کد خبر: درد-پهلو-به-علائم-اصلی-کرونا-اضافه-شد
۲۹ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۲۶
درد پهلو به علائم اصلی کرونا اضافه شد

بهزاد عین‌الهی فوق تخصص بیماری‌های کلیه بالغین (نفرولوژی) در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به این موضوع که تکرر ادرار و وجود خون در ادرار مبتلایان به کووید ۱۹ چند ماهی است که در کنار علائم اصلی این بیماری قرار دارند، اظهار داشت: وجود خون در ادرار می‌تواند دلایل متعددی مانند سنگ کلیه داشته باشد.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل اصلی خون در ادرار و اینکه فرد می‌تواند وجود خون در ادرار را با چشم مشاهده کند، کووید 19 است، افزود: در بعضی از مطالعات وجود خون در ادرار به صورت واضح و میکروسکوپی از 30 تا 40 درصد هم گزارش شده است.

این فوق تخصص بیماری‌های کلیه گفت: درگیری کلیه و مجاری ادرار در کرونا به شکل‌های مختلف مانند نارسایی حاد کلیه که حتی ممکن است کار بیمار به دیالیز کشیده شود هم دیده شده است.

دفع پروتئین از ادرار

عین‌الهی اضافه کرد: همچنین دفع پروتئین از ادرار از اوایل شیوع کرونا در کشور گزارش شده است. ممکن است در خصوص وجود خون در ادرار و دفع پروتئین اطلاع رسانی خوبی انجام نشده باشد.

وی با تاکید بر اینکه در زمان مراجعه بیمار با علائمی مانند وجود خون در ادرار حتما باید سایر علل بررسی شود، گفت: وجود سنگ، عفونت، سرطان و دیگر علل می‌تواند باعث ایجاد خون در ادرار یک فرد شوند به همین دلیل برای تشخیص علت حتما باید بررسی‌های دقیق انجام شود.

این فوق تخصص بیماری‌های کلیه بالغین با اشاره به درد پهلو و تکرر ادرار هم بیان داشت: درد پهلو و تکرر ادرار همیشه به خاطر بیماری‌های کلیوی در بدن یک فرد تظاهر پیدا نمی‌کنند. درد پهلو از شایع‌ترین علائم کلیه نیست بلکه به خاطر گرفتگی عضلات، اسپاسم و دردهای عصبی و عضلانی است.

عین‌الهی ادامه داد: اکثر افرادی که به خاطر درد پهلو به پزشک مراجعه می‌کنند علل دیگری جز بیماری‌های کلیوی دارند و ما معتقدیم درد پهلو بیشتر به خاطر دردهای عصبی و عضلانی اتفاق می‌افتد.

تکرر ادرار از علائم کووید 19 نیست

وی با بیان اینکه در حال حاضر درد پهلو هم به علائم اصلی کووید 19 اضافه شده است، افزود: به ندرت تکرر ادرار در بدن بیمار دیده شده است به همین دلیل تکرر ادرار را نمی‌توانیم جز علائم شایع کووید 19 در نظر بگیریم.

این فوق تخصص نفرولوژی تصریح کرد: مشکلات ادراری که بسیاری از بیماران کرونایی و حتی بهبود یافتگان کووید 19 با آن درگیر هستند بعد از گذشت زمان برطرف می‌شود.

عین‌الهی با تاکید بر این موضوع که کووید 19 اصلا باعث عفونت ادراری نمی‌شود، بیان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده در کووید 19 عفونت باکتریال و میکروبی به طور عام در قسمت‌های مختلف بدن به خصوص کلیه بسیار نادر است، بعضی از مطالعات عفونت ادراری را زیر 4 درصد مطرح کرده‌اند.

وی یادآور شد: معمولا افرادی که به کووید 19 مبتلا می‌شوند اضافه شدن عفونت میکروبی در بدن آنها بسیار نادر اتفاق می‌افتد و ما در مریض‌ها هنوز عفونت ادراری که به خاطر وجود کرونا باشد مشاهده نکرده‌ایم.

به گفته این فوق تخصص بیماری‌های کلیه بالغین برای تشخیص بیماری کووید 19 از دیگر بیماری‌ها باید بررسی دقیق صورت گیرد به طور مثال فردی که بیماری کلیه دارد زمانی می‌توانیم آن را منتسب به کرونا بدانیم که تست پی سی آر آن مثبت و یا درگیری ریوی داشته باشد.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha