌ایم از جمله آموزش‌های حضوری و غیر حضوری با مشارکت دادن فعال آن‌ها در اجرای طرح‌های بشر دوستانه و انجام کاروان های نیکوکاری و همچنین اجرای آموزش های مورد نیاز داوطلبان جهت حفاظت فردی خود و دیگران (امدادی و غیر امدادی)، توجیه انجام عملیات مورد اجرا قبل از شروع کار برای انجام کار با کیفیت است.

یزدی زاده یادآور می شود: برای حمایت بیشتر از داوطلبان استفاده از سرای امدادگران جمعیت هلال احمر با در دست داشتن کارت داوطلبی، تقدیر سالیانه در روز جهانی داوطلبان، پیامک تبریک روز تولد و مناسبت های ملی و مذهبی، مشاوره ای را در دستور کارمان قرار داده ایم.

او ارزش کار مددکاری را با توجه به کرامت انسان ها، تناسب کمک انجام شده با نیاز افراد مددجو، پیگیری تا حصول نتیجه کار می داند و می گوید: در دین ما حمایت از نیازمندان، سالمندان، کودکان بی سرپرست وجود دارد.

رئیس اداره منابع داوطلبی و خدمات اجتماعی هلال احمر استان کرمان تعداد داوطلبان استان کرمان را هشت هزار نفر عنوان می کند و می گوید: در مدت زمان 19 سال خدمتم در پست مددکار اجتماعی و رابط استان در امور گمشدگان و مفقودین جنگ و بحران ها در جمعیت هلال احمر، خاطرات زیادی دارم ولی شیرین ترین آنها راه افتادن یک دختر بچه 6 ساله است که زمان تولد در اثر عدم آگاهی خانواده از وجود یرقان، دچار تشنج مغزی شده و قدرت راه رفتن و تکلم خود را از دست داده بود و جز کپرنشینان حوزه جازموریان بود و دسترسی به مراکز درمانی برایش وجود نداشت. با حمایت مالی یکی از خیرین هلال احمر استان، هزینه کار درمانی اش پرداخت شد، زمینی برای خانواده توسط خیرین خریداری و خانه ای ساخته شد و زمان واگذاری که رفتیم بچه راه افتاد و به زبان خود از ما تشکر کرد که اشک شوق از چشمان ما جاری شد.

حل یک شبه همه مشکلات

شهین قورزهی داوطلب با سابقه ای است که از سال 82 پس از زلزله بم کار خود را آغاز کرده و بیش 17 سال است که با عشق و محبت همه خطرات را به جان خریده و به یاری مردم محروم شتافته است. به گزارشگر روزنامه اطلاعات در کرمان می گوید: وقتی در منطقه ای محروم پا می گذارم مردم آنجا با دیدنمان انتظار دارند با ترفندی راهشان درست شود، آب جاری و روستایشان آباد شود.

قورزهی معتقد است: مشکلات بسیاری در مناطق محروم وجود دارد؛ چرا که فقر مادی با فقر فرهنگی در آمیخته و مشکلات روانی بسیاری به ویژه برای حاشیه نشینان به وجود آورده است که اگر با آموزش های لازم ابتدا در رفع فقر فرهنگی بکوشیم بسیاری از آسیب ها تا اندازه ای رفع خواهد شد.

این داوطلب در ادامه این گزارش می گوید: وقتی درد مردم را می‌بینم و به عمق فاجعه پی می برم مصمم‌تر از قبل می شوم تا لبخند رضایت مردم را نظاره گر باشم، با این که راه همیشه ناهموار و خطرات بسیاری من و همکارانم را تهدید می کند و هزار حادثه غیر پیش بینی در مناطق سوزان بالای 50 درجه و راه گذرهای  سخت وجود دارد ولی ما جان بر کف دست نهاده و عشق به مردم اراده مان را قوی ساخته است.

او با اشاره به خشکسالی های متعدد در مناطق سیستان و بلوچستان –جنوب کرمان و بشاگرد می گوید: در این مناطق زندگی کشاورزان فلج شده است. برای جاری شدن آب و برگشت حیات و زندگی دوباره به روستاها بسیار تلاش شده است.

قورزهی در پایان سخنانش می افزابد: مددکاران نیاز به حمایت روحی و گره گشایی اداری دارند که در این زمینه نهاد های دولتی دست یاریگرشان را نباید پس بکشند.

سهم ناچیز

با یک حساب سر انگشتی، سهم استخدامی مددکاران اجتماعی در استخدام بزرگ و بیست هزار نفری دولت، حدود یک هزارم است که آن هم بیشتر به رشته های تحصیلی غیر مرتبط اختصاص دارد. به نظر می رسد برای بسیاری از مسئولین سنجه برای پذیرش کسی به عنوان مددکار به نوعی دیگر تعریف شده باشد.

با توجه به این که اکثر مراجعه کنندگان به مددکار را افراد نیازمند تشکیل می دهند به همین دلیل مددکار به طور متوسط یک سوم حقوق خود را به نیازمندان می دهد در حالی که خودش از حقوق ناچیزی برخوردار است و اکثر سازمان های دولتی که باید از مددکار اجتماعی متخصص استفاده شود بجایش افرادی از رشته های دیگر به کار گرفته می شود.

انگیزه های بشردوستانه در وجود مددکاران

مهدیس عالم زاده از دیگر مددکاران و کارشناس دادگستری است که به گزارشگر اطلاعات در کرمان گفت: در وجود ما انسان ها طیف وسیعی از انگیزه های متفاوت وجود دارد که هم شامل انگیزه های مادی و هم انگیزه های غیر مادی است. ما همگی تحت تاثیر این انگیزه ها هستیم منتهی شدت و ضعف این انگیزه ها در آدم های گوناگون به یک میزان نیست. بعضی بیشتر دنبال انگیزه های مادی و بعضی هم بیشتر دنبال انگیزه های غیر مادی از نوع بشر دوستانه هستند.

عالم زاده می گوید: متاسفانه ما آموزش های منسجم و دقیقی را برای مددکارن اجتماعی نداریم و هیچ ارگانی متولی ارائه آموزش های دائمی و دوره ای برای مددکاران اجتماعی نیست. آموزش های پراکنده و غیر هماهنگ  در برخی نهادها مانند انجمن مددکاری ایران یا بهزیستی یا بعضی دانشگاه های دولتی وجود داشت که در حال حاضر آنها نیز پیگیری نمی شود. باید گفت که نیازمند آموزش‌های دقیق تر و به روزتری در زمینه مددکاری اجتماعی هستیم.

این مدرس دانشگاه می گوید: مشکلات جامعه محدود به مشکلات فردی و شخصی نیست که با مشاوره و راهنمایی حل و فصل شود .طیف وسیعی از مشکلات گوناگون پیش روی افراد جامعه قرار گرفته که حل آنها نیازمند انجام یکسری اقدامات عملی و اجرایی است.

عالم زاده همچنین در رابطه با آسیب هایی که مددکاران در مسیر امداد به مردم دچار می شوند، می گوید: با توجه به این که مددکاران در خط مقدم امدادرسانی اجتماعی به اقشار گوناگون هستند، خود نیز در معرض آسیب‌های گوناگونی قرار دارند.

این یک کاستی در کشور است که مددکاران به لحاظ اجتماعی، سازمانی، ساختاری و جایگاهی راحت نباشند و دغدغه داشته باشند و نتوانند روی توانایی بیشتر فعالیت خود تمرکز کنند و مورد حمایت قرار گیرند. اینک به نظر می رسد با توجه شعار دولت مبنی بر استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی و شکل گیری سازمان های خود بنیاد، شرایطی به وجود آید که امور تخصصی مربوط به این حوزه اعم از نظارت و آموزش به شکل موثرتری پیش برود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha