کد خبر: اما-و-اگرهای-واکسن-کرونای-آسترازنکا
۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۰:۰۷
اما و اگرهای واکسن کرونای آسترازنکا

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، آسترازنکا نامی است که شاید این‌روزها در اخبار شنیده باشید. آسترازنکا نام شرکت چند ملیتی بریتانیایی_سوئدی است که در حوزه دارو فعالیت می‌کند و مرکز آن در لندن واقع شده است. این شرکت بعد از شروع همه‌گیری کرونا اقدام به انجام تحقیقات و تولید واکسن کووید۱۹ کرد و سال گذشته از تولید این واکسن خبر داد. تکنیک به کار رفته دراین نوع واکسنChadox-1 است و در فاز سوم بر روی مردم بریتانیا و هندوستان امتحان شد.

چندی پیش کیانوش جهانپور از ورود هفت هزار دوز از این واکسن به کشور خبر داد و پس از آن این واکسن هم در لیست واکسن‌هایی که به نوبت به گروه‌های مختلف تزریق می‌شوند، قرار گرفت اما خبرهای ضدونقیضی از این واکسن در دنیا شنیده می‌شد و تا جایی که حتی عنوان شد استرالیا و دانمارک به دلیل مشاهده لخته خون در افراد جوانی که واکسن تزریق کرده بودند، تزریق این نوع واکسن را متوقف کرده است.

روز گذشته انجمن هماتولوژی و انکولوژی ایران اطلاعیه‌ای منتشر کرد که در آن از مشاهده لخته خون در برخی از افراد خبر داده بود. در این اطلاعیه آمده است: «واکسن آسترازنکا یکی از چهار واکسنی است که در حال حاضر در کشور تزریق می‌شود. اثربخشی این واکسن در پیشگیری از بیماری با توجه به مطالعات انجام شده ثابت شده است. این واکسن خطر بستری در بیمارستان و مرگ ناشی از کووید 19 را نیز کاهش می‌دهد. مواردی از لخته شدن خون همراه با پلاکت پایین متعاقب تزریق این واکسن گزارش شد. شانس ایجاد این مشکل خیلی کم است. ( 4 مورد در هر یک میلیون تزریق واکسن)» در ادامه این اطلاعیه انجمن هماتولوژی سن افراد که لخته خون در آن‌ها مشاهده شده، بین ۲۲ تا ۵۰ سال و بیشتر در زنان عنوان کرده و از کسانی که واکسن تزریق کرده‌اند خواسته تا در صورت مشاهده تنگی نفس، درد قفسه سینه، تورم پا، درد مداوم شکم، سردرد شدید همراه با تاری دید و لکه‌های قرمز روی بدن در مدت پنج تا ۲۰ روز پس از تزریق در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند.

مطالعات در مورد این واکسن نشان داده که از میان بیست میلیون و دویست هزار واکسن آسترازنکا تزریق شده در انگلیس، ۷۹ مورد لخته شدن گزارش شد که منجر به ۱۹ مورد فوت شده است. این در حالی است که علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا ضمن تکذیب ممنوعیت استفاده از این واکسن در جوانان گفت: افراد بالای ۵٠ سال واکسن آسترازنکا دریافت خواهند کرد و هیچ منع مصرفی در هیچ گروهی سنی برای تزریق واکسن آسترازنکا وجود ندارد و همه افراد می‌توانند این واکسن را تزریق کنند.

اما اگرها درخصوص واکسن‌ها بسیار است و موافقان و مخالفان بی‌شماری هم در دنیا وجود دارند اما آنچه اهمیت دارد، سیاسی نکردن بحران کرونا و ارائه شفاف واقعیت‌ها است، هرچند تنها راه خارج شدن از بحران واکسیناسیون باشد.

گزارش: پرستو خلعتبری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha