کد خبر: برای-اطلاع-از-روش-معدوم-کردن-داروهای-تا
۱۸ اسفند ۱۳۹۹، ۱۰:۰۱

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر جبرائیل موفق با اشاره به اینکه برخی از افراد داروهای خود را پس از طی شدن بیماری، نگهداری می کنند که این کار خطرناکی است، عنوان کرد: نگهداری از داروها در قفسه دارویی و یا جعبه داروها در آشپزخانه یا یخچال بین مردم عمومیت پیدا کرده اما در  نظافت کلی عید زمان مناسبی است تا به قفسه یا جعبه دارویی منزل سری بزنیم و به آن سرو سامان بدهیم .

وی با بیان اینکه داروهایی که تاریخ مصرف آنها به اتمام رسیده است باید از بسته بندی اصلی خارج شده و داخل یک کیسه زباله ریخته و معدوم شود خاطر نشان کرد: برای جلوگیری از مصرف نابجای داروهای دور ریخته شده بهتر است قرص ها و کپسول ها را با زباله های تر مانند تفاله چای مخلوط نمایید تا ظاهر ناخوشایند آنها مانع مصرف دارو توسط کودکان شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه مخلوط حاصل را می توانید همچنین در قوطی حلبی خالی یا دیگر ظروف مشابه ریخت تا از نشت دارو یا ریختن آن به بیرون از سطل زباله جلوگیری شود، عنوان کرد: تاریخ انقضا دارو به طور معمول به تاریخ شمسی یا میلادی روی جلد مقوایی داروها و یا روی ورقه های آلومنیومی قرص ها و کپسولها وبرای امپولها بر روی شیشه امپول و در خصوص پماد و کرم های موضعی بر روی انتهای تیوپ حک شده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه شربت های تاریخ انقضا گذشته  به جز انتی بیوتیک ها را باید در فاضلاب خالی کرده و شیشه های آن را دور ریخت تصریح کرد: سوسپانیسون انتی بیوتیک ها را باید بعد از گذشت ده روز از مصرف شان داخل سطل زباله ریخت.

دکتر موفق با اشاره به اینکه قبل از دور انداختن دارو باید دستور مصرف روی آن را برای جلوگیری از مصرف نابجا مخدوش کرد گفت: قطره چشمی که از باز شدن درب آنها یک ماه گذشته است دیگر استریل نمی باشدو باید دور ریخته شود.

وی با بیان اینکه امپولها و سرنگ های تاریخ انقضا گذشته را در کیسه زباله بریزید و معدوم نمایید، گفت: کرم ها دارای تاریخ انقضا 6 ماه تا 24 ماهه است و پس از باز کردن باید مصرف شود علاوه براین براساس ملاحظات زیست محیطی محققان ، از آنجا که تاکنون عارضه ای ناشی از باقیمانده دارو در محیط زیست انسان و خصوصا اب ملاحظه نشده است ریختن دارو در فاضلاب بلامانع است.

دکتر موفق گفت: دارویی که تاریخ انقضا آنها فرا نرسیده است و مورد مصرف در منزل ندارد می تواند به مراکز منتخب جمعیت هلال احمر جهت استفاده اهدا شود زیرا داروخانه های سطح شهر از پس گرفتن دارویی که قبلا به صورت آزاد یا بیمه فروخته شده معذور هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha