کد خبر: برگزاری-۴-انتخابات-در-شهر-تهران
۲۵ خرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۳۹
برگزاری ۴ انتخابات در شهر تهران

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت، عیسی فرهادی فرماندار تهران در یک برنامه تلویزیونی در خصوص چهار انتخابات پیش رو در شهر تهران، یادآور شد: در تهران برای اولین بار ۴ انتخابات ریاست جمهوری، شورای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان به صورت همزمان برگزار می‌شود. بالغ بر ۲۶۰۰ نفر برای انتخابات شورای شهر، ۵۹۷ نفر برای مجلس شورای اسلامی و ۵۴ نفر برای خبرگان ثبت‌نام کردند. فراهم کردن مقدمات انتخابات شهر تهران، حدود پنج ماه زمان می‌برد. در ۲۲ منطقه تهران، ۴۶۰۰ شعبه داریم. در هر شعبه چهار صندوق برای چهار انتخابات وجود دارد که مجموعا نزدیک به ۱۸ هزار صندوق می‌شود. در شهر تهران عوامل دست‌اندرکار شامل مجریان و ناظران، بازرسان وزارت کشور و عوامل نیروی انتظامی حدود ۱۰۰ هزار نفر هستند.

وی با اشاره به تمهیدات صورت گرفته جهت برگزاری هر چه بهتر انتخابات در شرایط کرونایی، گفت: عوامل هر شعبه نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده‌اند. امسال دو نماینده فرماندار در شعبات حضور دارند. با توجه به شرایط کرونایی، تعداد شعبات بیشتر و حدود ۲۲۰ شعبه در مساجد و مدارس آماده شده است. همچنین داربست‌هایی در این مکان‌ها نصب شده تا حتی‌الامکان از فضای باز برای رأی‌گیری استفاده گردد.

به گفته فرماندار تهران، مواد ضدعفونی کننده مثل الکل و ماسک در دسترس است. اثر انگشت هم از روند رأی‌گیری حذف شده. انتخابات نسبت‌ به سال‌های قبل یک ساعت زودتر یعنی از ساعت هفت صبح آغاز می‌شود. همه ۲۵ نفر عوامل هر شعبه از ساعت شش صبح در محل خدمت خود حاضر هستند. آمادگی کامل وجود دارد و تمهیدات اندیشیده شده است.

فرهادی درباره چگونگی شمارش آرا، عنوان کرد: انتخابات در تهران هم حدود سه الی چهار روز طول می‌کشد. یک روز برگزاری انتخابات و دو روز دیگر شمارش آرا زمان خواهد برد.  شمارش ۲۱ کرسی انتخابات شورای شهر از دل ۲۲۲۴ نامزد تایید شده بسیار زمان بر است چون به صورت دستی انجام می‌شود. شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری به دلیل ملی بودن در اولویت اول است. چون انتخابات تک برگ است سریع انجام می‌شود و احتمالا نه ساعت بعد از اتمام ساعت رای‌گیری نتایج اعلام خواهد شد. شمارش آرای مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری و شورای شهر هرکدام به ترتیب ذکر شده در اولویت‌های بعدی هستند.

وی در ادامه، خاطرنشان کرد: رنگ درب صندوق ریاست جمهوری آبی، شورای شهر قرمز، خبرگان رهبری؛ یشمی و مجلس شورای اسلامی قهوه‌ای است. سعی بر این است که به اشتباه آرا در صندوق‌های دیگر ریخته نشوند؛ اما اگر این اتفاق افتاده باشد، ما در پایان رأی‌گیری طبق قانون، رأی هر انتخابات را جدا و به صندوق خودش منتقل خواهیم کرد.

فرهادی با اشاره به احتمال تمدید انتخابات تا ساعت دو شب در شرایط کرونایی، یادآور شد: از مردم خواهش می‌کنیم در ساعات اولیه رأی‌گیری حضور پیدا کنند تا از تجمع افراد در اواخر روز جلوگیری شود. ساعت اولیه اتمام انتخابات، پنج بعدازظهر خواهد بود؛ ولی معمولا به دلیل استقبال بیشتر مردم از عصر به بعد ساعت رأی‌گیری تا حدود ۱۲ شب در نوبت‌های مختلف توسط وزارت کشور تمدید می‌شود. در این دوره به دلیل ویروس کرونا و جلوگیری از شلوغی شعب احتمال دارد که انتخابات تا ساعت دو شب تمدید شود.

فرماندار تهران با بیان اینکه مردم از نرم‌افزار شعبه یاب روی تلفن همراه خود استفاده کنند، گفت: مردم حتما با ماسک و خودکار شخصی در روز انتخابات حضور پیدا کنند. از آوردن کودکان به دلیل شرایط کرونایی خودداری شود تا تجمع صورت نگیرد. نرم‌افزاری تحت عنوان شعبه‌یاب توسط وزارت کشور طراحی شده است. با نصب رایگان این نرم‌افزار روی تلفن همراه، مردم می‌توانند از شعبه‌های موجود تا شعاع یک کیلومتری محل سکونت خود مطلع شوند. حتی شعبات خلوت‌تر هم در این نرم‌افزار نشان داده می‌شود. مردم سعی کنند برای رأی دادن شعبات خاص که خیلی شلوغ‌اند را انتخاب نکنند چون باعث معطلی زیادشان خواهد شد.

بر اساس گزارش روابط عمومی فرمانداری تهران، وی در پایان افزود: مردم از هم‌اکنون کارت ملی و شناسنامه خود را در دسترس بگذارند. برای هر کد ملی یک‌بار امکان رأی‌گیری وجود دارد. همراه بردن شناسنامه جهت اخذ رأی الزامی است. در انتخابات شورای شهر حتما همه از حالا ۲۱ نفر مورد نظر خود را با کد اختصاص یافته به هر نامزد یادداشت کنند که در روز رأی‌گیری معطل نشوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha