کد خبر: بیمار-کرونا-ممکن-است-اهل-ووهان-نباشد
۲۲ مرداد ۱۳۹۹، ۱۹:۳۶

به گزارش  گروه بین الملل خبرگزاری سلامت به نقل از العالم ، در آستانه آغاز تحقیقات سازمان جهانی بهداشت در شهر ووهان چین، مدیر امور اضطراری این سازمان گفته بیمار صفر ممکن است اهل این شهر نباشد.

شیوع گسترده و اولیه بیماری ناشی از ویروس کرونای سارس-۲ نخست در ووهان، شهری در استان هوبئی، در مرکز خاوری چین، رصد شد.

اما پژوهشگران این احتمال را ممکن می‌دانند که بیمار نخست، کسی که احتمالا ویروس از خفاش یا حیوان دیگری به او سرایت کرده، از جای دیگری آمده باشد.

در عین حال مشخص نیست آیا این تحقیقات شامل موسسه ویروس‌شناسی ووهان، که دونالد ترامپ و شماری از اعضای دولت او اتهام‌هایی را متوجه نقش آن در سرایت کرونا و همه‌گیری کووید-۱۹ مطرح کرده‌اند، می‌شود یا خیر.

نهاد دولتی جمهوری خلق چین، «کمیسیون ملی بهداشت»، گفته بود بیماران مبتلا به «ذات‌الریه مرموز» در فاصله ۱۲ تا ۲۹ دسامبر، ۲۱ آذر تا هشتم دی ماه، دیده شده‌اند.

اما در حال حاضر پژوهش‌ها و تحقیقات مختلف، نشان می‌دهند که نخستین موارد ابتلا به زمانی پیش از این تاریخ باز می‌گردد.

مایک رایان، مدیر برنامه اضطراری سازمان جهانی بهداشت، در نشستی خبری گفته «واضح است که خوشه نخست بیماری در ووهان دیده شده است. تحقیقات همه‌گیرشناسی هم در آن‌جا آغاز می‌شود».

وی تأکید کرد سال‌ها مشغول امور تحقیقاتی در مورد همه‌گیری بیماری‌ها بوده و «بیمار صفر لزوما اهل همان ‌جایی نیست که خوشه اول بیماری دیده شده‌است».

رایان می‌گوید «بیمار صفر مشخصا در زمانی پیش (از گزارش‌ها) وجود داشته و شاید هم اساسا اهل جای دیگری‌ست. در نتیجه نباید ذهن را محدود کرد».

مدیر برنامه‌های اضطراری سازمان جهانی بهداشت یادآوری کرده است که سال‌ها طول کشید تا ریشه اصلی بیماری «مرس» مشخص شود و در مورد بیماری سارس هم پژوهشگران در نهایت نتوانستند به‌طور قطع متوجه شوند ویروس چگونه از حیوان یا حیوانات به انسان انتقال یافته است.

بیمار صفر به نخستین انسان بیماری اطلاق می‌شود که به ویروسی یا میکروبی آلوده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha