کد خبر: تعداد-بیماران-مبتلا-به-کووید-۱۹-نسبت-به
۳۰ تیر ۱۳۹۹، ۱۲:۳۱

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،شاپور بدیعی اظهار کرد: شهرهای مختلف خراسان رضوی به‌خصوص مشهد از ابتدای اسفند ماه وارد بحران کرونا شد که در گام نخست بیمارستان‌ شریعتی و در گام‌های بعدی بیمارستان‌های امام رضا(ع) و قائم(عج) در بحث درمان بیماران کرونایی فعال شد.

وی افزود: در ایام موج نخست بیشترین آمار بستری‌های روزانه در مشهد ۶۰۰ نفر بود و خوشبختانه اکثر بیماران کرونایی بستری در ۳ مرکز درمانی فعال در بحث کووید ۱۹ بهبود یافته و ترخیص شدند و آمارهای روزانه با توجه به همکاری‌های مردم با خادمان حوزه سلامت تا نیمه اول خرداد ماه روزبه‌روز در حال کاهش بود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه از نیمه دوم خرداد ماه موج دوم بحران کرونا آغاز شد و متأسفانه شاهد افزایش شدید آمار بیماران بودیم، خاطرنشان کرد: با وجود آنکه بیمارستان ۶۱۰ تختخوابی امام رضا(ع) به وضعیت عادی بازگشته بود، مجدد به به بیماران کرونایی اختصاص یافت و بیمارستان شریعتی هم که به عنوان مرکز درمانی مرجع و اصلی از روز نخست فعال بود، حتی یک روز هم در حالت عادی قرار نداشت.

دکتر بدیعی تصریح کرد: با همکاری بیمارستان‌های قائم(عج) و شهید هاشمی‌نژاد در بحث اعزام نیروهای کادر درمان به بیمارستان امام رضا(ع)، شاهد افزایش سرعت و کیفیت خدمات‌رسانی به بیماران کرونایی بستری در این مرکز درمانی بودیم و با وجود افزایش تعداد بیماران بستری نسبت به مرحله نخست کوچکترین خللی در بحث سرعت و کیفیت خدمت‌رسانی به‌وجود نیامده است.

وی تأکید کرد: در این ۵ ماهه بخشی از پرسنل به جهت شرایط خاصی که بیماران کرونایی دارند، خود مبتلا شده‌اند که خوشبختانه اکثر آنان بهبود یافته‌‎اند یا اینکه رو به بهبودی هستند؛ مشکل دیگر هم در بحث خستگی نیروها و فشردگی بالای کارها بود که جا دارد از همکاری مراکز درمانی غیردولتی، خصوصی و خیریه‌ای تقدیر و تشکر کنیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ذکر این نکته که در ماه‌های اخیر شاهد افزایش تجهیزات حوزه درمان همچون دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن، به‌روزرسانی اقلام و تجهیزات بیمارستانی و غیره بودیم، بیان کرد: در این مدت حمایت‌های همه‌جانبه نماینده ولی فقیه، استاندار، تولیت آستان قدس رضوی، فرماندار، شهردار و دیگر مسئولان استانی و شهری از خادمان حوزه سلامت موجب تزریق انرژی مضاعف شد و با وجود گام‌های مؤثری که در بحث توسعه و تقویت تجهیزات پزشکی در حوزه درمان با حمایت وزارت بهداشت و رییس و معاونان دانشگاه علوم پزشکی مشهد برداشته شد، اما نیازمند برنامه‌ریزی بهتر در حوزه تقویت نیروی انسانی هستیم.

دکتر بدیعی تأکید کرد: در ایام موج دوم بحران کرونا فعالیت مجدد سامانه تلفنی ۱۹۱ پاسخگویی به سوالات کرونایی فعال شده و از مردم می‌خواهیم که به‌جای مراجعه مستقیم به بیمارستان در این وضعیت بحرانی که برای خود آنان خطرناک است، با این سامانه تماس بگیرند واز راهنمایی مشاوران و کارشناسان مستقر در پشت خطوط ۱۹۱ برخوردار شوند، شاید مشکل به‌صورت تلفنی و یا مراجعه به مراکز بهداشت برطرف شود و نیازمد مراجعه به مرکز درمانی نباشد.

وی اضافه کرد: مردم اگر با مشاوره لازم مشاوران و کارشناسان سامانه ۱۹۱ مشکلشان حل نشد به مراکز سطوح ۳ گانه ارجاع می‌شوند و در صورت نیاز به مرکز درمانی اعزام خواهند شد و نیازمند مراجعه مستقیم آنان نیست.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ذکر این نکته که خدمت دیگر این روزها در بحث فعال‌شدن طرح مراقبت در منزل بوده که به تازگی با همکاری مراکز پرستاری و مراقبت‌های بالینی آغاز شده است، گفت: در قالب این طرح به بیمارانی که نیازمند ارائه خدمات در بیمارستان نیستند، در منزل با تعرفه دولتی خدمات ارائه می شود و تعرفه غیردولتی هم تنها در برخی موارد خاص لحاظ می‌گردد.

دکتر بدیعی خاطرنشان کرد: همواره معتقدیم که پیشگیری بهتر از درمان است، هیچ چیز بهتر از سلامتی نیست و زمانی قدر آن را می‌دانیم که گرفتار بیماری شویم، در این روزها هم که بحران کرونا در کمین ماست باید با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و فاصله‌گذاری مراقبت کامل از خود و اطرافیانمان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه امیدواریم که همه مردم در سلامت کامل باشند و نیازمند خدمات نیروهای حوزه درمان نباشند، اما بدانند که کادر درمانی بیمارستان‌ها در این ۵ ماهه تلاش‌ها و خدمات شبانه‌روزی داشتند و لحظه‌ای فرصت برای استراحت نداشتند، تأکید کرد: در چنین شرایطی باید به توصیه‌های خادمان حوزه سلامت در جهت حفظ سلامت خود و اطرافیان و نیز رفع خستگی مدافعان سلامت تلاش کنیم، تا این زحمتکشان سفیدپوش با تزریق انرژی جدید بتوانند همچون گذشته خدمتی مؤثر و اثربخش به بیماران داشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha