کد خبر: باید-با-ریل‌گذاری-مناسب-توسعه-اقتصاد
۱۴ دی ۱۴۰۰، ۱۷:۵۳
باید با ریل‌گذاری مناسب توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر را پویاتر کنیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست تخصصی بررسی اقتصاد فرهنگ با اشاره به اهمیت قابل توجه مفهوم اقتصاد فرهنگ در سیاستگذاری های کلان این وزارتخانه گفت: مصمم هستیم با ریل‌گذاری مناسب بتوانیم در ادامه راه اقتصاد فرهنگ و هنر را پویاتر و آن را توسعه دهیم.

به گزارش  گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر محمدمهدی اسماعیلی در نشست «زیست بوم اقتصاد فرهنگ» که به ابتکار صندوق اعتباری هنر در محل این وزارتخانه برگزار شد، با اشاره به طراحی برنامه فرهنگی دولت سیزدهم، اظهار داشت: یکی از سرفصل های برنامه تحولی دولت که به زودی رونمایی می‌شود، مربوط به اقتصاد فرهنگ است، البته 5 تا 6 سرفصل کلی این برنامه مربوط به حوزه فرهنگ و هنر و در برخی فصل‌ها  نیز تکالیفی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مانند موضوع جمعیت در نظر گرفته شده، اما در حوزه اقتصاد فرهنگ، 28 تکلیف برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش‌بینی شده است.

عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به اینکه این تکالیف را ذیل برنامه اقتصاد فرهنگ در وزارتخانه در نظر گرفته‌ایم، گفت: یکسری برنامه اقدام در برنامه تحولی در نظر گرفته شده اما تلاش می کنیم برنامه‌های اقدام را به برنامه‌های اجرایی تبدیل کنیم، به طوری که همه بخش‌های وزارتخانه اعم از معاونت‌ها، سازمان‌ها و موسسات تابعه درگیر این موضوع باشند.

وی خاطرنشان کرد: البته فراموش نکنیم در لایحه بودجه 1401 هم باید دو درصد از اعتبارات هزینه‌ای همه دستگاه‌های اجرایی در حوزه فرهنگ هزینه شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: این اتفاقی که درلایحه بودجه 1401 رخ داده به این معناست که یک ظرفیت خوب اقتصادی در اختیار حوزه فرهنگ قرار می گیرد و  نیازمند برنامه‌ریزی خوب و صحیح است، اما سوال این است که در این زمینه ما آیا نیازمند یک سازمان اقتصاد فرهنگ در داخل وزارتخانه هستیم یا خیر؟ و این بدان معنا نیست که این سازمان در عرض سایر سازمان‌ها باشد بلکه سازمانی است که کمک‌کننده سایر بخش‌ها خواهد بود و باید همه بخش‌ها حرکت بدهد.

اسماعیلی همچنین با اشاره به ظرفیت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، یادآور شد: یکی از تکیه‌گاه‌های عمده اقتصاد فرهنگ در این سازمان وجود دارد،به طوریکه در این زمینه باید تمام رایزن‌های فرهنگی خود را که هم اکنون در حدود 80 نمایندگی فعال هستند به بهترین شکل از این شبکه گسترده خارجی فعال  کرده و از این رو باید یکی از ماموریت‌های اصلی رایزنان ما توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر باشد.

رئیس شورای هنر ادامه داد: در این برنامه اقتصادی باید تکلیف ارتباط میان حاکمیت و بخش خصوصی هم مشخص شود، چراکه قرار نیست ما کار تصدی‌گری داشته باشیم بلکه وظیفه ما تسهیل‌گری است به این معنا که موانع قانونی توسط ما باید برداشته شود.

اسماعیلی در عین حال گفت: باید بخش خصوصی بتواند به راحتی کار خود را انجام دهد، تا فضای کنش‌گری اقتصادی‌ اصحاب فرهنگ و هنر تسهیل شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: تمام هدف ما این است که جریان هنری کشور به یک جریان مولد اقتصاد هنری تبدیل شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به اهمیت استفاده از ظرفیت سازمان اوقاف و امور خیریه در زمینه پویایی اقتصاد فرهنگ نیز اشاره کرد و گفت: بخشی از فعالیت‌های ما در حوزه فرهنگ دینی است، البته قواعد و ضوابط شرعی در این حوزه باید رعایت شود اما می‌توان از این ظرفیت در جهت ارتقای برنامه‌های فرهنگی هم بهره برد.

گفتنی است، در این نشست که به پیشنهاد صندوق اعتباری هنر و با حضور معاونین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار گردید کارشناسان مدعو به ارایه نظرات خود در این زمینه پرداختند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha