کد خبر: حرکت-دنده-عقب-در-بزرگراه-تخلف-حادثه‌س
۱۳ تیر ۱۴۰۰، ۱۲:۰۸
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت؛ سرهنگ مهدی نامجو سرکلانتر پلیس بزرگراههای تهران بزرگ در برنامه تلویزیونی «شهر امن» به توقفات ناایمن در حاشیه بزرگراهها اشاره و اظهار داشت: یکی از چالش‌های آمد و شد وسایل نقلیه در محورهای بزرگراهی، آزادراهی و حتی معابر معابر خارج از شهر بحث توقفات ناایمن وسایل نقلیه است. وی ادامه داد: توقفات ناایمن به توقفاتی گفته می شود که در خطوط حرکتی و در سطح سواره رو معابر و حاشیه راهها خارج از نقاط پهلوگاهی و توقفگاهی بدون نصب تابلوها و علایم هشدار دهنده انجام شود که افزایش تصادفات را نیز در بر دارد. سرهنگ نامجو تصریح کرد: توقف ناایمن معمولا به دو شکل اتفاق می افتد؛ بعضی ارادی و برخی غیر ارادی هستند؛ نقص فنی وسیله نقلیه و خراب شدن خودرو غیرارادی و توقف در حاشیه معابر برای عرضه کالا، استراحت کوتاه، پرسیدن آدرس یا خرید کالا ارادی است. سرکلانتر پلیس بزرگراه های پایتخت اعلام کرد: برابر قانون اگر وسیله نقلیه ای در سطح معابر متوقف شد راننده وسیله نقلیه موظف است که تمام سعی و تلاش خود را جهت خارج کردن وسیله نقلیه از خطوط حرکتی انجام دهد و راه سایر وسایل نقلیه را مسدود نکرده و مزاحمتی برای سایر وسایل نقلیه و عابرین ایجاد نکند و هیچ گونه ترافیکی درست نکند اما اگر به هر دلیلی امکان کنار کشیدن وسیله نقلیه وجود نداشته باشد راننده باید تابلو و علایم هشداردهنده مثل مثلث خطر را قرار دهد؛ در بزرگراهها و آزادراهها از فاصله 100 یا 150 متری یکی در پشت وسیله نقلیه معیوب و دیگری در پهلوی وسیله نقلیه حتماً قرار دهد همچنین در سایر جاده ها نیز این علایم هشداردهنده باید در فاصله 70 متری نصب شود و اگر خرابی خودرو در سر پیچ ها که محدودیت دید کمتری دارد روی دهد حتما این علایم در فاصله 200 متری قرار گیرد تا رانندگانی که از پشت سر به این خودرو نزدیک می شوند فرصت عکس العمل را داشته باشند. وی افزود : این خرابی چه در روز اتفاق افتاده و چه در شب رانندگان حتما از فلاشر خودروی خود یا همان جبران نما استفاده کنند تا دیگر رانندگان متوجه شده و از بروز حوادث جلوگیری شود. نامجو بیان داشت: برخی اوقات این توقفات ممکن است باعث بروز حوادث و تصادفات شود که پلیس با این توقفات به شدت و طبق قانون برخورد می‌کند؛ مثلا اگر در آزادراهها باشد برابر ماده 4 قانون ایمنی راهها موجب تقصیر در تصادف خواهد بود و در سایر راهها با بررسی جمعی جهات و شرایط موجود توسط کارشناسان راهور حتما سهم تقصیر لحاظ خواهد شد. وی ادامه داد : اگر این توقفات موجب تصادف نشود به لحاظ خودداری از کنار کشیدن خودرو حتی در تصادفات نیز اعمال قانون خواهد شد؛ در ضمن توقفات حاشیه ای از طریق تابلوهای مطلقا ممنوع که در حاشیه بزرگراهها و آزادراهها نصب شده به رانندگان اطلاع رسانی شده است. سرکلانتر پلیس بزرگراههای تهران بزرگ با بیان اینکه تصادفات دلخراش حاصل دنده عقب در معابر و بزرگراهها است در خصوص حرکت با دنده عقب در بزرگراهها و خطرات آن گفت : حرکت با دنده عقب های غیر ضروری جز تخلفات حادثه ساز پلیس محسوب می شود که علاوه بر اعمال قانون، نمره منفی را نیز در بر خواهد داشت. وی ادامه داد: اگر در این تخلف خودرو شخصی و پلاک آن شخصی باشد 5 نمره منفی و اگر وسیله نقلیه عمومی باشد 7 نمره منفی اعمال خواهد شد. سرهنگ نامجو گفت: برخی رانندگان به علت عدم آشنایی با سطح شهر و گاهی بخاطر حواس پرتی در رانندگی از مقطعی عبور می کنند که باید از آن خارج می شدند که به لحاظ اصلاح مسیر اقدام به دنده عقب های غیر ضروری می کنند که بسیار خطرناک است و تصادفات دلخراشی را به واسطه ارتکاب این تخلف شاهد هستیم. وی از رانندگان خواست به هیچ عنوان به جهت بازگشت و اصلاح مسیر اقدام به دنده عقب در معابر و بزرگراهها نکنند تا شاهد حوادث و تصادفات دلخراش در سطح شهر تهران نباشیم .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha