کد خبر: ایران-دارای-یکی-از-قوی‌-ترین-نظام‌-های
۱۵ دی ۱۴۰۰، ۱۴:۴۰

مدیرکل همکاری‌های بین ‌الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه نظام سلامت ایران قوی بوده و توانسته خود را در این شرایط حفظ کند، گفت: حدود ۱۷ سال است که یک مورد فلج اطفال در کشور دیده نشده است، فلج اطفال در همه دنیا بجز در افغانستان و پاکستان که با ایران هم‌ مرز هستند، ریشه‌ کن شده است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا، دکتر محمدحسین نیکنام، در آیین تکریم رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی قم و معارفه سرپرست جدید این دانشگاه با بیان اینکه ایران دارای یکی از قوی‌ ترین نظام‌ های سلامت در منطقه و دنیا است، گفت: ۶۰ درصد بیماری مالاریای موجود در کشور وارداتی است و ایران هر ساله از مرزهای شرقی در هجمه بیماری‌ های سل و وبا قرار دارد.

وی تصریح کرد: با ترددهای بسیار و ورود سیل‌ وار مهاجران افغان از مرزهای شرقی به کشور که در ماه‌ های اخیر افزایش یافته، مسائل متعددی برای حوزه بهداشت و سلامت به وجود آمده و وضعیت بخش‌ های عفونی بیمارستان‌ های کشور که پذیرای جمعیت زیادی از مهاجران است، گویای این مساله است. دکتر نیکنام اضافه کرد: در بیش از ۴۰ سال گذشته، چهار میلیون مهاجر افغان در کشور ساکن شدند که این موضوع هم مسائل و الزامات خود را دارد. وی با بیان اینکه نظام سلامت کشور ما قوی است و توانسته خود را در این شرایط حفظ کند، افزود: حدود ۱۷ سال است که یک مورد فلج اطفال در کشور دیده نشده است؛ فلج اطفال در همه دنیا بجز در افغانستان و پاکستان که با ایران هم‌ مرز هستند، ریشه‌ کن شده است. وی اضافه کرد: فقط استان خراسان جنوبی ۴۶۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد که با این ترددها و حجم جابه‌ جایی‌ ها قابل کنترل نیست. مدیرکل همکاری‌ های بین‌ الملل وزارت بهداشت ادامه داد: توانستیم در این شرایط، نظام سلامت را در شاخص‌ های مختلف از جمله بیماری فلج اطفال کاملا حفظ کنیم و پاک نگه داریم که نشانه قدرت نظام سلامت ایران است. به گفته وی، نظام سلامت ایران در کنترل شیوع بیماری کرونا با هدایت رهبر معظم انقلاب و مدیریت مسئولان بسیار خوب عمل کرده است. وی با بیان اینکه هر استانی ظرفیت‌ ها و ویژگی‌ ها خاص خود را در نظام سلامت دارد، اظهار کرد: با توجه به اینکه در هم تنیدگی سلامت و دین کاملا مسلم و ثابت شده و با عنایت به ویژگی مذهبی بودن شهر قم و وجود حوزه علمیه قم، می‌ طلبد که نظام سلامت در استان قم، الگوی بارز و نمونه برای کل کشور و دنیای اسلام، باشد. دکتر نیکنام در ادامه گفت: کسانی که در دولت اسلامی مسئولیتی دارند، باید بدانند که این مساله فرصتی الهی برای خدمتگزاری به مردم و امانتی از سوی خداوند است. مدیرکل همکاری‌ های بین‌ الملل وزارت بهداشت با تاکید بر حفظ امانت مسئولیت، اضافه کرد: حفظ و تقویت روحیه مردمی بودن مسئولان از موارد مهمی است که از سوی اهل‌ بیت (ع) و پیامبر اسلام (ص) توصیه شده است. وی ادامه داد: تودیع و معارفه، انتقال امانت از فردی به فرد دیگر است و انتظار می‌ رود مدیران در هر مسئولیتی که هستند، امانت‌ دار باشند. وی با اشاره به اینکه سلامت چهار بعد دارد، خاطرنشان کرد: اولین و شناخته‌ شده‌ ترین بعد، سلامت جسمی بوده و روان که بعد دوم سلامت است، بخش اساسی وجود انسان است. سلامت اجتماعی بعد سوم است و مسئولان نظام نقش بسیار اساسی دارند؛ سلامت معنوی نیز که آخرین بعد است، با دین، ایمان و نگرش انسان به عالم ارتباط دارد. گفتنی است، آیین تکریم و معارفه رییس دانشگاه علوم پزشکی قم، با حضور آیت الله سعیدی، امام جمعه قم و تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س)، دکترمحمدحسین نیکنام، مدیرکل همکاری بین المللی وزارت بهداشت، مهندس حاجی زاده، معاون استاندار قم و دیگر مدیران استان، برگزار شده و دکتر مصری به عنوان سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی قم منصوب و از خدمات دکتر قدیر، رییس سابق این دانشگاه نیز قدردانی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha